Ga naar inhoud

Meedenken oorzaak darmproblemen


Aanbevolen berichten

20 uren geleden, Kolino zei:

Ik wil even de opmerking maken dat het me op begint te vallen hoeveel konijnen maagproblemen (maagzweer of irritatie van het slijmvlies) hebben.

Ik las ook al veel berichten hierover terug. Ik weet nog niet of het daadwerkelijk zijn maag is, dat is een vermoede en gaan we woensdag zien, maar ik ben het eens met je opmerking. Heel opvallend. Ik lees vaker een bericht van jou over ciceral. Dat het helemaal niet duidelijk is of het wel oke is om dit aan konijnen te geven. Ik heb dit middel in het verleden regelmatig gebruikt als hij last had van haken of zn darmen. Nou moet ik zeggen dat Dark zelfs voor konijnen doen heel fragiel is en vaak van alles heeft. Maar het zetten me wel aan het denken. Ciceral zal ik niet zo snel meer gaan geven omdat ik daar geen goed gevoel meer bij heb. (Soms moet je daar even naar luisteren) ik vervangen het liever voor emiprit

aangepast door Dark en Stormy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is vooral meloxicam die voor maagproblemen kan zorgen. Normaal zou de hoeveelheid die een konijn krijgt geen problemen moeten geven, maar ik hoor toch net iets te vaak dat ze er toch last van hebben.

 

Cisapride werkt alleen als het daadwerkelijk in de darm aankomt, er zijn ook wel twijfels of het überhaupt helpt, maar dat risico ga ik zelf niet lopen, dus hier krijgen konijnen het gewoon. Wat wel zo is, het is voor mensen van de markt gehaald, vanwege ernstige bijwerkingen.

 

Metoclopramide werkt dan weer vooral op de maag/bovenste deel, maar is ook niet zo fantastisch om langdurig te gebruiken, bij langer gebruik moet je het ook afbouwen.

 

Ik gebruik alle middelen echt wel wanneer het nodig is hoor. Dan gaat de hele rataplan er in. Want reserveringen of niet, over die middelen, op zulke momenten gaat het wel over leven of dood.

 

Wat ik zo terug lees in je verhaal en wetende dat je bij WP bent geweest, is de kans wel groot dat je daar irritatie vindt. Zeker omdat er medicatie gebruik ook bij zit. 3 weken is echt snel om weer klachten te hebben aan het gebit, of er moet iets mee zijn waar ze nog niet naar gekeken hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je al wat meer duidelijkheid hebt al over Dark, hopelijk werken de maagzuurremmers snel en kunnen ze woensdag bij Nieuwegein nog meer informatie geven. Toch fijn om dan zeker te weten dat het een maagzweer is en je het juiste behandelt. Ik snap je gevoel wat betreft cisaral, maar zou toch even met de dierenarts overleggen voor je emeprid geeft: dit heeft EJ van het WP bij ons afgeraden bij Elsa, omdat het juist ook vervelend kan werken als de maag al een zwakke plek is en je daar dus extra prikkels om samen te gaan trekken naar toe gaat sturen. Maar vind dat zelf ook een lastige, ik zou hem de andere kant op rederneren: bij een maagzweer heeft de maag moeite met samentrekken, dus zou je daar juist moeten ondersteunen. Is denk ik toch een kwestie van kijken wat voor jouw konijn het beste werkt. Overigens sta ik er hetzelfde in als Kolino: als een konijn hier ziek is gooi ik de hele apotheek erin als het moet, liever dat dan een dood konijn. 

 

Ik wil ook even aanhaken op wat er eerder gezegd is over de toename in het aantal maagzweren bij konijnen: dit is inderdaad opvallend. Ik denk dat het ook wel komt doordat het nu en beter te diagnostiseren is en er nu ook steeds meer baasjes komen die 'gek genoeg' zijn om een echo te laten maken om dit dus te onderzoeken. 

 

Succes met Dark, hopelijk is hij snel weer de oude!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, MarieElsa zei:

dit heeft EJ van het WP bij ons afgeraden bij Elsa, omdat het juist ook vervelend kan werken als de maag al een zwakke plek is en je daar dus extra prikkels om samen te gaan trekken naar toe gaat sturen.

Hier ben ik het mee eens, dat is precies wat ik aan de dierenarts zou vragen in zo'n situatie.

 

Oorzaak is hierin leidend, als de maag niet leegt werkt niks overigens, ook emeprid niet volgens mij, alleen als je dat injecteert (metomotyl dus,mits de samentrekking nog kan functioneren). Dat is een reden waarom ik bij problemen toch vraag om de eerste dosis te injecteren, of er voor zorg dat de dierenarts die ruimte heeft. Want dat werkt sneller en kunnen ze hoger doseren (om een kickstart te geven).

 

Dus ik denk dat het beste advies is om konijnkundige dierenartsen serieus te nemen. Zij beschikken vaak ook wel over de laatste informatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je laatste zin Kolino is het beste advies van heel bunnybunch denk ik 😉 ik heb in het verleden een hoop gestuntel met dierenartsen waarvan ik achteraf echt betreur dat het zo was gelopen. Daardoor wel een beetje het vertrouwen in de gemiddelde dierenarts kwijt geraakt, maar WP vertrouw ik voor 100%. Daar hebben ze zoveel kennis en ervaring. 

 

7 uren geleden, Kolino zei:

 Zeker omdat er medicatie gebruik ook bij zit. 3 weken is echt snel om weer klachten te hebben aan het gebit, of er moet iets mee zijn waar ze nog niet naar gekeken hebben.

Hij is eigenlijk al vanaf maart aan het tobben met z'n gezondheid. Toen is hij ook bij WP uitgeplozen, maar niks gevonden. Vermoeden was dat hij in de rouw was. Na 3 weken is hij gaan eten, dat ging 3/4 weken goed en toen begon het weer, toen ook een verstopping en haakjes op zn kieze. Een maand niet gegeten, weer 3 weken goed en nu weer gestopt. Gelukkig zijn gebidsproblemem nu uitgesloten en ook zn bloedwaarde waren in maart prima (deze wilde de arts niet nog een keer testen) 

 

Ja, hier gaat ook alles er in als het nodig is. Ik hoop nu alleen niet dat dat dit probleem heeft veroorzaakt. Ik heb wel eens 7 spuiten klaar gelegd wat er allemaal naar binnen moest, dwangvoer, cisaral, myloxidyl, laxatract, cerenia, spuit water en een injectie antibiotica. Toen kreeg ik toch behoorlijk medelijden met dat arme beesie. 🙈

 

Dark was behoorlijk van slag van alle stress gister. 2x 1,5 uur in de auto en de dierenarts is ook niet zn grootste vriend. Hij heeft tot een uur geleden alleen maar in zn hok gelegen. Nu komt hij gelukkig weer even kijken en heeft hij zelfs al 3 hele brokjes gegeten. 😁 De maagzuur remmers doen hun werk. 

aangepast door Dark en Stormy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de echo laten maken, hij blijkt geen maagzweer te hebben, maar een niersteen en het vet om de nier is ontstoken. Ik las in het raport ook dat de rechter niet groter is dan zijn linker nier. Zijn linker nier ziet er normaal uit.

Gelijk WP gebeld en gevraagd of ik vandaag nog medicatie kon krijgen. Toen ik aankwam wilden ze Dark toch nog even checken. Ze hebben zijn bloed en urine onderzocht en 2 röntgenfoto's gemaakt waar je de steen duidelijk ziet zitten. Volgens de echo was er ook blaaszand in zijn blaas, maar ik heb WP hier niet over gehoord. 

Uit het urineonderzoek komt een licht verhoogde suiker, wat wijst op (beginnende) nierfalen, het vreemde is dat de nierwaardes in het bloed geen bijzonderheden aangeven. Wel lijkt er een sliert pus in zijn urine te drijven en is er bloed ontdekt. Dit wijst op een bacterie, terwijl uit de vetscan komt dat er geen bacterie aanwezig is. De dierenarts vind dit vreemd, zijn conclusie is dat er nierstenen zijn en een blaasontsteking en vermoed geen nierfalen. Ik heb antibiotica mee gekregen die ook tegen een eventuele bacterie helpt (Trimethoprim). Deze kuur duurt 4 weken. Ook hebben we een soort spierverslappers (spasmoglucinol) mee gekregen in de hoop dat dit kan helpen om de niersteen eruit te werken. Cerenia en maagzuurremmers blijven geven zoals nu, waarom de maagzuurremmers weet ik niet, maar ik doe maar gewoon wat de arts zegt.

 

Het overvalt me allemaal nog een beetje. Ook omdat het allemaal zo vaag is. Ik heb wel heel veel medelijden met me arme bun. Hij is nog geen 3 en heeft al zoveel ellende mee gemaakt. Lijkt me hartstikke pijnlijk dit. Ik heb aan de arts gevraagd of ik wel kon gaan koppelen, of dat zijn pijn invloed kan hebben op de koppeling. Hij zei dat Dark er niet zielig of ziek uitzieten hij denkt dat we gewoon kunnen gaan koppelen. 

 

We stappen weer af van het leidingwater en geven hem nu weer bronwater (dit deden we vroeger voor zijn zusje ook, alleen toen zij was overleden dachten we dat leiding water wel weer kon, puur gemakzucht). Wat betreft voeding, we stoppen nu met de peterselie (zijn favoriet) en vervangen dit door witlof. Verder krijgt hij koriander, selderij, basilicum en soms wortel. Hij krijgt ook hooithee. Dit is er ingeslepen toen hij slecht water dronk en hier zijn we nooit meer vanaf gestapt, daarnaast gebruikte ik daar het gruis in de hooiman voor zodat ik dat niet weg hoefde te gooien. Hier gaan we nu dus wel mee stoppen aangezien ik dat ook met leidingwater maak. Verder krijgt hij stug en stevig timothy hooi en SS adult + house brok. Ik begreep dat in de 4+ minder calcium zit, dus binnenkort daar maar op overstappen.

 

Over 2 weken bel ik de dierenarts om te laten weten hoe het gaat. Over 2 maanden moeten we een controle röntgenfoto maken.

aangepast door Dark en Stormy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad fijn om te weten wat het is maar het brengt wel weer allemaal stress mee. Ik hoop zo dat de ellende binnenkort een keertje ophoud (dat hoop ik vooral voor Dark maar inderdaad ook voor mezelf.) Hij is vandaag ook niet zichzelf. Hij moet weer helemaal bijkomen van 7 uur lang van Hot naar her in een reismandje geslingerd te worden en allerlei onderzoeken. Hij zich ook continue zn kale buik te wassen, is wel een gek gezicht die buik trouwens. Hij wil nu ook heen hooi meet eten, alleen koriander. Hij zit ook aan het hout in zn hok te kauwen dus hij moet echt bijkomen van de stress. Ik ben toch begonnen weer met dwangvoer, tot hij weer goed hooi gaat eten. Zn keutels zijn wisselend. Ik hoop heel erg dat hij weer snel opknapt. Bedankt voor de steun allemaal 🫶

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat snap ik heel goed. Ik vind het soms ook oneerlijk hoeveel pech sommige konijnen (en baasjes) hebben. Ik hoop voor jullie ook dat het hierna klaar is. 

 

Geef je hem naast de dwangvoer ook nog cisaral en laxatract? Zo niet, misschien een idee om die voor de zekerheid toe te voegen tot hij weer goed hooi eet. Ik wou je ook nog als tip geven om de medicijnen door een brokkenpapje te mengen. Dat werkt hier als een tierelier, mits ze zich zelf nog goed genoeg voelen om wat te eten. Ik doe een klein beetje kokend water over een paar brokjes, net voldoende zodat je ze een beetje uit elkaar kan prakken, en daar dan de medicijnen doorheen mengen. Dat werkt hier momenteel zelfs met de cisaral, wat ik normaal gesproken met dwang al nauwelijks naar binnen krijg. 

 

Veel succes, zet hem op daar!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien inderdaad een goed idee. Ik zal het morgen eerst even met de arts overleggen, ik heb het nog in huis dus dat scheelt. 

Helaas gaat een brokken papje momenteel niet naar binnen... Hij eet nog steeds geen brokken of dergelijks. Ik heb zelf het idee dat hij ook minder hooi eet. Eigenlijk alleen nog koriander en af en toe een sprietje hooi. Vanmorge het poeder van de pillen over een plakje banaan gedaan, zelfs dat ging er niet in... Als hij weer beter eet ga ik het opnieuw proberen, want het is wel een goeie tip! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .