Ga naar inhoud

Herkoppelpoging


Aanbevolen berichten

Ik heb twee dwergkonijnen; een ram van bijna 4 jaar Knabbel en een voedster Gianna van 2 jaar.
Ze zijn sinds een jaar een koppel, sinds Knabbels vorige maatje is overleden.
Knabbel en Gianna zijn altijd heel schattig en close geweest, samen eten, elkaar wassen tegen elkaar aanliggen, etc.
Tot een maand gaat het niet goed tussen die twee. Het begon ermee dat Knabbel niet meer at en zijn darmpjes verstopt bleken. Dat was gelukkig snel opgelost met hulp van een dierenarts, maar we moesten zijn eet- en ontlastingsgedrag goed kunnen monitoren en daarom hadden we hem in dezelfde ruimte in een ander hok gezet. Elke keer als ze bij elkaar in de buurt kwamen, omdat een van de twee los in de ruimte mocht rondlopen draaide het uit op vechten, zelfs door het hek heen. Echt heftig vechten, als een bal samen over de grond, plukken haar in het rond en (zagen we achteraf) ook wondjes. Na wat rondneuzen op dit forum kwam ik tot de conclusie dat in dezelfde ruimte zijn teveel frustratie gaf en dat we ze beter een paar weken echt apart van elkaar konden houden.
Dat hebben we nu zeker 3 weken gedaan.

 

In de tussentijd is Gianna ook nog gesteriliseerd (was al gepland) en blijkt Knabbel vocht bij zijn hart en longen te hebben en heeft hij hier medicijnen voor... het is behoorlijk onrustig in konijnenland bij ons thuis dus. Vandaar dat we ze lang apart hebben gehouden, om ze beide de kans te geven goed te herstellen en op kracht te komen.


Vandaag wilden we een poging doen om ze te herkoppelen op neutraal terrein, dus ze zitten sinds vanochtend 10 uur bij elkaar op dit neutrale terrein.
het gaat niet slecht (had verwacht dat ze elkaar echt meteen weer de tent uit zouden vechten), maar echt goed lijkt het ook niet te gaan.
Eens in de zoveel tijd vliegen ze elkaar in de haren, bijten, rijden, plukken haar, maar dan zoekt een van de twee beschutting en is het ook wel weer over.
Het grootste gedeelte van de tijd (we zijn inmiddels alweer 10 uur verder) gebeurt er niks en zitten ze beide in een hoekje van het terrein (zo'n 2 m2). Knabbel zit in een doos en Gianna 'verstopt' zich achter de poep-emmer. En negeren ze elkaar dus vooral.

Wat ik uit de informatie op dit forum haal is dat ik ze het beste nog zo bij elkaar kan laten op neutraal terrein, ook voor de nacht.
Maar waar ik me een beetje zorgen over maak is het volgende: Knabbel lijkt best heel gestressed. Howel hij heel rustig zit haalt hij heel hijgend adem.
Ik vroeg me af of het dan nog steeds wel een goed idee is om ze bij elkaar te houden als het stress oplevert....? Maar het is ook een aanname van mij dat hijgend ademhalen stress betekent...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel graden was het bij jullie vandaag?

Ik vermoed warmer dan 25 graden? Dat is namelijk te warm om te koppelen.

 

Het best laat je ze inderdaad samen, ook de nacht. Maar... je omschrijft echt elkaar in de haren vliegen en bijten. Kun je dat beter omschrijven?

 

Het klinkt voor mij als een twijfelgeval, de stress, warmte en dit gedrag. Ik twijfel of ik dit nu door zou zetten. Ik denk het niet. Ik zou wachten op koeler weer. 

 

Zijn beide konijnen wel goed fit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een lastige situatie! Is er genoeg rust voor Knabbel om ook normaal konijnengedrag te doen? Eet hij nog goed? Wast hij zich nog? Of is het echt alleen maar uitgeput uithijgen van de koppeling? Een koppeling is stressvol, daar moeten bijna alle konijnen wel doorheen. Maar als het zo heftig wordt dat ze geen normaal gedrag meer durven, dan zou ik zeggen dat deze koppeling niet lukt.

 

Zoals je de koppeling verder omschrijft, zou ik ze nog langer de kans geven. Het kan echt nog alle kanten op, ze zijn duidelijk nog druk bezig met de rangorde. Maar er is ook rust tussendoor waarbij ze kunnen bijkomen en er is nog niet echt gevochten. Het is nog niet te zeggen of het gaat lukken, maar het klinkt ook niet alsof het al mislukt is. Daarvoor is echt meer tijd nodig om te kijken hoe het verder uitpakt.

 

Mocht het toch mislukken, dan zou je ervoor kunnen kiezen om het over 3 weken nog eens te proberen. Het duurt namelijk best lang voor de invloed van de hormonen weg is. Maar ook dan is er geen garantie dat het goed komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nieuw op dit forum, dus weet niet zo goed hoe ik op een bericht kan reageren...

@Evee: het zijn binnenkonijnen. Het neutrale terrein is de gang/hal en daar is het heerlijk koel, dus de temperatuur zal het probleem niet zijn.

Als ze elkaar in de haren vliegen, tsja, in eerste instantie probeerde Knabbel Gianna een paar keer te rijden en dan begonnen ze te bokken en bijten. Maar na korte tijd zocht er dan eentje toevlucht in de poep-emmer en dan ging de ander er niet achteraan. Ze blijven dit niet in elkaar vastgeklit zitten zoals een maand geleden.
Is denk ik over de hele dag heen 6x gebeurd ofzo. Verder gebeurt er echt bar weinig.
Gianna is wel weer fit na de sterilisatie.
Knabbel lijkt minder fit. Eet ondanks dat zijn darmen niet meer verstopt zitten al weken niet echt heel goed. En hij heeft dus vocht bij zijn hart en longen.
Hij is erg lusteloos. Ik vermoede deels doordat hij eenzaam is. Dus daarom in overleg met de dierenarts toch besloten tot poging om te herkoppelen.

@Happy211: Er is zeker genoeg rust want ze hebben vandaag dus echt maar een paar keer kort gevochten. Maar normaal konijnengedrag vertonen ze ook niet. Gianna eet, drinkt en poept wel, maar verstopt zich de rest van de tijd achter de emmer. En Knabbel eet nauwelijks en heb ik nog niet zien drinken of poepen (maar lastig te zien aangezien hij nu al uren niet van zijn plekje in de doos af is gekomen. Hij zit heel erg rustig, maar niet echt ontspannen en hijgt dus een beetje (beetje piepend). Ik denk dat hij ook de hele dag nog niet geslapen heeft...

Je zegt "Mocht het toch mislukken, dan zou je ervoor kunnen kiezen om het over 3 weken nog eens te proberen. Het duurt namelijk best lang voor de invloed van de hormonen weg is." Welke invloed van welke hormonen bedoel je dan?

 

Ik vind het heel lastig... aan de ene kant denk ik so far so good... maar wat nou als hij uitgeput raakt?....

Maar ik had ook ergens gelezen dat ze weer terugbrengen naar hun eigen plekje en dan morgen weer bij elkaar zetten tegenwoordig niet meer zo wordt aangeraden, omdat het dan weer opnieuw veel stress geeft.
Dan zouden we een nieuwe koppelpoging echt over onze zomervakantie heen moeten tillen... ik vind het zo zielig voor ze als ze al die tijd alleen zitten 😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben Knabbel net even uit het neutrale terrein gehaald om hem zijn medicijn (vochtafdrijvers) te geven, dat moet 2x per dag.
Hij is nu ineens levendig, onderzoekend en zich aan het wassen.
Hij blijkt wel ook beetje gewond geraakt te zijn vandaag, klein scheurtje in zijn (hang)oortje en een wondje met een beetje bloed naast zijn neusje.

 

Poeh, ik weet het echt even niet...
Ik denk dat we hem nog even voor een uurtje terugzetten, maar als het nog niet beter gaat en hij zo gestressed blijft moeten we deze poging maar staken denk ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee we slapen 2 verdiepingen verder, dus ik durf het ook niet echt aan

 

Nadat we Knabbel medicijn hadden gegeven weer teruggezet, nu zijn er ineens meer interacties. Gianna gaat naar Knabbel toe in 'zijn doos', ze ruiken kort aan elkaar, Gianna lijkt hem uit te lokken (haar staartje staat ook veel hoger dan normaal?). Knabbel reageert niet (doodstil) of jaagt haar weg. De eerste 5x leidde dit kort kort vechten. Nu niet meer en blijft hij zitten... en druipt zij af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een filmpje willen plaatsen van hoe dat gaat als ze wel vechten. Maar ik krijg het niet voor elkaar. Je kunt niet gewoon een foto of filmpje van je telefoon selecteren, maar het moet een url zijn??

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Gantie zei:

Ik had een filmpje willen plaatsen van hoe dat gaat als ze wel vechten. Maar ik krijg het niet voor elkaar. Je kunt niet gewoon een foto of filmpje van je telefoon selecteren, maar het moet een url zijn??

 

Op youtube plaatsen en dan de link kopiëren werkt wel. Verder heb ik geen tips en hoop voor je dat de herkoppeling slaagt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Dank voor de tip

 

We hebben ze uit elkaar gehaald. Ik durfde het niet aan vanacht.

Toen ze weer beide op hun eigen plekje in aparte kamers zaten begon Knabbel wel meteen te eten.

 

Nu is de vraag: wat doen we nu?

Morgen weer proberen of pas over een paar weken (waarschijnlijk effectief pas na onze vakantie - we gaan over 3 weken weg) weer?

aangepast door Gantie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie zorgt er voor ze als je op vakantie bent? Als ze naar een opvang gaan met specifieke kennis, waarbij ook medicatie e.d. gegeven kan worden, dan zou ik doorkoppelen. Komt er een minder konijnkundig iemand voor ze zorgen, die evt. wondjes misschien niet opmerkt, gedrag niet herkent of gevechten als heel heftig ervaart, dan zou ik denk ik stoppen. Je zit anders niet gerust op vakantie en vanaf afstand advies geven of ingrijpen is super lastig.

 

9 uren geleden, Gantie zei:

Je zegt "Mocht het toch mislukken, dan zou je ervoor kunnen kiezen om het over 3 weken nog eens te proberen. Het duurt namelijk best lang voor de invloed van de hormonen weg is." Welke invloed van welke hormonen bedoel je dan?

 

Dat gaat over de geslachtshormonen. Na een castratie duurt het even voordat die uit het bloed wegebben. Vandaar dat er soms wordt aangeraden om pas 3-6 weken na een castratie te gaan herkoppelen. Dat ligt aan hoe snel ze opknappen, hoe hormonaal ze zich nog gedragen en goed het voor hen is om alleen te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt als een mislukte koppeling, zeker nu hij er wonden aan heeft overgehouden. Dat hij zoveel meer ontspannen is zodra je hem uit de koppelren haalt, en dat hij nauwelijks heeft gegeten, geeft aan dat de stress veel te hoog zit en echt door de koppeling komt. 

 

Ik denk zelf dat je het beste hulp kunt inschakelen van ervaren mensen, bijvoorbeeld bij een konijnenopvang. Zij kunnen goed inschatten of het nog goedkomt met deze twee of dat het gedrag te heftig is. Dat is via een forum toch heel lastig als je het niet kunt zien. En als ze dan niet meer samen kunnen, dan kun je ze daar aan een nieuwe partner laten koppelen.

 

Het is heel lastig, omdat het een jaar lang wel goed gegaan is, maar zo gaat het niet.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt mij in de oren alsof je ram niet fit genoeg is.

 

Wat bedoelt wordt is dat de hormonen bij de voedster na de operatie nog niet meteen weg zijn, het lijf moet de aanwezige hormonen eigenlijk "opgebruiken". Dit duurt langer dan het fysieke herstel. Wachten tot hormonen in balans zijn bij de voedster zou haar mogelijk milder maken dan ze nu is.

 

De ram lijkt niet echt bereid om onderdanig te zijn, maar is niet sterk genoeg om de baas te zijn. Probeer eens voor jezelf te bedenken, wie was de baas voor de ram problemen kreeg? Als het antwoord, de ram is, dan sta je voor een dilemma...

 

Ik maak me wel zorgen om de ram, afbreken en gedrag analyseren en niet morgen weer opnieuw beginnen klinkt voor mij nu het beste. De ram lijkt niet te doen wat hij moet doen, eten, keutelen en lijkt ook nog benauwd. Geef hem rust en probeer er achter te komen of zijn ziek zijn een verschuiving in de rangorde heeft gegeven. Ik denk dat dit maakt dat ze nu anders tegenover elkaar staan. Probeer na te denken over een plan b,c en d. Ik zeg niet, het komt nooit meer goed, maar dit is blijkbaar niet het juiste moment. Is beiden een nieuwe partner geven een oplossing voor je? Je zou kunnen wachten tot de hormonen bij de voedster in balans zijn en het dan nog eens proberen. Wel uit reuk en zicht van elkaar houden om onrust tussentijds te voorkomen.

 

Mijn gevoel zegt eigenlijk dat je ram een goedzak als partner nodig heeft. Dus eigenlijk ziek kan blijven en zonder machtsstrijd de baas kan blijven. Wat zn lijf kan en zn koppie wil is niet in balans. Het punt is, het vocht gaat nooit helemaal weg, je kunt hem met medicatie nog wel een tijdje bij je houden, denk ik, maar hij wordt niet meer wie hij was. Alleen is hij niet happy, maar met haar ook niet meer. Wonden zijn echt geen goed teken, als het nou per ongeluk kwam van haren trekken, maar dit is gericht aanvallen en/of verweren.

 

Voorleggen aan een opvang met ervaring vind ik wel een goed plan, mits je nadenkt over de gevolgen, 4 konijnen, eentje weg doen... Dat soort dingen. Ze weer fijn samen krijgen, onmogelijk is het niet, maar ik heb er niet veel vertrouwen in als de situatie niet verandert.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nu niet verder koppelen, gezien de verwondingen. 

Ik denk dat de gezondheidsproblemen van je ram meespelen op het moment. Is de verwachting dat hij wel weer volledig kan herstellen?

 

Ik denk dat ik in dit geval de keuze zou maken om ze split cage te huisvesten als je die mogelijkheid hebt. Kun je beide konijnen genoeg ruimte geven, elkaar wel zien door gaas heen? Maar voorlopig even niet bij elkaar? Mits ze dan wel gewoon het gewone konijnengedrag vertonen en geen agressie door het gaas laten zien. Meestal adviseren wij dit niet, niet bij een standaard koppeling in ieder geval. Maar bij een herkoppeling na ziekte waarbij eenzaamheid ook een rol speelt, is het soms wel een goede optie.  

 

Als je een maand, of zelfs nog wat langer wacht, dan zijn de hormonen uit het lijfje van de voedster en hopelijk is de ram dan ook verder hersteld. Dat dan wel echt op neutraal terrein en ze dan wel samen laten zolang het goed gaat. Stukken uit oren en bloedende neuzen zijn echter niet de bedoeling bij een koppeling. Bij dat soort verwondingen zou ik de koppeling afbreken. 

 

Als de konijnen uit een opvang komen, is overleg met hun zeker ook een goede tip. Of als je overweegt om in alternatieve oplossingen te denken, maar ik weet niet of je daar al aan toe bent? Ik zou er in ieder geval wel alvast rustig over nadenken: wat doe je als dit niet meer goed komt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor jullie reactie, heel fijn!!
En veel van wat jullie zeggen komt overeen: koppelpoging voor nu iig niet doorzetten.

De omstandigheden lijken niet goed:
- Knabbel (ram) is niet fit, eet al weken niet echt goed en heeft vocht. Of dit met elkaar te maken heeft kan de DA (UKG) ons niet vertellen. Of het weer goed komt met hem weten we nog niet. We gaan van de week weer terug en dan laten we het vocht onderzoeken om de oorzaak te achterhalen.
- Gianna (voedster) idd 4,5 week geleden gesteriliseerd; dus nog last van hormonen?
- Ze gaan tijdens onze vakantie naar mijn schoonouders. Ik vind het al veel gevraagd om ze apart te huisvesten en medicijnen te geven, maar kan ze idd zeker niet vragen om twee vechtende konijnen uit elkaar te halen.

 

Voorheen was de voedster de dominante. Maar ik het koppelen van Knabbel 1 jaar geleden was toen ook al lastig, omdat hij blijkbaar voor een mannetje best dominant kan zijn. De eerste twee pogingen met andere voedsters zijn daarop mislukt.

Het enige tegenstrijdige in jullie adviezen is hoe ze nu te huisvesten. Split cage of helemaal los van elkaar in andere ruimtes.
Op basis van hoe slecht split cage enkele weken geleden ging (elkaar door de tralies heen aanvallen) houd ik ze maar in aparte ruimtes.
En dan als we terug zijn van vakantie, dus pas over 5 weken weer gaan denken aan herkoppelen.
En dan liefst onder begeleiding van een meer ervaren persoon/opvang.
Heeft iemand toevallig tips voor in de Randstad (wij wonen in Zoetermeer)?

 

Ik hoop van harte dat het dan wel lukt... anders ben ik bang dat we van eentje afscheid moeten nemen en dat zou hartverscheurend zijn
Maar als ik al zie hoeveel zorg en geld 2 konijnen kosten (in de happy flow natuurlijk niet, maar in dit soort omstandigheden dus wel) dan vind ik 2 x 2 konijnen in huis geen reele optie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn advies was inderdaad gebaseerd op hoe ze eerder reageerden, anders had ik ook splitcage geadviseerd in dit geval.

 

Die eenzaamheid is ook niet goed. Afwachten wat er uit het onderzoek komt lijkt mij nu het beste. Omdat je dan een inschatting kunt maken over de ram.

 

Ik kan het niet anders zeggen dan, beiden voelen dat de ram ernstig ziek is. Ernstig klinkt overdreven, maar in de natuur zou hij hier aan sterven. Ik ken alleen verhalen die niet positief aflopen en dat behandeling levensverlengend is. Prognose hangt ook af van, waar het vocht vandaan komt. Hart, longen, kanker, ligt het het meest voor de hand. Wie weet is het nog iets anders. Dit typende denk ik, bijna 4 (dus 3) is best jong voor dit soort klachten (met uitzondering van grote konijnen). Eigenlijk zou hij nog jaren mee moeten kunnen.

 

Laat ik het zo zeggen, het zit mij niet lekker, wat nu belangrijk is, is wat is de oorzaak en is dat oplosbaar en als er behandeling mogelijk is, hoe hersteld hij dan? Ik zie het ook nog wel gebeuren dat je afscheid van hem moet nemen en niet hoeft te kiezen, maar je voedster alleen herkoppelt.

 

Ik weet het, dat laatste is geen fijne opmerking en worst case scenario, maar niet onmogelijk.

 

Feit is, je ram is eenzaam, maar kan de koppeling niet aan. Ik zou voor nu de uitslag van het vocht afwachten en van daar uit een plan bedenken. Alles is nu speculatie.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .