StormEnFluf Geplaatst: 30 juni Geplaatst: 30 juni Hoi allemaal, Wij zijn echte beginners op konijnengebied dus ik zou graag wat advies willen krijgen :-). Ons rammetje is vrijdag gecastreerd. De dierenarts vertelde dat we hem 10 dagen op handdoeken moeten houden vanwege de wond. Daarom zit hij nu alleen in zijn kooi en mag hij nu niet in de ren. Hij is echter gewend om heel veel ruimte te hebben en raakt nu al erg gefrustreerd. Haalt zijn hele hok overhoop, trekt aan de tralies, etc. In zijn ren zit zand (wel stevig, geen echt los zand) dus ik begrijp dat dat niet ideaal is. Mag hij wel al bijv een uurtje in een kleine ren op een stukje gras? En moet ik verder echt de 10 dagen aanhouden voordat hij weer in de ren mag? Nog tips om de verveling tegen te gaan? 😅  En laatste vraag: volgens de dierenarts mag hij pas na 6 weken weer bij zijn zus ivm vruchtbaarheid. Ik lees op verschillende plekken ook 3 weken. Wat raden jullie aan? Quote
Kolino Geplaatst: 30 juni Geplaatst: 30 juni Wanneer je gaat koppelen hangt ook af van de leeftijd. Beiden zijn dan minimaal 16 weken oud, liever rond de 20 weken en ook belangrijk: de castratie is tenminste 15 dagen geleden. Eerder heeft koppelen geen zin. Â Wanneer hij van de handdoeken af kan is afhankelijk van de wondgenezing. De kunst is dat er geen vuil in komt. Je kunt dus geen hennepvezel/zaagsel of dingen die uit elkaar vallen gebruiken, omdat die in de wond terecht kunnen komen. Tot de wond goed dicht is zul je dus een ander materiaal moeten gebruiken, waar bij dierenartsen inderdaad eigenlijk altijd handdoeken worden aanbevolen. Â Ik kijk er niet van op dat hij daar mee aan de haal gaat. Ik weet niet meer hoelang ik handdoeken heb gebruikt na dergelijke ingrepen. Het hangt er ook van af of de wond netjes dicht blijft en of er geen ontsteking bij komt. In het gunstigste geval zou je na het weekend kunnen kijken hoe het er voor staat met de wond. Â Hij is wel toe aan meer ruimte, dus als je een andere opzet zou kunnen maken met een ren in huis, waar hij geen vuil tegen komt zou ik daar vooral voor gaan. De handdoek gebruik je eigenlijk als bodembedekker, die moet dus de plasjes opnemen. Er zijn wel bodembedekkers die zouden kunnen, vanaf een dag of 3 ja de operatie, denk aan back to nature korrels, papier bedding (die papier korrels). Eigenlijk alles wat de wond niet kan irriteren of penetreren. Â Op je normale ondergrond is niet ideaal, daarmee moet je wachten tot de wond echt dicht is. En gras... gras=graven=aarde, dus infectie risico. Ook geen oplossing tot de wond dicht zit, vrees ik. Gras kan ook de wond irriteren. Â Koppelen dus pas vanaf 13 juli, mits ze dan oud genoeg zijn. Eerder bij elkaar zetten is geen koppelen. Rond de 20 weken begint het echte koppelen, daarvoor zie je wel al wat pogingen, soms zijn ze ook wat later. Denk aan 7 tot 9 maanden. Â Voordat je ze als stabiel koppel kunt zien, ben je dus nog wel een paar maanden verder. De verhoudingen zullen rond de leeftijd van 1 jaar wel duidelijker worden, maar puberen duurt nog wel iets langer. Tot die tijd blijft het goed observeren. Ik hoop van harte dat die twee elkaar leuk blijven vinden, maar zorg ook voor back up plannen, mocht dat niet zo zijn. Â Als hij op stenen had geleefd, had ik het bij een goede wondgenezing wel aangedurfd, nu vind ik het te tricky. Ik zou hem dus op een veilige plek meer ruimte bieden en in de gaten houden wanneer de wond echt goed dicht is. Als je ondergrond beter was, had het eerder gekund, nu zul je iets langer nodig hebben. Ik verwacht dat je hem donderdag kunt verplaatsen, als alles verder goed gaat. Zorg wel dat hij en zijn zusje geen frustratie naar elkaar opbouwen zolang ze gescheiden moeten leven. Liefste dus even uit elkaars ruik en zicht houden, tot het moment dat je ze kunt koppelen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.