Ga naar inhoud

Ouder konijn koppelen + castratie


Aanbevolen berichten

Mijn voedster (7) is helaas overleden. Ze had haar hele leven al kwaaltjes. Haakjes op kiezen en gasbuiken. Ze was echt op.

 

Heel verdrietig, maar nu heb ik een man van 7 thuis zitten. Hem gun ik graag een vriendin. Mijn man is een actief konijn. Maakt dagelijks binkys. En springt nog overal op. Hij kan ook goed chillen, maar ik vind hem voor z’n leeftijd vrij vitaal. 
 

Ik heb een konijn van 2,5 op het oog. Zij is nog niet gecastreerd. Kan dit ivm het leeftijdsverschil? En kan je een vrouwtje rond die leeftijd nog laten castreren of is de baarmoeder na 2,5 jaar al onrustig?

 

ik heb ervaring met koppelen en de ruimte in huis. Waar hij nooit geweest is.

aangepast door tam86
Link naar reactie
Delen op andere sites

Castratie voor het 3e levensjaar vind ik wel realistisch. Je moet er wel van uit gaan dat de operatie wat zwaarder is. Liever doe je het voordat ze 1,5 zijn, maar het kan zeker ook later. De kans op een onrustige baarmoeder neemt met de leeftijd toe, maar dat het zwaarder wordt heeft met buikvet te maken.

 

Het enige probleem wat ik hier zie is dat je haar dus of moet castreren voor je koppelt, zorgen dat ze in de opvang in de opvang kan blijven tot ze herstelt is. Of castreren als ze een stabiel koppel zijn, dan ga je wel over die 3 jaar heen. Op zich ook geen probleem, maar dan zit je wel tijdelijk met een zwakker konijn. Vandaar dan pas als ze echt stabiel zijn castreert.

 

Het grootste probleem is dat je nu niet weet of ze matchen. Qua leeftijd vind ik alles boven de 1 jaar realistisch, als ze maar matchen. Liever heb je bij oudere konijnen een rustige partner. Ook met het oog op aftakeling, als ze erg aan elkaar gewaagd zijn en er verzwakt er een, dan zit je met kans op heibel.

 

Sterkte met het verlies van je voedster.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verdrietig dat je voedster is overleden.

 

Qua leeftijd kan je in principe alles koppelen, als ze maar oud genoeg zijn om het koppelen te snappen. Dus een konijn van 7 met een konijn van 2,5 kan prima.

Het beste is om te koppelen op basis van karakter, dus als ze elkaar liggen, dan zal het goed gaan. Als ze elkaar niet liggen, dan niet.

 

Hoewel het het beste is om zo vroeg mogelijk vrouwtjeskonijnen te castreren is 2,5 jaar nog steeds prima. Het kan zijn dat er al onrust te zien is, maar dat hoeft niet.

 

Wel is het lastig koppelen zo. Als je eerst het vrouwtje laat castreren en goed op krachten laat komen en dan gaat koppelen enkele weken later, en ze liggen elkaar niet, dan heb je een behoorlijk prijskaartje gehad en twee konijnen die niet met elkaar kunnen. Als je eerst gaat koppelen, dan is de vraag of ze elkaar na de castratie nog liggen, want soms is er wel karakterverandering. Ik weet niet hoe moeilijk je ram is geweest met koppelen vroeger?

 

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat wij het wel hebben gedaan. Setje geadopteerd waarbij de voedster nog niet gecastreerd was en moeilijk koppelbaar was (5+ pogingen gehad). Ze waren toen wel super klef, dus ze was duidelijk gek op hem. Paar maanden gewacht (buitenkonijnen) en toen in februari zagen we al conflicten ontstaan vanwege lente hormonen en hebben we haar laten castreren. De opvang had mei als suggestie gedaan (i.v.m. binnen/buiten), maar de DA vond dat veel te laat voor de hormonen. Hier heb ik geen karakterveranderingen gemerkt. Twee kleffies heb ik in de tuin liggen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2,5 is zeker nog niet te oud om een voedster te laten castreren. Als je de keuze hebt is voor 1,5 ideaal, maar het is niet zo dat het daarna niet meer kan.

De opvang waar ik vrijwilliger ben laat alle voedsters castreren, en dat gaat 90% zonder problemen. Soms is het herstel wat lastiger en heel zelden gaat het mis als er echt problemen zijn. Bij oudere voedsters (4+ jaar oud) is vaak al wat onrust te zien, maar ook dan herstellen ze vaak goed van de castratie. 

 

Mijn vorige voedsters heb ik laten xastreren toen ze 4,5 was, en de baarmoeder was al onrustig, maar het herstel ging heel goed

 

Als je niet via een opvang laat koppelen, dan zou ik eerst kijken of het een goede match is, en ze dan de tijd geven om een hecht koppel te worden, en dan na bijvoorbeeld een half jaar de castratie. Er zal weinig verschil zijn voor de operatie tussen 2,5 en 3-3,5 jaar, maar voor het koppel kan het wel veel onrust geven als ze nog niet hecht zijn. En heel praktisch wil je waarschijnlijk nog niet investeren in een castratie voor het koppelen als je nog niet weet of het een match is en wil je niet zo lang wachten tot ze volledig hersteld is dat je ram langer alleen moet zitten.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, bunnyempress zei:

Als je eerst gaat koppelen, dan is de vraag of ze elkaar na de castratie nog liggen, want soms is er wel karakterverandering. Ik weet niet hoe moeilijk je ram is geweest met koppelen vroeger?

Hier zou ik me niet al te veel zorgen om maken. Soms wordt het karakter van een voedster wat milder na een castratie, bijvoorbeeld minder fel in de rangordebepaling, maar niet in zoverre dat het echt de bestaande rangorde heftig veranderd in een bestaand koppel. De operatie en de periode van herstel kan zeker een invloed hebben op de rangorde, maar het afnemen van de hormonen heeft niet zo'n impact dat het in een bestaand koppel problemen geeft.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt iedereen voor de reacties. Ik denk dat mijn voorkeur toch naar een gecastreerde voedster uitgaat. Ik heb afgelopen jaren veel operaties met mijn konijn gehad (haken) dus ik mijn voorkeur gaat nu uit naar een konijn die de operatie al achter de rug heeft. Nu heb ik een gecastreerde voedster zo’n 30 min rijden hier vandaan gezien. Kan mijn man van 7 zo’n lang stuk in de auto heen en weer aan ? Ze gaan dan speeddaten en als het goed gaat neem ik ze beide mee om thuis verder te koppelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan wel hoor, heb je hulp om te bepalen of de speeddate succesvol is? Een plan b, mocht het thuis toch niet goed gaan?

 

Een half uur moet lukken hoor, ik zou wel zorgen dat je met twee mensen gaat, zodat eentje bij de konijnen kan zitten. Verwacht wel dat je ze gescheiden moet vervoeren, eigenlijk is het een stressmomentje dat bonding kan werken, maar na een speeddate een half uur zo klein samen houden, net iets teveel gevraagd.

 

Je hebt thuis wel een neutrale ren waar ze dan een aantal weken kunnen blijven? Uit je eerste post denk ik van wel?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Kolino zei:

Dat kan wel hoor, heb je hulp om te bepalen of de speeddate succesvol is? Een plan b, mocht het thuis toch niet goed gaan?

 

Een half uur moet lukken hoor, ik zou wel zorgen dat je met twee mensen gaat, zodat eentje bij de konijnen kan zitten. Verwacht wel dat je ze gescheiden moet vervoeren, eigenlijk is het een stressmomentje dat bonding kan werken, maar na een speeddate een half uur zo klein samen houden, net iets teveel gevraagd.

 

Je hebt thuis wel een neutrale ren waar ze dan een aantal weken kunnen blijven? Uit je eerste post denk ik van wel?

Als het toch niet goed gaat mag de voedster weer terug naar de opvang. Degene waar ik het konijn vandaan haal heeft zelf veel ervaring met koppelen van konijnen. 
 

ik wilde inderdaad samen gaan en met twee reismandjes. 
 

ik heb thuis een panelenren die al een paar maanden niet gebruikt is. Ook heb ik een 1 meter bak die ik aan de ren vast ga maken. Ik heb meerdere plekken waar de man nooit geweest is. Of kan ik de ren in dezelfde kamer zetten waar hij een aantal maanden geleden eventjes heeft gezeten (na z’n operatie). Ik kan desnoods een andere opstelling doen. Of hebben ze dit alsnog door? Dit vraag ik omdat die kamer net even iets praktischer is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu mijn man gekoppeld aan een 5 jarige voedster. De speeddate ging redelijk. Ze negeerden elkaar, joegen een klein beetje en was eigenlijk een saaie speeddate. Thuis neergezet op neutraal terrein. De voedster is ineens veel overheersend. Er liggen heel veel plukken haren. Ook is er een pluk boven z’n neus weg. Mijn man rent alleen maar weg. Op de speeddate kwam hij nog voor zichzelf op. Ik vind het heel zielig. Mijn man wil niet meer eten en ademt snel. Hij is ook al oud en ben bang dat straks de stress hem fataal wordt. Wat nu te doen? De speeddate begon zo goed. 
 

De ruimte waar ze nu inzitten is zo’n 4m2 met wat huisjes met twee uitgangen. 
 

kan ik hem in z’n eigen hok buiten plaatsen zodat hij zich daar wat vertrouwder in voelt en dan morgen als hij bijgekomen is van de reis (uur totaal) en koppeling de voedster in z’n hok erbij zetten? Evt kan ik zijn hok kleiner maken. Buitenhok is zo’n 8 m2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze voor nu zeker uit elkaar halen. Gezondheid gaat voor koppelen. Je wil gewoon dat je ram blijft eten.

 

Een koppeling geeft veel stress en dit klinkt niet echt lekker. Het zou kunnen dat de voedster toch iets ruikt waardoor ze territorialer is geworden.

Heb je de huisjes goed schoongemaakt? Als die naar de ram ruiken, kan het zijn dat ze daar op reageert met meer felheid naar hem toe?

 

Ik zou zeker hem niet in zijn hok zetten en haar dan erbij. Dan krijg je waarschijnlijk veel meer problemen. Altijd koppelen op neutraal terrein met neutrale spullen.

En buiten is het ook vrij warm (afhankelijk van waar je woont), dus dan moet ook uitkijken met koppelen.

 

 

aangepast door bunnyempress
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet eten en snel ademen zijn voor mij wel tekenen om een koppeling te staken vanwege stress. Maar dat betekent niet dat het helemaal klaar is, in tegenstelling tot vechten waarbij duidelijk is dat het echt geen match is.

Zet hem terug in zijn eigen hok en laat hem vannacht bijkomen. Let goed op dat hij weer gaat eten. 

Heb je een goede ruimte om de voedster vannacht ook apart te zetten dus niet in de buurt van de ram en ook niet in de neutrale ruimte laten?

 

Begin morgenochtend vroeg in een lege neutrale ren, eventueel met een kartonnen doos als schuilhuisje maar geen spullen die ook maar enigszins naar hem of haar kunnen ruiken. 4 m2 is wel erg groot voor een koppelren, meestal wordt daarvoor 2 m2 voor gebruikt zodat ze wel elkaars aanwezigheid blijven merken en elkaar niet gaan ontwijken/negeren of bijvoorbeeld een deel van de ren toe te eigenen. 

 

Waarom ze nu ineens ze zich nu ineens zo dominant opstelde? Misschien voelde ze zich onzeker door de autorit? Hopelijk gaat het morgen wel goed na een nachtje rust. 

De opvang waar ik vrijwilliger ben is gestopt met speeddates, te vaak kwamen daardoor konijnen terug waarbij het thuis niet goed ging. En ook bij de koppelvakanties zien we wel dat het de eerste twee uur rustig kan zijn maar later in de middag toch vechten. 

 

Ik wil ook nog zeggen: 7 jaar is echt helemaal nog niet zo oud voor een konijn dat je je zorgen moet maken dat de stress van een koppeling niet meer aan kan. Dat zal voor hem hetzelfde zijn als voor de voedster van 5 of een konijn van 3 jaar. Tenzij het een groot ras is, dan is 7 wel erg oud. Maar middelgrote tot kleine konijnen, valt dat echt wel mee. Koppelen kan heel stressvol zijn en heeft wel wat risico's, maar zijn leeftijd is daar nu nog geen extra factor in als hij geen andere gezondsheidsproblemen heeft.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is overleden en voor mijn ram (7) heb ik een nieuwe gevastreerde voedster (5) gevonden. De speeddate ging goed dus de voedster mocht mee naar huis. Thuis merkte ik snel dat de voedster overheersend werd. Mijn ram stopte met eten en hijgde heel snel. Ik heb de koppeling gestaakt.
 

Vandaag opnieuw gaan koppelen. Ik merk dat mijn ram zwakker is. En dat de voedster hier op in speelt. Mijn ram is waarschijnlijk vorig jaar ongelukkig terecht gekomen waardoor zijn hele gebit schreef is gaan staan. Dit was vorig jaar gaan ontsteken en hij heeft drie maanden AB gehad. De onderste kiezen zijn volledig verdwenen en boven groeien ze en naar boven (naar z’n oog) en naar beneden. (Zie topic Kiezen groeien door). Dit is een uitzichtloze situatie. Ik denk dat de voedster merkt dat mijn ram zwakker is en dat het koppelen dat beïnvloed. Ik denk dat ze ergens wel een match zijn. Maar nu is het dat het zwakke konijn aangevallen wordt.

 

ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik denk dat alle voedsters zo op hem zouden reageren. Hem alleen houden lijkt mij geen optie, maar wat wel? 
 

 

de konijnen zitten nu in hetzelfde hok met gaas er tussen. Dit vinden ze allebei prima en negeren elkaar. Ze hebben vanochtend zo’n 2 uur samen gezeten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik het koppelen rustiger aan zou pakken. Split Cage is dan een prima start. Voeren dicht bij elkaar, op termijn eens kort samen zetten met voedsel of een projectje, eigenlijk de koppeling in kleine stapjes met weinig stress proberen op te delen. 

 

Niet het standaard advies dus, maar dit klinkt wel als maatwerk. En als jij het gevoel hebt dat de match er wel is, zou ik het op die manier doen.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, tam86 zei:

 

ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik denk dat alle voedsters zo op hem zouden reageren. Hem alleen houden lijkt mij geen optie, maar wat wel? 

 

MIjn DA heeft twee konijnen met problemen aan elkaar gekoppeld. De ene had problemen met gebit en was vrij angstig en de andere was half blind. Hoewel je moet nadenken of je dat wil overwegen, twee konijnen met gezondheidsklachten, wordt het toch best vaak voorgesteld. Ze zijn dan immers vaak voorzichtiger naar elkaar toe en kunnen elkaar dan steunen. Natuurlijk moeten die problemen dan niet besmettelijk zijn, maar dat is hier niet aan de orde.

 

Al met al klinkt deze koppeling ook niet per se slecht, dus als de voedster straks dominant wil zijn en dat mag van de ram, dan heb je toch een leuk setje. Dus rustiger aan zou  ik nu eerst proberen. Zeker omdat het ook vrij warm is en er in principe wel interesse is.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee de konijnen zitten nu vanaf dinsdag in de ren die in tweeën is gedeeld. Dit gaat prima. Mijn man ligt vaak dicht bij de afscheiding en ze doen best relaxt. Hoe nu verder? Hoe ziet een beetje een koppeling vanaf nu eruit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze voorlopig, echt een paar weken, zo laten zitten. Hang vers groenvoer aan het gaas of wat voedselverrijking, maak zo veel mogelijk positieve momentjes samen.

Kun je een soort neutraal uitloopje maken? Waar je ze na een paar weken dan samen wat laat eten, en dan daarna weer apart zet? Dus korte momenten samen zetten, en dat dan rustig opbouwen?

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Evee zei:

Ik zou ze voorlopig, echt een paar weken, zo laten zitten. Hang vers groenvoer aan het gaas of wat voedselverrijking, maak zo veel mogelijk positieve momentjes samen.

Kun je een soort neutraal uitloopje maken? Waar je ze na een paar weken dan samen wat laat eten, en dan daarna weer apart zet? Dus korte momenten samen zetten, en dat dan rustig opbouwen?

 

Oke zo lang nog. Dat is prima hoor. Het gaat goed zo. Ik zou een soort ren in de ren kunnen maken. Ik heb een Grasdoos gekocht voor de koppeling. Hopelijk kan ik ze daarmee verleiden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze eerst een paar keer op neutraal terrein laten kennismaken. 

Begin met een keer per dag kort, en bouw dat op naar steeds wat vaker en langer. 

 

Waar komen ze uiteindelijk te wonen? Leven ze daar nu in? Of ergens anders, neutraal?

Als ze er nu al leven dan zou ik de kennismaking na een aantal dagen een keer doen in het gedeelte van de zwakke ram, zodat hij een stapje voor heeft en je niet een territorium verdedigende voedster krijgt die extra fel is naar hem. 

 

Het zal wel even duren ja, ik verwacht dat je op deze manier zeker wel een maand of zelfs twee maanden aan het koppelen bent. In babystapjes en met veel geduld.  

 

Laat vooral de ram het tempo bepalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Evee zei:

Ik zou ze eerst een paar keer op neutraal terrein laten kennismaken. 

Begin met een keer per dag kort, en bouw dat op naar steeds wat vaker en langer. 

 

Waar komen ze uiteindelijk te wonen? Leven ze daar nu in? Of ergens anders, neutraal?

Als ze er nu al leven dan zou ik de kennismaking na een aantal dagen een keer doen in het gedeelte van de zwakke ram, zodat hij een stapje voor heeft en je niet een territorium verdedigende voedster krijgt die extra fel is naar hem. 

 

Het zal wel even duren ja, ik verwacht dat je op deze manier zeker wel een maand of zelfs twee maanden aan het koppelen bent. In babystapjes en met veel geduld.  

 

Laat vooral de ram het tempo bepalen.

De konijnen zitten nu al in hun uiteindelijke verblijf. Op neutraal terrein ging helemaal niet. De ram liet totaal over z’n heen lopen. Ik heb ze afgelopen week even samen in dit hok samen gezet. Daar was de man iig iets pittiger. Nog steeds was de voedster overheersend, maar hij beet meer van zich af. En nu door het gaas heen vindt hij haar erg interessant. Ze snuffelen aan elkaar. Zonder bijten. En hij ligt vaak naast het gaas, terwijl toen hij even alleen zat vaak boven in z’n nachthok lag. Dus dat is al goed.

 

ik ben bang dat als ik ze weer op neutraal terrein zet dat zij weer overheersend gaat doen.
 

als ik straks de panelen van hun uiteindelijke hok helemaal weghaal dan hebben ze allebei een stukje wat naar hen ruikt. Misschien is dat niet zo ongunstig toch?  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel echt rustig aan doen, eerst eens echt rustig naast elkaar wennen en dan bedoel ik niet een paar dagen en dan alvast maar samen zetten. Ik zou ze echt ruim 2 weken gewoon alleen split cage houden. Dan pas gaan "koppelen" in korte sessies. Je begint dan echt met een paar minuten.

 

Ik bedoelde niet neutraal terrein als in een echte neutrale koppelruimte, maar bijvoorbeeld met panelen een uitloopje maken waar ze even beiden in kunnen huppen vanuit het verblijf, zonder de stress van optillen of verplaatsen, voor een eet momentje bijvoorbeeld.

Als je die optie niet hebt, zou ik koppelen in het verblijf van de ram. 

 

Ik zou ook niet op zoek gaan naar pit in deze koppeling maar juist naar rust. Dus proberen met lekker eten de aandacht van het koppelen wat af te leiden en ze rustig positieve momenten te laten opbouwen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker stoppen met de koppeling. Dit zijn best heftige signalen, en levert veel stress op.

 

Sowieso het speeddaten ben ik geen fan van. Het levert onnodig veel stress op, terwijl een konijn vaak zichzelf niet is op zo'n moment. Wacht eerst een dag als je de konijnen hebt opgehaald zodat het konijn zich op zijn gemak kan voelen, en begin pas de volgende dag. Als het goed gaat wat vaker samenzetten, tot ze de hele dag bij elkaar kunnen. Werkt het niet? Dan wacht je een dag zodat het konijn rustig wordt en probeer je het rustig met een ander konijn. (Eerst dus een paar uur samenzetten, en niet meteen een hele dag.)

 

Qua leeftijd is het vaak geen probleem. Ik heb zelf een voedster van 8 en een rammetje van 4 (ivm overlijden van het vorige rammetje). Vaak fleuren konijnen er juist van op en worden ze speels.

 

En over de autorit: Ik ken jou konijn natuurlijk niet, maar over het algemeen levert het wel stress op natuurlijk. Ik heb zelf 1 uur en 15 minuten afgereisd voor de koppelvakantie. Niet ideaal, maar er zat geen goede opvang in de buurt dus met bepaalde tools als: rustig rijden, een aangename temperatuur in de auto, en niet te lang treuzelen is het goedgekomen. Tip: in mijn geval was het fijn om iemand mee te hebben zodat diegene het konijn in de gaten kon houden, en ik op de weg 🙂

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .