Ga naar inhoud

Konijnvoer aanraden


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

 

ik vraag mij af of iemand van jullie konijnenvoer kan aanraden. Mijn konijntje is 7,5 jaar oud en heeft af en toe last van plakkerige uitwerpselen (haar keutels zijn niet mooi hard, maar zacht en ruiken niet goed). Nu denk ik dat dit door haar voer komt, maar dit weten we niet zeker. Ze krijgt momenteel het basisvoer van Tom en Co. 
Welk voer kunnen jullie aanraden voor oudere konijntjes die haar darmstelsel wat kan ondersteunen?

 

groeten,

Mila

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Weet je toevallig wat de samenstelling is van het voer? Ik keek online maar kon het niet zo snel vinden?  Darmproblemen kunnen inderdaad komen vanwege het voer, maar ook vanwege wormen of andere gezondheidsproblemen.

 

Let goed op, zeker met warmer weer een plakkerige poep, want Madenziekte/Myiasis ligt dan op de loer als ze een buitenkonijntje is. Zeker bij oudere konijnen. Mocht je haar niet sprayen, dan zou ik dat zeker deze zomer doen tot dat het poep probleem is opgelost.

 

Geef je ook groenvoer aan haar of konijnensnoepjes? Ook dat kan effect hebben.

Als we de samenstelling weten en wat je allemaal voert, kunnen we een beter advies geven.

aangepast door bunnyempress
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tom en co heb ik eerder voorbij horen komen, in mijn herinnering was dat geen best voer.

 

Heb je het over de gewone keutels die niet oke zijn? In dat geval is het laten onderzoeken van de ontlasting belangrijk.

 

Als het gaat om blindedarm keutels, die stinken altijd, maar bij ziekte kun je soms ook ruiken dat er iets niet klopt. De keutels horen er uit te zien als druiventrosjes, iedere andere vorm ( mits niet plat gelopen) is verdacht. Deze laten ze liggen bij past van parasieten of wormen of als ze teveel brok krijgen.

 

Dus, overstappen op een andere brok, zeker doen. Welke brok is afhankelijk van je budget, van de smaakvoorkeur van je konijn en de beschikbaarheid. Gezien de leeftijd zeg ik, kijk maar naar een geextrudeerde brok, of een los geperste brok, zoals fibafirst. Ik heb wel wat voorbeelden van geextrudeerde brokken die goed zijn, maar zou eerst graag willen weten of er geen parasieten of andere problemen in het spel zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel kun je meer lezen over de samenstelling van een brok en aan welke waarden een goede brok moet voldoen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/voedingsbehoefte-van-een-konijn

Dan kun je kijken hoe de samenstelling van de brok die je nu geeft is.

 

Er zijn veel merken goede konijnenbrokken, daar is gelukkig steeds meer van op de markt. Veel daarvan zijn alleen online te krijgen. Goede merken die je wel in de dierenwinkel/tuincentrum kunt vinden zijn Science Selective en Beaphar, maar ik zou ook zeker online even rondkijken. Zo kun je bijvoorbeeld ook graanvrije brokken vinden, brokken die extra helpen tegen tandproblemen, etc.

 

Maar ik ben het eens met de reacties hierboven: controleer eerst of er niets medisch aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .