Ga naar inhoud

Koppel samen houden na operatie, of toch niet?


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Morgen is het zover: de snijtanden van mijn konijntje Milo worden getrokken. Door een groeiafwijking moeten ze anders elke maand bij de DA worden geslepen. Ik vind het allemaal erg spannend en hoop dat alles goed gaat (vooral ook omdat hij een EC verleden heeft). 

 

Ik ga morgen Milo samen met zijn vriendinnetje Milly naar de dierenarts te brengen, zodat hij na de operatie meteen weer bij haar kan zijn. Dit op advies van de DA. Nu vraag ik me alleen af of het verstandig is om ze tijdens Milo’s herstelperiode samen te houden, of dat ik ze beter tijdelijk apart kan zetten. Milly en Milo zijn freeroam en mogen 24/7 los rondlopen in huis. Nu merk ik wel dat wanneer ik Milo meerdere keren per dag dwangvoeding en medicijnen moet geven, het handig is om ze tijdelijk in de ren te zetten. Zo hoef ik Milo niet door het hele huis te jagen als ik hem moet vangen voor de medicatie. 

 

Milly vindt het echter vreselijk om in de ren te zitten omdat ze normaal altijd los is. Ik ben bang dat ze in de ren gefrustreerd en druk wordt, wat Milo's herstel kan belemmeren. Bovendien is zij de dominante van de twee, dus ik hoop dat ze niet te veel over hem heen gaat lopen na de operatie.

 

Aan de andere kant ben ik bang dat als ik ze uit elkaar haal, ze straks opnieuw de stress hebben van het herkoppelen. Of valt dit mee als ze maar een paar dagen apart zijn geweest?

Wat denken jullie dat het verstandigste is? Advies is welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ervaring met het verwijderen van snijtanden bij een konijn. Ik vond het ook ontzettend spannend, maar terwijl ik me nog enorm zorgen zat te maken, zat mijn konijn al lekker van de geraspte wortels te smullen. Ik heb toen totaal geen probleem gehad met het herstel en dwangvoeding was ook niet nodig (pijnstilling wel). Wat is de reden dat Milo meerdere keren per dag dwangvoeding en medicatie krijgt? Ik zou ze denk ik toch zo veel mogelijk in de normale situatie laten. Het is geen zware operatie, dus ik denk dat het wel meevalt met gedragsverandering of de nasleep (hoewel elke operatie natuurlijk spannend blijft). Het opjagen om hem te vangen is natuurlijk niet ideaal, ik zou eerder proberen daar een truc voor te verzinnen dan ze uit elkaar te halen. 

 

Heel veel succes en alvast beterschap voor Milo! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Apart huisvesten (als in de ene los en de ander opgesloten er naast) lijkt mij geen slim plan. Steeds opjagen ook niet, trouwens.

 

Mijn advies is eigenlijk beiden zo groot mogelijk in een ren te huisvesten voor het eerste moment, verwacht max 2 a 3 dagen.

 

Ik verwacht dat, als het herstel voorspoedig gaat je snel weer een etent konijn hebt, sneller dan die 3 dagen. Alleen bij complicaties (zal ze nu niet benoemen, of je moet er impliciet naar vragen) heb je langer werk.

 

Scheiden zou ik alleen doen als je ziet dat het problematisch wordt. Vangen zijn inderdaad wel trucs voor, denk dat in de hoek drijven met een panelenren het snelst werkt, alleen als je dat 6x per dag moet doen, wordt dat wel erg stressvol. 2x per dag kan dat best.

 

Mijn advies is, doe bij thuiskomst dus eerst de ren en kijk dan hoe alles loopt, de ren kan open als blijkt dat er geen dwangvoer nodig is bijvoorbeeld of als de voedster echt heel naar doet en ze ruimte nodig hebben. 

 

Die voedingstips zijn overigens wel handig! Want ze kunnen alles met hun lippen oppakken als je het maar klein genoeg hebt gemaakt. Malen gaat dan gewoon met de kiezen.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ren is voor de ziekenboeg het handigst inderdaad, ten opzichte van de hele ruimte. Zelf zet ik ze na een operatie altijd een paar dagen in de badkamer, maar ik snap dat niet iedereen (en hun huisgenoten) zo gek zijn.

Als je echt twijfelt of hij eet en keuteld als hij samen zit met z'n maatje, dan kun je ze ook een uurtje gescheiden houden dat ze elkaar door het gaas wel kunnen zien, ruiken, in de buurt zijn maar dat je zeker kunt zijn dat de keutels van hem zijn en dat het eten dat je hebt weggelegd echt door hem gegeten wordt. Maar zelf doe ik dat pas als ik twijfel, als alles goed gaat dan laat ik ze samen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een fijne reacties, bedankt! Dit stelt me wel weer een beetje gerust.

 

@Suus1978 Fijn om de ervaringen te horen van iemand die dit al heeft meegemaakt. Ik hoop uiteraard ook dat hij heel snel alweer zelf eet. De DA heeft me gewaarschuwd dat het herstel in het ergste geval tot 2 weken kan duren, maar ze geven ook aan konijnen te hebben die de volgende dag alweer zelf eten. De dwangvoeding is er vanuit gaande dat hij in eerste instantie nog niet zelf zou eten, laten we hopen dat dit niet nodig is.

 

@Kolino Bedankt voor je reactie, ik ga voor nu proberen om ze gewoon zo lang mogelijk samen te houden. Dat is voor beide beter en fijner. 

 

@happy211 Keutels herkennen moet goed komen, Milly, de voedster is een stuk groter dan Milo, waardoor ik meestal al wel kan zien van wie welke keutels zijn. Erg handig ;) 

 

Ik ga even kijken hoe het samen in de ren gaat, mocht dat écht niet goed gaan kijk ik toch of dat ik ze gewoon los kan laten lopen tijdens de herstelperiode. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze even een update; vanmiddag om 15.30 mocht ik Milo weer ophalen bij de dierenarts. Het tanden trekken was goed verlopen, alle snijtanden +1 stifttand zijn eruit, de tweede stifttand is helaas afgebroken, nu is het hopen dat deze niet terug groeit. Anders moet hij hiervoor misschien nog een keertje terug. 

 

Ondertussen ben ik 1,5 uur thuis en ik heb hem net alweer zelf zien eten! De gedroogde appeltjes vond hij heerlijk 😊 Boven verwachting van de DA die dacht dat hij vandaag nog niet zelf zou eten. Ik ben zo trots op kleine Milo, nu hopen dat het herstel zo goed blijft gaan.

 

Uiteraard laat ik Milly & Milo als het goed blijft gaan gewoon samen free-roamen door mijn huis, geen reden om ze in de ren te houden dan.

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een goed nieuws! Waarschijnlijk ten overvloede: aangezien hij niet meer kan bijten, moeten wortels (of andere harde groenten) geraspt worden. Ook knaagspeelgoed of knaagsnoepjes zijn niet meer geschikt. In de opvang zie ik soms een tandloos nijntje dat per ongeluk een stukje wortel heeft gehad. Dat is altijd zo sneu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend ging het nog steeds erg goed, hij heeft de Panacur en de Metacam vermengd met een beetje banaan zelf opgegeten, dus dat is erg fijn. Verder eet hij alweer hooi, groentes en hij heeft zelfs een paar brokjes gegeten (alles in kleine stukjes aangeboden, dat deed ik hiervoor overigens ook al omdat ik toen al merkte dat dat makkelijker was voor hem met zijn scheve tandjes). 

 

@Suus1978 Ik merk indd dat hij nog even moet wennen dat zijn knaagtandjes weg zijn, vanochtend wou hij vrolijk gaan knabbelen aan een van zijn oude knaagspeeltjes, maar toen hij er achter kwam dat dat niet meer kan was hij wel erg verbaasd. Ik neem aan dat het geen probleem/gevaar is om wel knaagspeelgoed in mijn huis te houden toch? Uiteraard heeft Milly dit nog steeds nodig, ik hoop dat Milo op een gegeven moment wel leert dat dit nu niet meer voor hem is weggelegd? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .