Ga naar inhoud

Meedenken oorzaak darmproblemen


Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hoi allemaal, ik vroeg me af of jullie met alle ervaringen die we samen hebben, willen mee denken over een mogelijke oorzaak waarom mijn lieve Dark al 3 weken niet tot moeizaam eet. 

 

Korte achtergrond info, Dark is in februari zijn zusje verloren, aansluitend heeft hij 3 weken niet gegeten, is binnenstebuiten gekeerd bij Wilhelminapark, maar niks gevonden. Vermoedelijk stress. Nadat hij weer at zijn we op zoek gegaan naar een vriendinnetje, dit ging niet soepel. Bij potentiële partner nummer 5 is hij weer gestopt met eten. De DA (DA in de buurt dus niet WP) vond een volle maag, verstopping, dus medicatie. Daarbij vond hij haakjes, dus kiezen geslepen. 

Na een week at hij, dit stopte weer een dag later. Na totaal 2,5 week naar een andere DA gegaan omdat deze DA tot later op de avond open was. Ik ben bekend bij deze DA en heb hem ervaren als prettig en konijnkundig. 

 

Arts vondt geen gekke dingen, wel stille darmen. Ik mocht stoppen met ciceral en laxatract en kreeg emiprit. Bij twijfel mocht ik ciceral erbij geven. Dark kreeg een spuit prednison.

 

Dag erna, Dark eet, weer een dag later, Dark stopt met eten. Overlegt met de DA en Dark heeft nu een spuit prednison gekregen die 3 tot 4 weken blijft werken. Vannacht heeft Dark weer gegeten, het lijkt er dus op dat de prednison werkt. (Dark eet momenteel redelijk hooi en matig tot redelijk brokken. Groen voer gaat over het algemeen goed. Verder blijft hij knagen aan karton, bodembedekking en hout, wat hij vaak doet als hij honger heeft maar toch niet wilt/kan eten).

 

Heel verhaal, maar ik heb geprobeerd dit zo kort en duidelijk mogelijk op te schrijven. 

Er zijn (nog) geen foto's gemaakt of bloed, ontlasting onderzoeken gedaan. 

Mijn vraag is, als de prednison werkt, lijkt het dat er ergens een ontsteking zit. Wat zou dit dan kunnen zijn. De arts had het over eventueel een Darmvlies ontsteking. Maar zou het ook nog wormen of parasieten kunnen zijn? Zoals ik vertelde is Dark de afgelopen tijd met 5 konijnen in contact gekomen. Wat als er iets is overgedragen. Maar als het wormen zijn, zou prednison dan ervoor zorgen dat hij weer gaat eten..? 

 

Ik breek hier een beetje me hoofd over. Ik wil nu nog even een dag aankijken. Dark eet (nog) maar niet op en top. Het gaat echt met pieken en dalen. Als er donderdag nog geen duidelijke verbetering is, wil ik toch verder onderzoek. Maargoed, Dark heeft ook heel veel stress gehad vanaf februari. Dus ik wil hem zo min mogelijk verslepen.

 

Wie heeft nog eye openers en/of tips? Ik wordt een beetje wanhopig van dit alles 😪

aangepast door Dark en Stormy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je het meeste hebt aan bewegend beeld, dus echo of CT, of iets in die richting van het buikbereik.

 

Ga maar naar WP, aangezien je daar bekend bent. Daar zit toch de meeste kennis. Zeker als je tegen problemen aanloopt die niet voor de hand liggend zijn.

 

Parasieten, ik heb ze altijd in m'n achterhoofd, maar meestal zie je wel tekenen dat je daar aan moet denken. Ontlasting onderzoek kun je doen, maar komt niet altijd wat uit, ook als er wel wat zit.

 

Waar ik dan nog vragen over heb, weet je 100% zeker dat het slijpen goed is gegaan, niks over het hoofd gezien, goed uitgevoerd?

 

Prednison vind ik wel een heftige om in te zetten, voor mij voelt het als bijna een blinde inzet ervan, wat was de reden daar van? Ik weet uiteraard dat het een sterke ontstekingsremmende werking heeft, maar ook super veel nadelen bij konijnen, dus ik ben benieuwd naar de overwegingen.

 

Alles kan natuurlijk ontstoken raken, dat de dierenarts aan het buikvlies denkt, vind ik niet onlogisch als er lichamelijk onderzoek gedaan is. Bij konijnen kun je niet in het maag-darmkanaal kijken, daarvoor is het te fragiel. Je kunt alleen van buitenaf met apparatuur een inschatting maken en daar op behandelen. Dit heeft maar gedeeltelijke informatie dus. Als daar ergens een ontsteking zit, kan dit ook voor vermindering van de voedingsopname zorgen.

 

Verdere dingen waar je over na kunt denken, waar is zn vriendin aan overleden?

 

Soms worden antidepressiva ingezet bij verminderde eetlust bij konijnen. Ik zie alleen wel wisselwerking bij de huidige medicatie.

 

Hoe oud is Dark nu en hoe vaak heeft hij dan problemen? Ook al voor februari en zo ja is er iets veranderd in de frequentie? Hoe zijn de keutels de laatste maanden en op dit moment?

 

Sorry voor de meer vragen dan antwoorden, darmproblemen bij konijnen zijn complex en er is gewoon niet genoeg kennis over. Je kunt weinig anders dan proberen de juiste  medicatie te geven, al het andere is niet mogelijk of te gevaarlijk. Wat het ook is, het laat "littekens" (ik weet geen beter woord) achter. De waarheid is, je kunt konijnen met veelvuldige darmproblemen maar een beperkt aantal keren redden. Hoe vaker en sneller de problemen zich opvolgen hoe kleiner de kans dat ze het overleven. Ik zal je horror verhalen verder besparen. 

 

Voor jou is nu belangrijk, waar zitten de problemen en kan ik daar iets aan doen met medicatie en/of voedingsaanpassingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben fister toch terug gegaan naar de arts. Ik wilde aankijken en de medicatie zn werk laten doen, maar zoals je al omschreef, ik kreeg alleen maar meer vragen. Ik ging er heen met het idee dat hij dit keer van onder tot boven werd onderzocht met eventueel röntgen van het gebit (zijn zusje had doorgegroeide kieswortels), röntgen en echo van zn darmen etc.

Ik had dit keer een andere arts die heel zorgvuldig heeft geluisterd en gekeken. Zn darmen maken weinig geluid, ondanks zijn groote keutels en 3 spuiten dqamgvoer in de ochtend. Maar vooral opvallend was een minuscuul plekje op zn tong. Hierdoor vermoede ze inderdaad dat er toch nog iets op het gebit zat. Na overleg heb ik m achter gelaten om te slijpen. Er bleek recht 1 maakte te zitten en links nog een hele rij... we hopen nu dat dit het probleem is geweest. Hij is levendig, maar eet nog niet.

Ik heb gevraagd om een dentale röntgen, zodat we tich konden kijken of er geen abces zit ofzo, aangezien de prednison aansloeg. Deze hebben ze kennelijk niet in hun praktijk, alleen voor grote delen, mocht dit niet geholpen hebben ga ik idd naar WP

Finkers crossed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-7-2024 om 20:24, Dark en Stormy zei:

Zoals ik vertelde is Dark de afgelopen tijd met 5 konijnen in contact gekomen. Wat als er iets is overgedragen.

Maar daar voor at hij ook al drie weken niet dus dat lijkt me de oorzaak niet te zijn. Hij lijkt wel te rouwen. Ik zou niet weten wat het is. Daar heb ik te weinig konijnenverstand voor. Maar Kolino helpt je wel verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ja hetnadeel is dus dat het van alles kan zijn. Toen hij semi samen zat (2 rennen naast elkaar) met een ander konijn leek het met zijn sociale emoties best goed te gaan en had hij redelijke steun aan de voedster, helaas was het geen match als ze bij elkaar in de ren zaten. In die periode is hij gestopt met eten en hebben we de voedster helaas terug moeten brengen. Zijn zusje is nu al ruim 4 maanden overleden. 10 juni is hij behandeld voor een verstopping en haakjes. De verstopping is nu dus weg, en de haakjes zijn gister weer/nog een keer weggeslepen. Zijn maag en nieren voelde goed zei de arts. Hij eet nu nog niet helaas maar aangezien het de 2e keer narcose is in een korte tijd en een narcose terwijl hij al niet lekker was, lijkt me dit niet gek. Ik ga morgen wel WP bellen voor een afspraak,  voor je daar terecht kan ben je ook weereens paar dagen verder en als hij in die tijd toch weer gaat eten kan ik die afspraak altijd afzeggen. Het lijkt me dat hij maandag echt weer moet eten nu zijn gebit voor de 2e keer en dit keer grondig is geslepen.

aangepast door Dark en Stormy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me verstandig die afspraak te maken. Tot die tijd, zou ik een combinatie overwegen van emeprid en cisaral. Daarnaast toch wat dwangvoeren, kijk daarin aan wat hij aan kan. Helemaal niet eten betekent, helemaal overpakken en dus in 5 keer ( mits je snachts wilt slapen) de totale hoeveelheid voor zijn gewicht er in zien te krijgen. Ik verwacht dat dit 1 a 2 dagen nodig is, mogelijk langer, omdat het langer speelt. Je geeft dan 3 eetlepels per kg (=45ml). Dat is best een uitdaging. Met 5 keer is 50-75 ml haalbaar. Als het een keer niet goed lukt heb je dan in de nacht nog een uitwijk optie voor een 6e keer.

 

Ik zou wel aanraden na 2 narcoses even goed bij te voeren, omdat je niet weet wat er op je af komt en de darm traag is. Het staat je vrij om van bovenstaande af te wijken, vanwege teveel stress.

 

Nu niet eten is normaal, kan best dat je morgen al minder over moet pakken, wat belangrijk is, is dat ook de darm weer goed gevuld is en weer op normale snelheid komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft vandaag een halve portie brok zelfstandig gegeten. Ik heb hem inderdaad nog 2x een spuit dwang oer bijgegeven aangezien daar meer vezels in zitten dan zn gewonen ss brok. Hij heeft nog steeds hele mooie grote keutels terwijl hij normaal echt op gang moet komen na een narcose. Ik denk dat we het dwangvoeren dus wel goed hebben gedaan. We geven hem 6x per dag een spuit van 15ml de laatste geeft me vriend rond 1 uur en ik sta 6.30 op om hem te voeren voor werk dus gelukkig kunnen we het zo verdelen. Ik weet niet of we aan de 3 eetlepes komen. Ik maak steeds vers dwangvoer en dan 1 flinke theelepel (dus 6 theelepels per dag) ik hou zijn gewicht en keutels goed in de gate. 

Ik heb weer een beetje hoop dat hij dit weekend er weer helemaal bovenop komt. Bedankt voor jullie steun en ik hou jullie op de hoogte 🙏🏼

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ook 15ml per keer, maar denk met iets meer poeder. Voor nu klinkt het niet verkeerd hoor, die hoeveelheid, zeker niet als er zelfstandig brok in gaat.

 

Gaat hooi er ook al in? Zoals je het nu omschrijft klinkt het zeker hoopvol! Ik ben benieuwd hoe het verder gaat, updates worden altijd gewaardeerd 🙂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zn verstopping begon 9 juni en die was rond 11 juni opgelost. Vanaf dat moment heeft hij hooi gegeten sommige dagen een beetje sommige dagen veel meer dan normaal. Ik ben ook hoopvol al blijf ik het lastig vinden dat hij nog niet echt goed brok, snoepjes etc wilt hebben. Daar was hij vroeger juist dol op. Snoepjes gaat er al een maand niet in, wat ik echt heel gek vind. Wel af en toe brok en dat gaat steeds een dagje beter. Hopelijk blijft dit in een stijgende lijn gaan. Ik heb wel zn kartonne doos afgepakt. Wel zielig want hij verveeld zich wel, maar hij begon echt veel karton op te eten... normaal kon ik hem nog bezig houden met spelletjes en snoepjes, maar hij heeft dus geen intresse in het lekkers...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij moet ook weer vertrouwen krijgen dat het geen pijn meer doet. Dat duurt even. Of in het slechtste geval is er met de kieswortels iets mis, waardoor er nog steeds pijn is.

 

Welke snoepjes geef je? Misschien is er iets wat het verklaard, af moeten bijten omdat het net te groot is? Ik noem maar iets.

 

Als het eerst lievelings snoepjes waren, dan is de oorzaak zoeken in pijn of angst voor pijn heel reëel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Dark en Stormy zei:

Wel zielig want hij verveeld zich wel

 

Wij hebben hier nogal wat speelgoed. Vind hij het wel leuk om een knaagbal te hebben of misschien van die plastic bekertjes om mee te spelen?

Of een graafbak, maar dan van plastic, zodat hij hem niet stuk bijt en dan gevuld met kleinere balletjes?

 

Ik duim dat het wel stijgende lijn blijft gaan met de brok, dat zou fijn zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-7-2024 om 13:34, Kolino zei:

Hij moet ook weer vertrouwen krijgen dat het geen pijn meer doet. 

Dat klinkt zeker reëel! Hij eet nog steeds niet volledig, maar wel heel guldlzig zijn dwangvoer. Brokjes is nog 50/50. Dan eet hij vrij goed, dag erna stopt hij weer, dan eet hij weer, dan niet. Vandaag vind ik hem ook weer naar poep ruiken al zit er niks aan zijn bil geplakt. Hij keuteld verder nog goed en eet goed hooi.

 

De snoepjes zijn loops van SS. Normaal deed hij hier een moord voor. Ook de peterselie en munt wat normaal binnen een minuut op was, neemt hij veel langer de tijd voor om te eten. Het enige wat goed gaat zijn gedroogde appelblokjes, al wil ik hier niet teveel van geven. Hij krijgt zn 4 blokjes per dag nu en soms ook een dag niet. 

 

Wat betreft speelgoed heeft hij (naar mijn mening) genoeg, alleen speelt hij er niet mee. Stapelbekertjes, ballen, molentjes, hooi rollen, lente huisje (al is daar niet veel meer van over) rietballen, wilgenballen en takken, een teddybeer (die hij gelukkig heel laat maar wel graag een wasbeurt geeft), oh en nog een bak met wc rollen. Ik heb eigenlijk alleen de kartonnen en papieren dozen en plakaten weg gehaald. Alsnog heb ik het idee dat hij zich verveeld. Hij komt vaak op de bank en duwt hij tegen me been of gaat naast me aan de bank knagen zodat ik hem aandacht ga geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Dark en Stormy zei:

Alsnog heb ik het idee dat hij zich verveeld. Hij komt vaak op de bank en duwt hij tegen me been of gaat naast me aan de bank knagen zodat ik hem aandacht ga geven. 

 

Ik denk niet dat dat verveling is. Veel konijnen die zonder maatje zitten trekken toe naar hun menselijke baasjes. Baasjes worden opeens meer gelikt, worden meer opgezocht en/of er wordt meer naast gelegen. Dus op zich is het goed nieuws dat hij toch ook wel een maatje mist. Nu nog goed gezond worden en dan weer een konijnen maatje accepteren. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat je iets mist/over het hoofd ziet, hij maakt contact met je... Het is dus uitvinden, wat wil hij dat je doet?

 

Soms wijzen ze het aan, soms is het op een bepaalde tijd waardoor je het kunt raden... Ik moet zeggen, ik kom er meestal wel uit wat er van me gevraagd wordt.

 

Het kan inderdaad ook aandacht tekort zijn. Ze weten heel goed dat "stout zijn" aandacht trekt, omdat je dat niet kan/wil negeren.

 

Wel gek dat hij loops niet wil, hier wordt daar echt alles voor gedaan. Het zou de vorm kunnen zijn, of een associatie met eerdere pijn. Het is wel een bek vol meteen, misschien helpt een andere smaak/geur en het in stukjes breken? Al zou ik me om snoepjes geen zorgen maken nu. Ik ga er van uit dat dat uiteindelijk wel weer goed komt. Het klinkt in mijn oren echt als onzekerheid wat eten betreft. Als het zo blijft is die dentale foto dus slim.

 

Maar goed, terug naar proberen uitvinden wat hij wil, vertrouw op je gevoel, ze kunnen prima communiceren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt inderdaad dat ze goed communiceren. Meestal kom ik er ook wel uit maar hij is de laatste tijd in gedrag flink veranderd en dan is het weer opnieuw uitvogelen. Aandacht zou heel goed kunnen. Ik merk dat als ik met me vriend op de bank zit, hij er wel bij komt maar snel weer weg gaat. Als me vriend weg is komt hij uren aandacht zoeken bij me op de bank, miss jaloezie 😅

 

Hij is vanavond weer goed gaan eten. Ik had ineens weer het idee om al zn normale ss brokken weg te halen en de house ss variant te geven. In de hoop dat hij die niet zou associëren met pijn. Binnen 6 uur bijna een hele portie op. Ik stond met me mond vol tanden net maar zijn bakje te kijken. Snoepjes nog steeds niet, dus dat zou de theorie eigenlijk nog meer bevestigen. 

 

Wederom heel erg bedankt voor het meedenken. Ik hoop dat we deze stijgende lijn vol houden. En als hij helemaal gezond is, gaan we zeker graag weer opzoek naar een maatje ❤️

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik lees graag even mee want mijn nijn stopte als eerste met hooi eten, wat mij haakjes deed vermoeden of in ieder geval iets met zijn gebit omdat er intensiever gekauwd moet worden dan bij brok. Andere beweging.

Dark eet wel zijn hooi begrijp ik?

 

Hoe gaat het nu?

 

Hier inderdaad haakjes dus die zijn onder een roesje weggeslepen vorige week. 

Tegelijkertijd werd hij nog behandeld met AB voor niezen, en na overstap op duplo (ook vorige week) at hij helemaal niet meer (tja, een hap koriander of dille uit nijd als ik hem lang genoeg pestte). Zijn darmen kwamen stil te liggen en we zijn nog niet achter de oorzaak.. hij is nu al 4 dagen opgenomen in Utrecht. Eet inmiddels weer zelf, maar enkel groen. Volgende stap is CT, daarnaast verdenk ik nog de duplo.

 

Maar goed, dit gaat niet over mij, ik herken je verhaal! 

Het is zo lastig te achterhalen. En ik voel je zorgen. 

 

 

 

 

 

 

aangepast door Lana_del_hay
Spelling
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Jeetje wat een heftig verhaal. 

 

Het is 3 weken heel goed gegaan. 3 dagen na het wegslijpen van de 2x een rij haakjes begon hij zijn brokken weertje eten. Hooi heeft hij altijd wel gegeten en groenvoer ook. Gedroogde kruiden gaan ook nog. Hij zit nu ook al een week naast een potentieel nieuw vriendinnetje waar hij (naar mijn idee) gelijk dol op was! 

Helaas is hij nu sinds een paar dagen weer moeilijk aan het doen met eten en sinds 2 dagen weer volledig met brok gestopt. Wederom werd groenvoer, hooi en kruiden wel gegeten. Opvallend is dat hij ook de snoepjes weer laat liggen terwijl deze weer favoriet waren geworden. Hij eet af en toe een hapje van de mini biksjes. Ik weet niet welk merk dit is (mee gekregen uit de opvang van het nieuwe konijn).

 

Het nare is dat we nu een weekendje weg zijn en de buurvrouw 2x per dag langskomt voor schoon water/thee en voer. Met de camera kijk ik bijna de hele dag mee, ik zit nu dus niet lekker hier in Duitsland. Gelukkig is het maar 4 uur rijden als er wat mis gaat. 

 

Ik bedacht me net dat nu wel de 3 weken van de prednison prik uitgewerkt zijn. Ik vraag me af of dat toch meer heeft gedaan dan ik in eerste instantie dacht. 

 

Ik ga maandag ook maar gelijk WP bellen en hopen dat ik zo snel mogelijk terecht kan. Ik vind het heel naar dat hij geen brok eet. Hij eet er max 5 op een dag. De intresse is er wel want elke keer duikt zn snoet in de voerbak, maar 9 van de 10 keer loopt hij toch weer door. Ik heb inmiddels de SS adult, house en graan vrij voer al geprobeerd, maar het maakt geen verschil...

Hoe is het met jou konijn afgelopen? Is inmiddels al een poosje geleden dat je je reactie plaatsen. (Excuus voor mijn late reactie trouwens. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Dark en Stormy zei:

Met de camera kijk ik bijna de hele dag mee, ik zit nu dus niet lekker hier in Duitsland. Gelukkig is het maar 4 uur rijden als er wat mis gaat. 

Ai dat is niet fijn. Ik snap dat je het niet naast je neer kan leggen (bedoel ik niet je smartphone of tablet, of nou ja dat ook) 

 

Je smartphone instellen dat het3/4 x per dag een melding geeft dat je dan gaat kijken en de overige tijd proberen te genieten van je vakantie? Zoals het nu gaat is ook niet de bedoeling natuurlijk. Hoewel ik je wel heel goed snap hoor.

Ik zeg maar wat hoor en probeer mee te denken. 

 

Sterkte en hopelijk kun je wel.van je vakantie genieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig krijg ik vanuit de camera geen meldingen haha. Die heb ik helemaal uitgezet. Ik kan alles war er opgenomen is terugkijken gelukkig. Dus als er beweging is neemt de camera op en vlak na het eten (ontbijt lunche dinner en vlak voor het slapen gaan) zit ik alles van de afgelopen uren versnelt terug te kijken 🤣 het is een gedoe maar ik had me meer zorgen gemaakt als ik niks kon zien. Nu zie ik tenminste dat hij nog lekker aan het spelen is, hooi en groenten eet, blij is als de buurvrouw langskomt en lekker goed drinkt 😄 ik heb een afspraak gemaakt bij WP, maar kan helaas vrijdag pas terecht. Gelukkig eet hij nog wel iets. Ik twijfel of ik vanavond dwamgvoer ga geven... ik weet niet waarom maar ik ben bang voor een maagzweer of iets omdat hij zo veel medicatie heeft gehad afgelopen half jaar. Dus misschien alleen het ligt verteerbare voedsel blijven geven wat hij zelf eet. Scheeld ook stress. Ik zal wel wat brokjes wellen, mocht het zn gebied zijn kan hij gewelde brokjes eten als hij wilt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een kleine update:

Zojuist bij WP geweest. Hij vermoed een maagzweer. Het gebit is keurig zegt hij dus daar zou het echt niet aan kunnen liggen. Voor de echo moeten we naar het dierenziekenhuis in Nieuwegein. Voor nu in iedergeval maagzuur remmers mee gekregen. Woensdag kunnen we pas terecht. Hopelijk krijgen we dan meer antwoorden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil even de opmerking maken dat het me op begint te vallen hoeveel konijnen maagproblemen (maagzweer of irritatie van het slijmvlies) hebben.

 

Heel goed dat je al maagzuurremmers hebt gekregen. Hopelijk maakt dat al verschil voor die tijd.

 

Succes woensdag, hopelijk wordt de oorzaak duidelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .