Ga naar inhoud

Koppelen Vaal van Bourgondië


Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik zou graag een koppeltje Vaal van bourgondië aankopen maar wil er zeker niet met kweken. Steriliseer ik best de rammelaar of de moer? Of beide? Ik dacht eraan om de rammelaar eerst aan te kopen en te laten steriliseren (of is het castreren?) en wanneer de rammelaar hersteld is en 100% zeker onvruchtbaar is geworden (want ik geloof dat er altijd een periode is waarin het konijn toch nog vruchtbaar is na de operatie) en dan pas de moer aan te kopen. Maar misschien zal de rammelaar dan met de moer vechten omdat hij als eerste bewoner was van de buitenren? Hoe pak ik het best aan? Ik wil in ieder geval geen ongewenste zwangerschap en geen vechtende konijnen...De konijnen zullen buiten zitten op 30m2.

 

Thx

 

Kristof

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Kristofvs zei:

Ik zou graag een koppeltje Vaal van bourgondië aankopen maar wil er zeker niet met kweken.

Het is altijd verstandig en zelfs  noodzakelijk dat een konijn zijn eigen partner uitkiest. Je kunt een tweede konijn uit een opvang halen maar of ze ergens in Nederland je gewenste ras hebben, weet ik niet. Je kunt niet zomaar twee konijnen aan elkaar koppelen. Er staan veel berichten over op dit forum waar dit fout is gegaan. Nooit zomaar twee konijnen aan elkaar koppelen. En ze moeten voor het koppelen ook een bepaalde leeftijd hebben. Ze moeten niet midden in de puberteit zitten.

Steriliseren is zowel voor de ram als voedster (i.v.m. baarmoederkanker) aan te raden.

Ik zou eerst eens bij konijnenopvangen kijken of ze je ras hebben. Wie weet zit er wel ergens een koppeltje van je gewenste ras.

Zo maar kopen is niet aan te raden. Kosten voor vaccineren, steriliseren zijn via de opvang vele malen goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de castratie:

Wat je zegt klopt, er is inderdaad een periode na de castratie waarbij de rammelaar nog vruchtbaar is. Die duurt nog 2 weken, dus vanaf de 15e dag is het veilig om te koppelen. Beide laten castreren is zeker een goede keuze, want baarmoederkanker komt erg vaak voor bij voedsters. Een ram kan gecastreerd worden zodra zijn ballen zijn ingedaald, vaak rond de 12 weken. Bij een voedster is het een wat zwaardere operatie, dus vaak wordt aangeraden dat te doen bij een leeftijd van 6 maanden tot 2 jaar. Doe je het eerder, dan zijn ze nog erg jong en wat zwakker. Doe je het later, dan hebben ze meer buikvet en spieren wat de operatie wat zwaarder maakt, maar dan kan je het nog steeds laten doen.

 

Over het koppelen:

Koppelen van konijnen kan vanaf een leeftijd van 16 weken en als de ram in ieder geval niet meer vruchtbaar is. Dit moet gebeuren op neutraal terrein, waar beide konijnen dus nog niet eerder/vaker geweest zijn. Een koppeling kan wel enkele weken duren, dus hou er rekening mee dat ze voor langere tijd veilig en praktisch in het neutrale verblijf kunnen zitten. In dit artikel vindt je veel tips en informatie over koppelen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Konijnen kunnen erg kieskeurig zijn in hun keuze voor een partner. Ze kiezen op basis van karakter, geur, dingen die wij niet kunnen zien. Tijdens de koppeling zullen ze de rangorde gaan bepalen, wie van de twee wordt de dominante, de baas? Dit doen ze door op elkaar te rijden en hierbij achter elkaar aan te jagen. Het kan er soms erg heftig aan toegaan. Als het geen match is, als ze het niet eens kunnen worden wie de dominante wordt, dan kan het resulteren in vechten. Onder vechten verstaan we: Vastbijten en als een bol over de grond rollen, slaan met de voorpoten, dat er gekrijst wordt. Daarnaast is koppelen ook erg stressvol, voor sommige konijnen zo erg dat ze stoppen met eten en zich zo onprettig voelen dat ze zichzelf bijvoorbeeld niet meer durven te wassen. Als het zo heftig is, dan moet de koppeling gestaakt worden.

Zoals je ziet, de twee konijnen die jij uitkiest geeft geen garantie dat ze elkaar ook leuk vinden. En als je verder nog geen ervaring hebt met konijnen, is het koppelen een erg lastig proces. Als je besluit twee konijnen van dit ras bij een fokker te halen, bedenk dat goed wat de uitkomst kan zijn en als de twee konijnen niet samen gaan, hoe je dat dan gaat oplossen. En de konijnen alleen houden kan daarbij geen optie zijn.

En makkelijkere manier is om naar een konijnenopvang te gaan. Daar zitten heel veel konijnen die op zoek zijn naar een goed thuis, maar waarschijnlijk niet van dit specifieke ras. Het voordeel hierbij is, dat zij kunnen helpen met de koppeling met de ervaring die ze hebben. En als de eerste keuze niet lukt, dan zijn er nog meer rammen of voedsters waar ze het mee kunnen proberen totdat ze een goede match voor jouw konijn gevonden hebben. Dat is als je een konijn bij een fokker koopt, en bij de opvang een maatje zoekt. Een andere optie is om een bestaand koppel te adopteren uit een opvang, dan heb je helemaal geen problemen met een koppeling. De opvang doet het ook niet voor de winst, maar puur uit liefde voor de konijnen.

Hier kun je meer vinden over konijnenopvangen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

 

Over fokkers:

Als je toch besluit dat je echt van dat specifieke ras konijnen wil, hou dan rekening met het volgende:

* Zoek uit welke ziekten veel voorkomen bij dat ras. Sommige rassen hebben meer kans op bepaalde genetische aandoeningen of door hun bouw meer kans op bepaalde kwalen.

* Zorg dat je bij de fokker kunt kijken voor je de konijnen koopt. Hoe ziet de omgeving waar de konijnen wonen eruit? Hoe worden ze verzorgd?

* Zorg dat de konijnen zijn nagekeken door een dierenarts en zijn gevaccineerd.

* Vraag na wat de opties zijn in het geval de koppeling niet lukt. Kun je dan bijvoorbeeld de voedster terugbrengen?

* Zoek online zoveel mogelijk informatie op over konijnen, zodat je kunt inschatten of de informatie die de fokker vertelt ook echt klopt. We horen vaak dat fokkers allerlei mooie verhalen vertellen om konijnen te kunnen verkopen, zoals dat twee rammen prima samen kunnen, dat je al vanaf 10 weken kunt koppelen, dat broer en zus altijd goed zal gaan samen. Die mensen komen dan vervolgens hier op het forum terecht omdat ze zijn voorgelogen en thuis tegen allerlei problemen aanlopen.

* Besef waar je je geld in investeert als je een konijn koopt bij een fokker. Er zijn zeker goede fokkers, maar zelfs bij hen houd je dingen in stand waar je misschien nog niet over hebt nagedacht: - de rammen wonen altijd alleen en zien alleen een ander konijn als die gedekt moet worden, - de voedsters krijgen vaak meerdere nesten per jaar, - je draagt bij aan de oorzaak van het konijnenoverschot in plaats van aan de oplossing ervan.

In dit artikel staat nog wat meer informatie: https://www.bunnybunch.nl/informatie/Fokkerslijst-van-konijnenfokkers

 

Ik zeg niet dat je niet naar een fokker mag gaan en voor raskonijnen mag kiezen. Ik wil je alleen vragen om er goed over na te denken vanuit dierenwelzijn en dat je weet dat er ook andere opties mogelijk zijn.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, happy211 zei:

Zorg dat de konijnen zijn nagekeken door een dierenarts en zijn gevaccineerd.

Dit zegt bij een fokker niet alles. Ze worden alleen gevaccineerd als de fokker naar tentoonstellingen gaat etc. Dat worden ze gevaccineerd maar niet tegen myxomatose! 

Dus vragen of ze de volledige inenting hebben gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .