Ga naar inhoud

Dwangvoer en plakpoep


Aanbevolen berichten

Afgelopen vrijdagnacht is mijn nijn stilgevallen 😔. Zaterdag ben ik met haar naar de da geweest. Hier is ze nagekeken en heeft ze een prik gehad om haar darmen weer op gang te brengen. Zaterdag avond ben ik gestart met dwangvoeren. In de nacht van zondag op maandag dwamen langzaam de eerste kleine keutels! Vanavond kwam ik er achter dat zij nu een beetje plakpoep onder haar billen heeft. Kan dit van het dwangvoer komen? En wat is nu verstandig om te doen? Ik ga morgen sowieso met haar even terug langs de da met haar. En misschien is het normaal? Maak me zorgen en voel me hier echt onzeker in...

 

Dankjulliewel alvast! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is normaal voor een konijn dat stil is gevallen om een lading vieze plakpoep te krijgen. Gewoon doorgaan waar je mee bezig bent. Zolang het geen water is, als dat wel zo is, dan is het verstandig om even contact te hebben, vanwege vochtverlies. De plakpoep verdwijnt snel, na 3 dagen moet het wel weer normaal zijn.

 

Geef je lactulose als medicatie? Dat kan keutels namelijk ook plakkerig maken.

 

Het is wel verstandig om de kont steeds schoon te maken met geschikte billendoekjes. Zeker in de zomer als je veel kans op myasis hebt. In sprayen zou ik in dit geval ook even doen, met anti-myasis spray.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel! Ik gebruik critical care (met anijsgeur) en ciceral drops. Vandaag leek de plakpoep alweer wat dikker en zat het niet onder haar billen geplakt. 

Insprayen is misschien wel een goed idee inderdaad. 

 

Vanaf wanneer zou ik de dwangvoeding af kunnen bouwen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je dwangvoeren afbouwt of stopt is in iedere situatie anders. Waar je naar kijkt is, wat eet het konijn zelf? Aan de hand daarvan bepaal je hoeveel en hoe vaak.

 

Omdat ik nieuwsgierig was naar hoeveel de aanbevolen hoeveelheid dwangvoer nou eigenlijk vervangt, heb ik dat nagerekend. Grofweg komt dat neer op brokken en een beetje hooi en water.

 

Mijn advies is dan ook blijft hooi aanbieden en in ieder geval 3x daags een portie groen, mits daar aan gewend. Op het moment dat al het groen op komt en er hooi wordt gegeten, kun je voordat je dwangvoert met een afgemeten aantal brokjes (of uit de hand, als er een maatje bij zit) uitproberen of er brokken in gaan. Verminderen kan dus als er goed hooi en groen wordt gegeten, stoppen kan in mijn opinie pas als er ook brok wordt gegeten.

 

Ik weet dat er ook mensen zijn die niet dwangvoeren als er maar iets zelf wordt gegeten. Ik ben daar van terug gekomen, wel kun je de frequentie en hoeveelheid daar op aanpassen.

 

Uiteraard is het ook belangrijk dat de oorzaak wordt/ is opgelost. In jouw geval verwacht ik dat je ergens tussen vandaag en donderdag kunt afbouwen/stoppen. Let wel, bij een normaal verloop.

 

Iedere situatie is uniek, een paar weken moeten dwangvoeren komt voor, een paar maanden of zelfs levenslang kan ook. Er is geen standaard.

 

Vertel eens, hoe gaat het nu met je konijn?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd even zoeken naar wat het goede moment is. Als ze goed zelf eten, kun je zeker stoppen met dwangvoeren. 

 

Maar vaak eten ze eerst maar selectief wat dingen, of een klein beetje. Dan kan het slim zijn om gewoon het aantal keer dat je dwangvoer geeft af te bouwen en/of de hoeveelheid. 

 

Afhankelijk van de situatie, als het bijvoorbeeld herstel na een castratie is, dan ben ik er wel wat makkelijker in. Dan zijn ze fit de ingreep ingegaan en is het net even dat ze goed uit de narcose moeten komen en wat pijn hebben. Dan dwangvoer ik eigenlijk niet zodra ze zelf aan het eten gaan, al is dat maar weinig. Veel dwangvoer zorgt er namelijk ook voor dat ze een  vol gevoel krijgen en minder snel zelf weer echt gaan eten. Daarbij geeft het vaak ook wat stress. In zo een situatie geef ik dus eigenlijk maar minimaal dwangvoer, alleen om de stilvallende darmen te voorkomen.  

 

In jouw geval was de situatie dat er al stilgevallen darmen waren. Dan is het wel belangrijk dat er wel genoeg en goed gegeten gaat worden. Dan zou ik zelf eerder rustig afbouwen met het dwangvoer, dan in één keer stoppen. Dus mindervaak / minder veel geven als ze zelf weer eten, tot ze aan de volledige portie zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

Wanneer je dwangvoeren afbouwt of stopt is in iedere situatie anders. Waar je naar kijkt is, wat eet het konijn zelf? Aan de hand daarvan bepaal je hoeveel en hoe vaak.

 

Omdat ik nieuwsgierig was naar hoeveel de aanbevolen hoeveelheid dwangvoer nou eigenlijk vervangt, heb ik dat nagerekend. Grofweg komt dat neer op brokken en een beetje hooi en water.

 

Mijn advies is dan ook blijft hooi aanbieden en in ieder geval 3x daags een portie groen, mits daar aan gewend. Op het moment dat al het groen op komt en er hooi wordt gegeten, kun je voordat je dwangvoert met een afgemeten aantal brokjes (of uit de hand, als er een maatje bij zit) uitproberen of er brokken in gaan. Verminderen kan dus als er goed hooi en groen wordt gegeten, stoppen kan in mijn opinie pas als er ook brok wordt gegeten.

 

Ik weet dat er ook mensen zijn die niet dwangvoeren als er maar iets zelf wordt gegeten. Ik ben daar van terug gekomen, wel kun je de frequentie en hoeveelheid daar op aanpassen.

 

Uiteraard is het ook belangrijk dat de oorzaak wordt/ is opgelost. In jouw geval verwacht ik dat je ergens tussen vandaag en donderdag kunt afbouwen/stoppen. Let wel, bij een normaal verloop.

 

Iedere situatie is uniek, een paar weken moeten dwangvoeren komt voor, een paar maanden of zelfs levenslang kan ook. Er is geen standaard.

 

Vertel eens, hoe gaat het nu met je konijn?

 

Vanochtend heb ik haar weer gevoerd. De plakpoep was er nu niet. Wel een beetje gekkige ontlasting in de bak. Vanochtend snuffelde ze wel wat in haar hooibak en aan haar brokjes.  Dit heeft ze eerder deze week nog niet echt gedaan. Eten ervan doet ze nog niet. Vandaag laat ik iets langer tussen het dwangvoeren in zitten, in de hoop dat ze een beetje hongerig word en zelf iets gaat knabbelen. Groenvoer eet zij wel op. Verder ligt ze veel in de hoekjes van de ren of in het zand. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .