Ga naar inhoud

Terugval EC, terwijl Panacur nooit is gestopt.


Aanbevolen berichten

Heeft iemand een soortgelijke ervaring? Ongeveer 2,5-3 maanden geleden kreeg mijn konijn Galadriël EC. Was meteen in actie gekomen en Panacur etc opgestart op dubbele dosis (eerste 2 weken daarna normale dosis) en advies van mijn kk dierenarts opgevolgd. Ging steeds beter met het konijn. Al snel tolde ze niet meer om haar as. Na 4 weken alsnog dexamethason injecties gegeven omdat de kop scheef bleef staan. Al snel stond die weer praktisch recht, zag er niks meer aan. Toen weer 2 weken later in overleg met de dierenarts langzaam de meloxydil een beetje afgebouwd, en toen weer een beetje, maar wel nog steeds 2x per dag Panacur gegeven, tot op de dag van vandaag. Maar nou heeft ze al een paar dagen weer een scheef hoofdje, net bij DA geweest en het hoofdje is dus weer precies zoals ik was begonnen. (Daarom ook maar meteen opnieuw de dexamethason injectie laten geven).
 

Ik dacht dat de Panacur de parasiet lam zou leggen en zolang ze aan de Panacur zou zitten en ze al die verbetering al had laten zien, dat het om die reden niet meer slechter zou worden zolang ze aan de Panacur zit. Ben ik daar te naïef in geweest? Heeft iemand anders ook ervaring met een terugval terwijl Panacur gewoon zonder tussenstop gegeven wordt? En zo ja, hoe is dat afgelopen?

 

Laten we voorop stellen, het konijn is levendig, valt niet af, eet goed, sprint door de tuin, etc. Dus ik zit niet met een half dood konijn. Wel twijfel ik of haar nieren in orde zijn, gezien ze al erg lang aan de medicatie zit.
 

Is hier iemand met een soortgelijke ervaring en hoe liep dat af? Is het konijn nog oud geworden met EC? 

aangepast door Vlaamse Reusjes Fan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk goed naar de dexamethason en het verloop. Hier kan de oorzaak zitten. In dit geval is he ook belangrijk om andere konijnen mee te behandelen, om herbesmetting ui te sluiten.

 

Mijn advies, in overleg met de dierenarts de dosis weer omhoog voor in ieder geval twee weken. Daarna kijken hoe of wat.

 

Dexamethason verlaagd de weerstand en voegt weinig toe volgens onderzoek, toepassing zie ik alleen als zinvol als het de dood of de gladiolen is. Eventueel kun je nog aan vitamines b injectie denken.

 

Mocht je met vragen zitten, ik kan later wel iets uitgebreider reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er geen ervaring mee. Wel met terugkerende EC besmetting, maar hier was er altijd wel een medicijn-vrije periode tussen. 

Er is geen medicijn dat de parasiet echt uitroeit, het blijft altijd aanwezig in het konijnenlijfje. Het is gewoon een rotziekte waar niet alle konijnen goed doorheen komen, helaas. Lage weerstand kan er voor zorgen dat het weer opspeelt.

 

Wat is de reden dat je twijfelt aan de nieren? Wat zie of merk je daar aan? Je kan daar nog wel verder naar laten kijken, of daar eventueel ondersteuning in nodig is. 

 

Zoals Kolino voor mij ook aangeeft heeft dexamethason voor- en nadelen en is er tegenwoordig ook wel wat onderzoek dat de werking in twijfel trekt. Nou moet ik toegeven dat het bij mijn EC konijn wel goed leek te werken en wel die boost leek te geven om hem er door te krijgen, maar het heeft als flink nadeel dat het ook een aardige aanslag op het lijfje (de weerstand) heeft. Het is een corticosteroïde, best een heftig middel om in te zetten dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, dexamethason verlaagd de weerstand, waardoor de parasiet vaak weer een cyclus kan volbrengen. Dat is dus de reden dat ik aangeef de dosis fenbendazol te verhogen. Het is een goede ontstekingsremmer, alleen met voor konijnen grote nadelen.

 

Steeds meer onderzoek laat zien dat konijnen meer schade oplopen door gebruik dan andere dieren. In gevallen dat een konijn toch al overlijdt als je het niet doet kan het een laatste redmiddel zijn, maar bij E.C. krijg je dus eerst een verslechterde toestand. Fenbendazol is eigenlijk het enige middel dat de parasiet inactief maakt. Helaas blijven daarbij dus nog sporen achter die later weer uit kunnen groeien tot parasieten. Weerstand vermindering, zoals bij dexamethason is een trigger.

 

Zoals gezegd, als de situatie niet verbeterd kijk ik ook altijd naar de omgeving, zijn er bronnen van nieuwe besmetting? Konijnen, objecten waar sporen op zitten, deze wil je allemaal wegnemen en uitsluiten. Soms lukt behandeling ook niet, als je er te laat bij bent of als het terug komt, heeft het konijn veel minder kans op herstel. Je moet je voorstellen dat het konijn altijd irreversibele schade oploopt, dus hoe vaker en hoe langer de parasiet vrij spel heeft, hoe slechter de kansen. Klachten zijn afhankelijk van het getroffen gebied, schade aan lever ontdek je pas heel laat of bij toeval, nieren kunnen ook langer symptoomloos zijn, terwijl je bij hersenen sneller problemen ziet. Toch zijn de konijnen met neurologische symptomen er vaak slecht aan toe.

 

Even over de staat van de nieren, die zou door het gebruik van de genoemde medicatie niet verslechtert moeten zijn. Dexamethason is bij mijn weten vooral een aanslag op de lever. Indirect heeft dat wel als gevolg dat de nieren harder moeten werken. Zie je aanwijzingen dat er iets met de nieren is, of ben je gewoon bang voor langdurig medicatie gebruik? In dat laatste geval zie ik alleen voor dexamethason bezwaren. Meloxidyl (meloxicam) kan sowieso langdurig gebruikt worden tot een bepaalde dosering, de meeste dierenartsen gaan daar niet overheen. Alleen als de nieren (door de E.C.) zijn aangedaan zie ik wel bezwaren bij bepaalde medicijnen.

 

Hoe is het nu met je konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik besef me dat ik niet meer had geüpdate. Het ging ineens heel snel. Eerst leek alleen het kopje scheef maar kort daarop, zelfs met hoge dosis panacur zoals bij de start in het begin werd het heel erg. Ze verloor eerst haar evenwicht, dag later tolde ze door het hok en had ze soort epileptische aanvallen. Tussendoor ging redelijk maar ze had het super vaak en lang dat ik haar zsm uit haar lijden had verlost, zondagavond 21 juli.

 

het is een verhaal dat steeds terugkomt als ik in het forum zoek. Lijkt eerst beter te gaan. En dan ineens snel het einde. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas zijn er inderdaad veel konijnen die het niet redden, als ik een schatting zou moeten maken zou ik 1 op de 2 zeggen ongeveer, aan de hand van alle verhalen er over hier op het forum.

 

Zelf heb ik een EC konijntje gehad wat er de eerste keer wel doorheen kwam, maar na een paar jaar terugval kreeg en toen besloot ik wel hem, na een maand behandelen zonder echt verbetering, in te laten slapen. Die jaren er tussen heeft hij wel gewoon gelukkig en op wat kleine ongemakjes na (zoals niet zo lekker verharen) lekker kunnen genieten nog met zijn vriendin. Wat mij betreft is het het dus wel echt waard om die 50% kans te pakken en behandeling te starten. Maar het is ook heel verstandig de keuze te maken om het konijn in te laten slapen als het lijden te erg is en de verbetering niet voldoende komt, maar juist een terugval. Het is een rotziekte. Voor het konijn heel heftig, maar ook zwaar voor het baasje, wat zorg betreft, en je kan je zo machteloos voelen als je je konijn zo ziek ziet zijn.

 

Dankjewel dat je ons laat weten hoe het is afgelopen, de topics over het verloop van een ziekte kunnen heel waardevol zijn voor andere konijnenbaasjes in gelijke situaties, zelfs als de uitkomst niet is wat je gehoopt had. Veel sterkte met het verlies gewenst. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte!

 

Het maakt zo machteloos. Heel eerlijk, er zijn geen konijnen die echt genezen, wel konijnen die genezen lijken. Sporen van de parasiet blijven in het lijf. Je kunt alleen de actieve parasiet aanpakken en dat kan een hele tijd goed gaan, tot het mis gaat.

 

De prognose voor konijnen met neurologische symptomen is over het algemeen slechter, het is ook een van de heftigste symptomen van deze ziekte die je als baas mee kunt maken.

 

Ik snap heel goed dat je dit besluit hebt genomen, ook dat je nog niet gereageerd had. Het is niet niks! Ben het er mee eens dat het voor anderen helpend kan zijn om te weten hoe een verhaal afloopt. Want ergens zijn er allemaal wel eens (wanhopig) op zoek naar antwoorden. Dus, dankjewel dat je ondanks je nare bericht een update geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .