Ga naar inhoud

Benauwd konijn


Aanbevolen berichten

Hallo,

Vannacht met spoed naar de da geweest. Mijn konijn heeft het plotseling benauwd de mogelijke oorzaak vocht achter de longen.

 

krijgt hij plas medicatie en critical care dwangvoeding.

 

Heeft iemand nog tips, wat ik zou kunnen doen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is je konijn en ram of een voedster? Ik zie ergens hij staan, dus ik ga uit van een ram. Hoe oud is je konijn? Is er een röntgenfoto gemaakt? Hoe klonk zijn hart en hoe klonken zijn longen?

 

Ik zou verder onderzoek laten doen naar de oorzaak. Omdat je nu niet weet waar het vandaan komt en alleen aan symptoombestrijding doet. Het kan de juiste therapie zijn, maar mogelijk is er meer nodig.

 

Bij een voedster zou ik meteen aan kanker denken bijvoorbeeld, als ze niet volledig gecastreerd zou zijn. Hart en longen kunnen ook een probleem zijn, lever en nieren sluit ik liever ook uit. Hoe dan ook, je wilt eigenlijk weten wat voor soort vocht het nou eigenlijk is en waar het vandaan komt.

 

Qua voeding kun je wel aanpassingen maken. Maar eigenlijk durf ik daarin niet al teveel advies te geven. Waar je mee zit is, diuretica hebben invloed op de vochthuishouding in het lijf, dat is ook de bedoeling, want het vocht moet weg waar het niet hoort. Nare is dat gelijk alle systemen betrokken raken en ik dus zonder oorzaak foute adviezen zou kunnen geven.

 

Het enige advies dat ik wel durf te geven is, switch naar Timothy hooi. Graag zou ik van je willen weten welke brok je geeft. Of je groenvoer en/of fruit geeft en zo ja, wat dan?

 

Ik denk dat ik bij de dierenarts een algemeen bloedbeeld zou willen zien, met waardes die belangrijk zijn, voor hart, nieren, lever en longen. Daarnaast röntgenfoto's van "kop tot kont" (waar alle vitale organen op staan). Mogelijk een punctie van het vocht zelf als dit kan.

 

Hoe is zijn verdere toestand? Levendig, apathisch? Helpt de behandeling? Ik begrijp dat hij niet zelfstandig eet, gezien zijn toestand is het verstandig om steeds kleine beetjes dwangvoer te geven. Iedere 3 a 4 uur is haalbaar in de meeste gevallen.

 

Ik maak zelf tegenwoordig met 1 eetlepel poeder 15ml dwangvoer. Per kg lichaamsgewicht heb je 3 eetlepels en dus 45ml nodig.

 

Een konijn van 2 kg zou dus 90 ml binnen moeten krijgen. Dit komt neer op 18ml per keer als je 5 keer geeft. Dit is best veel voor een konijn dat benauwd is. Ik denk dat 10-12 ml haalbaar is, maar veel meer niet. Het voeren zelf neemt per keer wel een half uur in beslag, incl klaarmaken en voeren. 3 uur pauze daarna is echt nodig. Effectief kom je op 6 keer uit dan, met een beetje smokkelen 7 keer. Met 7 keer 12ml kom je in de buurt van wat een konijn van 2 kilo binnen zou moeten krijgen. Vaster dan 15 ml, met 1 eetlepel zou ik het niet maken. Als het zelfstandig gegeten wordt en hij drinkt wel, dan zou je er hapklare balletjes van kunnen maken met iets minder water.

 

De meeste konijnen zullen tussen de 50 en 100 ml uitkomen. 70-75ml zou altijd haalbaar moeten zijn, zeg niet dat het makkelijk is, maar haalbaar.

 

Morgen is het maandag, dus dan heb je overdag waarschijnlijk hulp nodig met voeding. Denk hier goed over na, misschien dagopname bij de dierenarts, die dan gelijk onderzoek doet?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Morgen ga ik sowieso naar de Da. 

Het is een ram van 4 jaar oud.

Er is vannacht een echo hart gemaakt, verder geen bloedonderzoek  ed.

Hij heeft geen koorts.

Ligt languit in zijn kooi. Beweegt zo min mogelijk. 

Op dit moment lukt hij de voeding van een lepeltje. 

De brokken die hij normaal krijgt is selectieve. Maar dat weigert hij. Normaal regelmatig verschillende soorten groen, die ze mogen hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het zonder dwang gaat is wel fijn, toch klinkt zijn toestand zorgelijk. Hij klinkt uitgeput, maar niet geheel apathisch.

 

De brokken zijn een prima keuze. Sommige brokken zijn niet helemaal goed qua verhoudingen en bevatten soms dingen die niet geschikt zijn voor konijnen, vandaar de vraag.

 

Qua groente en fruit is het lastig omdat je nog geen oorzaak weet. Zelfs bij geschikt voer zie ik voor- en nadelen. Witlof en andijvie zijn bijvoorbeeld vochtafdrijvend, maar verder niet zo spannend.

 

Kruiden bevatten weer teveel mineralen, waardoor ik daar zonder oorzaak geen zinnig woord over durf te zeggen.

 

Hetzelfde geldt een beetje voor fruit en groenten die eigenlijk vruchten of wortels/knollen zijn.

 

Voor nu dan maar dwangvoer en dan morgen verder kijken. Konijnkundige dierenartsen weten de voedingsbasis wel en wat perse niet bij bepaalde aandoeningen, al ben ik heel uitgebreide kennis daar over nog niet tegen gekomen. Je mag hier ook altijd nog eens vragen, als je eenmaal meer weet en tegen dingen aan loopt. Het is allemaal niet zwart-wit.

 

Ik hoop dat ze de oorzaak gauw vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit alsnog wat achter. Een probleem met de gezondheid veroorzaakt het vocht achter de longen.  Bijvoorbeeld hart problemen, infecties, schade aan de longen zelf. Dat soort dingen kan het veroorzaken. Het vocht achter de longen is een symptoom. De benauwdheid is daar dan weer een gevolg van.

 

Het kan zijn dat het vocht weghalen voor nu het probleem oplost. Maar het kan toch fijn zijn de achterliggende reden te achterhalen en hopelijk te kunnen behandelen zodat het niet terug komt. Dat is ook wat Kolino bedoeld volgens mij.

 

Ik heb ook ooit een konijn met vocht achter de longen gehad, bij haar weet ik de oorzaak niet. Ze stierf op de behandeltafel bij de dierenarts voor we er achter konden komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Evee zei:

Het vocht achter de longen is een symptoom. De benauwdheid is daar dan weer een gevolg van.

 

Het kan zijn dat het vocht weghalen voor nu het probleem oplost. Maar het kan toch fijn zijn de achterliggende reden te achterhalen en hopelijk te kunnen behandelen zodat het niet terug komt. Dat is ook wat Kolino bedoeld volgens mij.

Je hebt helemaal gelijk, dat is precies wat ik bedoelde. Vocht achter de longen is eigenlijk altijd een symptoom van iets anders.

 

Wat een naar bericht dat hij het niet heeft gehaald, heel veel sterkte met het verlies. Zo snel had ik het niet verwacht, maar benauwd en vocht achter de longen is vaak geen goed teken. Mocht je met het waarom zitten, tussen de regels door lezende denk ik aan orgaanfalen. Dit is meestal niet te stoppen, heel soms te remmen (afhankelijk van het orgaan, ik durf niet te zeggen welke in dit geval). Het is gewoon verdrietig als het zo snel gaat dat je eigenlijk niks meer kunt doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .