Ga naar inhoud

Koppelen - Eenzame Voedster


Aanbevolen berichten

Hi iedereen! 

Even een vraagje. Vorige week is mijn voedster overleden, waardoor mijn gecastreerde ram alleen kwam te zitten. Hij is pas 5 en ik wilde daarom graag een nieuwe vriendin voor hem zoeken. We zijn gaan speeddaten en hij vond snel een meisje dat hij wel zag zitten, ze zaten snel samen te eten en poetsen. Sinds zaterdag zitten ze bij elkaar, in een neutrale omgeving bij mij thuis. Ik heb vaker konijnen gekoppeld en zag zelf eigenlijk juist goed gedrag, ze eten, slapen, poetsen bij elkaar in de buurt en zijn heel erg ontspannen, ze liggen helemaal uitstrekt en op hun zij, ze letten ook niet extreem op elkaar, als de één langs de ander loopt is dat allemaal prima.. maar het begon me steeds meer op te vallen dat ze dit alleen doen op afstand, eerst op een meter, inmiddels is dit wel al 30-40 cm geworden.

Zodra ze dichter in de buurt bij elkaar komen gaan ze vlinderen en haren trekken, en vluchten ze allebei weer een andere kant op. Ik zag dit eerst als normaal gedrag, ze moeten immers bepalen wie de dominante is. Maar het valt me nu steeds meer op dat zij écht angstig is. Na navraag bij de opvang, werd mij verteld dat zij altijd alleen in een klein hokje heeft gezeten, ze is inmiddels 4,5 jaar. Ze gaat nu het "gevecht" even met hem aan, waarna ze heel angstig in een hoekje gaat zitten of ze springt bij mij op schoot als ze bij mij kan komen. 

 

Zoals ik al zei, heb ik vaker gekoppeld, maar ik heb dit nooit eerder gedaan met een dame die gewend is alleen te zijn. Hebben jullie hier ervaring mee? Wat kan ik hier mee doen?
Ik wil graag weten of dit nog goed kan gaan komen met geduld, ik zie écht dat ze wel dichterbij elkaar komen en ze tolereren elkaar ontzetten goed, tenzij hij dus voor haar gevoel te dichtbij komt. Hij wil eigenlijk alleen maar snuffelen en vind alles wel best, als hij maar kan knuffelen. Zodra zij hem uitdaagt reageert hij natuurlijk wel. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang het hier bij blijft, zou ik ze samen laten en even afwachten wat het gaat doen. Het kan beide kanten op. Als ze niet eerder gekoppeld is geweest is het ook allemaal heel spannend en gek. Als het goed is zou je dit gedrag in de komende twee weken wel moeten zien verbeteren.

 

Veel koppelingen hebben echt tijd nodig, 14 dagen is vrij normaal, en mijn ervaring is dat de weken erna ze ook echt nog wel nodig hebben om elkaar te leren kennen en meer naar elkaar toe te groeien. Een koppeling kan dus makkelijk 3 maanden duren. Maar in die periode moet je dan wel vooruitgang zien. De eerste 14 dagen is het spannendst, daar zit jij nu middenin met deze twee. Aan de ene kant omschrijf je de positieve dingen, aan de andere kant onrust. Ze zijn er nog niet uit als ik het zo lees.

 

Zolang het geen vechten gaat worden, zou ik ze samen laten. Let wel op dat ze genoeg rust hebben om te eten, drinken en op adem te komen tussendoor.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor je reactie! Ben blij met je reactie, ik vind het echt lastig. 

Gelukkig zie ik al wel wat vooruitgang, ze gaan wel wat dichter bij elkaar gaan zitten of poetsen. Ze zitten in een ren van 240 bij 80 met een andere ren er voor, uiteindelijk wordt dit hun vaste woning zonder de andere ren, als we thuis zijn staat de kooi altijd open en kunnen ze door de woonkamer en keuken rennen. Staat nu alleen nog even op een andere plek zodat het wat neutraler is. 
Ze geven elkaar gelukkig alle ruimte, vooral als zij even bang is en een rustig plekje op zoekt, gaat hij ook zijn eigen gang en wacht rustig tot zij weer naar hem toe komt, het is ergens ook super schattig om te zien, het lijkt allemaal heel respectvol, haha. Vechten doen ze gelukkig (nog) niet! 

 

Ik ben bij de vorige koppeling ook wel erg verwend, mijn overleden voedster heeft de ram waar het nu om gaat uitgekozen bij de opvang, vanaf dat moment zijn ze samen in 1 reiskoffer naar huis gekomen. Een half uur later lagen ze samen te poetsen en knuffelen, ze zijn nooit meer uit elkaar gegaan, dat was echt ware liefde, haha. 
Dan is dit natuurlijk ook wel weer even wennen. 

 

Ik laat ze voorlopig nog even rommelen zo samen, even kijken wat er gaat gebeuren. Nogmaals bedankt voor je reactie! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel even wachten tot ze echt een goed hecht koppel zijn voor je ze laat loslopen. Wisselen van terrein, wisselen van territorium kan echt onrust geven. Voor sommige koppels lukt het nooit, andere koppels kunnen het prima, maar dan wel pas vanaf het punt dat ze echt goed aan elkaar gewend zijn geraakt. Vooral het soms wel los kunnen en dan weer niet kan flink frustratie geven en dat reageren konijnen - bij gebrek aan alternatieven - soms heftig op elkaar af.

 

Ruimte zorgt ook echt voor goede relaties. Net als wij mensen willen ze soms gewoon eventjes op zichzelf zijn Daarom is een voldoende groot permanent verblijf ook zo ontzettend belangrijk. 1,92 vierkante meter is dan eigenlijk echt wel te krap als permanente leefruimte. Voor een koppel is minimaal 4 vierkante meter aan te raden als permanente ruimte om in te lopen. Als je de extra ren er aan kan laten en zo dichter bij de 4 vierkante meter komt, zou ik dat echt aanraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorlopig, zolang zij er nog niet uit zijn samen, blijft de ren staan zoals het nu is. Daar verander ik niets aan, het geeft ze genoeg stress zoals het nu gaat! Met de extra ren kom ik nu ruim aan de 4 vierkante meter, dus voor nu hebben ze lekker ruimte. Ook gaat het hok nu niet open! Dit is alleen op de boven verdieping, waardoor ik minder contact met ze heb, daarom wil ik de kooi daar ook niet daar laten staan uiteindelijk. 

Helaas door een scheiding een paar jaar geleden moeten verhuizen, waardoor ik geen grotere ren in huis kwijt kan, dan moet de eettafel weg, haha. Gelukkig werk ik veel thuis en staat het hok 90% van de tijd open. Ze heben een ren van 1,5 meter hoog met veel opties om omhoog te kunnen klimmen. Dit helpt natuurlijk niet aan de viekante meters, maar ze kunnen wel samen en los van elkaar zitten, zelfs al zitten ze opgesloten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .