Ga naar inhoud

epplejeck lijnzaad brok (paard) veilig voor konijn?


Aanbevolen berichten

Hi there!

Mijn konijnen zijn gek op lijnzaadbrokken (ze krijgen er 3 - 4 per dag, ze zijn allebei 2,3kg) en hun vacht ziet er ook echt top uit sinds ik ze die brokken geef (en ze kwamen makkelijker door de verhaarperiode heen). Alleen die kleine zakjes die voor konijnen te koop zijn gaan vrij snel op.

 

Nu vroeg ik me af of deze lijnzaadbrokken veilig zijn om aan konijnen te geven. En zo ja; hoeveel mogen ze er dan? Ik denk beetje hetzelfde als wat ik nu geef? Of minder omdat deze brok in verhouding meer lijnzaad bevat?

 

Het gaat om deze brok

De samenstelling staat in de fotoslides op die pagina. De main ingredients zijn ontsloten gekookt lijnzaad, lijnzaadschilfers, mais, gerst.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minder troep er bij 🙂 Als ze er granen en mais bijstoppen, is het eigenlijk alweer meer een snoepje geworden.

Zeker als je de brok inzet bij konijnen die regelmatig spijsverteringsproblemen hebben, wil je granen en mais, beiden slecht voor de spijsvertering van konijnen, juist zo veel mogelijk mijden. Aan de ene kant geef je dan lijnzaad voor de spijsvertering, maar aan de andere kant zitten daarbij dan vulmiddelen die er weer slecht voor zijn....

 

Er zijn ook gewoon vrij pure brokken van alleen lijnzaad te vinden, er zijn bijvoorbeeld Tijssen lijnzaadbrokjes 1 kg te koop, waar weinig slechte toevoegingen bij zitten. Die verkocht ik ook in de webwinkel hier. Maar er zijn meer soorten en merken te vinden. Je moet inderdaad wel zoeken naar lijnzaad voor paarden of voor koeien of schapen. En even goed opletten wat er allemaal bij in gestopt is in de brok. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Evee zei:

er zijn bijvoorbeeld Tijssen lijnzaadbrokjes 1 kg te koop, waar weinig slechte toevoegingen bij zitten. Die verkocht ik ook in de webwinkel hier. Maar er zijn meer soorten en merken te vinden.

Bedankt voor de tip! Die brokjes die jij in de webshop verkocht waren mijn konijnen echt gek op, daar was ik eigenlijk naar op zoek. Ik heb nu die driehoekjes, maar daar zitten ook veel vulstoffen bij, dus ik was eigenlijk weer op zoek naar die vd BunnyBunch webshop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had twee soorten. Horsefood lijnzaad, die verkocht ik als de lijnzaadsnoepjes, omdat daar best wat toevoegingen in zaten en tijssen lijnzaad brokjes, dat zijn de meest pure lijnzaadbrokjes, weinig toevoegingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Evee zei:

Die verkocht ik ook in de webwinkel hier.

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Nu weet ik waar ik moet op moet letten als ik nieuwe moet bestellen. Ik heb ze ook een keer bij jou besteld (zijn staafjes) en die heb ik door de andere gemengd die ik nog had. Dat zijn soort hartjes.

Die hartjes vind ik persoonlijk iets makkelijker uit de hand te voeren dan de staafjes. Flo is geneigd om je vinger er bij te nemen als het een kort staafje is. Maar beide zijn ook op die staafjes stapelgek. 

Altijd leuk om te zien als ik 's avonds de groentenbak neerzet. Flo valt direct aan en graait eerst datgene eruit waar hij op dat moment trek in heeft en ik moet zeggen: de keuze is reuze. Rosie is een beschaafde dame en weet al: nu komt het lijnzaad! Ik pak dan die bus en dat rammelt natuurlijk: dus Rosie is er gelijk bij en Flo komt dan met volle mond eraan en kan dan geen brokje aannemen. Hahaha. Maar dat rammelen betekent wel: stoppen met eten.

aangepast door To van de Veluwe
  • Vind ik leuk 2
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .