Ga naar inhoud

Koppeling en opvlamming EC


Aanbevolen berichten

Ha allemaal, 

 

Een week geleden heb ik mijn ram gekoppeld aan een nieuwe voedster. 

Omdat hij blind is aan één oog hebben we het heel rustig aan gedaan, en hebben ze eerst twee weken in hokken naast elkaar gezeten. 

Vorige week bij elkaar gezet en de eerste dagen ging het best aardig. Zij is duidelijk dominanter en joeg hem af en toe op, maar ze waste hem ook regelmatig. 

Echter, een paar dagen later zag ik dat zijn blinde oogje weer slechter/troebeler werd. Toen dit begin dit jaar begon hebben we met panacur behandeld, ondanks dat de dierenarts er niet zeker van was dat het EC was. Nu het met de stress van de koppeling terug is gekomen, lijkt het mij dat dit wel degelijk EC is. We zijn natuurlijk meteen begonnen met het behandelen van beide konijnen.

 

Maar ik merk ook dat hun dynamiek veranderd is. Zij is feller naar hem, territorialer. Hij zoekt haar nog wel op en er zijn momenten dat ze heel rustig naast elkaar zitten. Maar de momenten dat ze niet samen zitten, maar ieder aan verschillende kanten van de kamer zijn stukken groter. En wanneer hij haar op zoekt/haar deel van de kamer in gaat reageert ze vaak fel en jaagt hem weer weg. 

 

Ondertussen zie ik geen verbetering in zijn oog en begint het sinds vandaag ook te tranen (dat had hij eerder ook..). 

Langzamerhand begin ik te twijfelen of ik deze koppeling moet doorzetten. We hebben (pre-EC) meerdere mislukte koppelingen gehad met hem, en als deze ook niet slaagt weet ik niet of ik hem in de toekomst hier weer aan zou willen blootstellen. Het voelt een beetje 'now or never'. Ik gun hem zo ontzettend graag een vriendin, maar ik wil het niet ten kosten van zijn gezondheid laten gaan. 

 

Wat zouden jullie doen? Nog even doorzetten of ze toch uit elkaar halen? 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je contact gehad met de opvang? Of komt ze niet uit een opvang?

Ik koppel zelf niet als konijnen ziek zijn, eerst behandelen en dan weer koppelen als ze fit zijn. 

 

Tenzij het chronisch is, maar dan pak je een koppeling meestal ook iets anders / rustiger aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad contact gehad met de opvang. Hun advies was om de koppelruimte te openen, zodat ze toegang hadden tot de hele kame en dus makkelijker even weg van elkaar konden. Dat heeft een dag geholpen, maar inmiddels dus weer minder. 

 

Hun vermoeden is dat doordat mijn ram nu ziek is, de balans weg is en het daarom lastiger gaat. 

 

Helemaal eens dat een ziek konijn koppelen geen optie is. Hij was al een aantal maanden weer gezond, anders was ik er nooit aan begonnen. 

Vooraf ook uitgebreid overlegd met de opvang en de koppeling daarom ook rustiger aangepakt dan normaal. Maar helaas geeft het toch veel stress. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .