Ga naar inhoud

Lichte kanteling kopje


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb even een (hopelijk) paranoïde momentje. Het viel me sinds een dag of twee op dat mijn konijntje soms met een licht scheef kopje kijkt. Hij kan zijn kopje ook nog recht houden, dus hij heeft momenten van lichte "scheefheid" en ik krijg natuurlijk gelijk de gedachte dat het EC is. Hij heeft verder geen problemen met zijn balans of tekens van verlammingen. Ik hoop natuurlijk heel erg dat ik me aanstel en dat hij gewoon gezond is (want dat is hij voor de rest ook op dit dingetje na), maar ik zou jullie toch voor de zekerheid willen vragen of een lichte kanteling van een kopje al een indicatie kan zijn van EC 😳 Want dan ga ik Panacur inslaan.

 

Groetjes van een paranoïde overbezorgd baasje 😳

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker goed om in de gaten te houden. Scheve kop en verlamming zijn natuurlijk de meest duidelijke en herkenbare symptomen van EC, maar er zijn ook subtiele. Drinky hij bijvoorbeeld veel meer? Plast veel? Of valt veel af? Dat kunnen ook tekenen van EC zijn.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoeft geen E.C. te zijn, maar het kan wel. Ik zou alle andere oorzaken laten uitsluiten en dan pas panacur inzetten.

 

Bespreek je zorgen met de dierenarts, die kan in ieder geval ook in de oren kijken of uitsluiten dat er iets anders aan de hand is. Daarna kun je altijd nog panacur starten.

 

Wel deze week gaan hoor, het is belangrijk om binnen 10 dagen de kuur te starten vanaf het moment dat je symptomen bent gaan zien, mocht het E.C. zijn.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke keer, maar dan ook elke keer als Scarlett haar koppie schuin houdt, schiet ik in de stress. 
 

Ze doet het echter maar maximaal 30 seconden om naar me te kijken. Duidelijk dus geen verlamming, maar gewoon ff schuin kijken.  
 

En dan schiet ik dus van de bank af omdat ik de rest wil checken. 😓.  
 

En dan stopt ze weer voor weken met zo kijken. Tot de volgende keer dat ze me zo aanstaart. 
 

Hoe lang houdt jouw konijn het kopje licht scheef en hoe scheef is het? 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

 

Voor de rest is hij gelukkig gezond, dus hij drinkt/plast niet meer en hij is ook niet afgevallen. Komende vrijdag ga ik even langs bij de dierenarts om hem in te laten enten en het even te laten checken. Als hij meer symptomen gaat vertonen, dan laat ik de inentingen uiteraard achterwege en gaan we ons focussen op de behandeling. En gelukkig ben ik niet de enige bij wie gelijk de alarmbellen gaan rinkelen bij een scheef kopje! Ik zal ook in de gaten houden wanneer hij precies scheef kijkt en wanneer niet, misschien geeft dat aanwijzingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het valt me sinds een dag of twee op dat hij een beetje scheef kijkt. En het is licht scheef, een soort van "head tilt" net als bij mensen als ze denken "hè, klopt dat wel?". Hopelijk is het daarmee duidelijk, want ik weet niet of ik het in graden kan uitdrukken 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, NLP zei:

En het is licht scheef, een soort van "head tilt" net als bij mensen als ze denken "hè, klopt dat wel?".


Ja, precies dit doet Scarlett dus. Maar ze vlak daarna is het koppie dus weer recht. En ze kijkt me dus altijd aan bij die korte tilt. Ik heb de afgelopen 2 jaar nog geen foto kunnen maken, zo kort is het.  
 

Andere dag deed ze het en toen mopperde mijn man tegen haar: “niet zo je koppie doen - daar raakt je moeder gestrest van” 

 

Ik schoot in de lach, maar het is wel waar. 😓

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had er eentje die dat deed als hij gesprekken aan het meeluisteren was. Maar dat kon je ook echt duidelijk daar uit aflezen.

 

Hilarisch vond ik dat, in de trant van "ik weet dat je het over mij hebt, maar wat zeg je nou allemaal?"

 

E.C. spanning heeft iedereen wel eens hoor, zou niet goed zijn als je dat niet hebt. Geloof dat ongeveer de helft van de konijnen besmet is, dus onrealistisch is het niet.

  • Bedankt 1
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

 

Hilarisch vond ik dat, in de trant van "ik weet dat je het over mij hebt, maar wat zeg je nou allemaal?"

 

Daarom mag mijn man geen Lodewijk noemen van mij in gesprekken, als hij binnen zit, omdat dat arme konijn dan helemaal blij aankomt rennen en vervolgens keihard genegeerd wordt. Want mijn man gaat echt de deur niet open doen 😛 Ik zei: daarom luistert hij niet naar zijn naam bij jou. Je praat teveel over hem en dan denkt hij dat hij geroepen wordt. Maar hij doet dus nooit zijn hoofd schuin. Alleen Scarlett.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het gaat helemaal prima met Olivier. Hij keek gewoon scheel vanwege zijn nieuwe uitkijkpost en voor de rest is hij gewoon helemaal goed! De dierenarts maakte zich ook geen zorgen en Olivier is weer netjes ingeënt voor een jaartje :)

 

Bedankt voor al jullie reacties!

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-6-2024 om 17:10, NLP zei:

Nou, het gaat helemaal prima met Olivier. Hij keek gewoon scheel vanwege zijn nieuwe uitkijkpost en voor de rest is hij gewoon helemaal goed! De dierenarts maakte zich ook geen zorgen en Olivier is weer netjes ingeënt voor een jaartje 🙂

 

Bedankt voor al jullie reacties!

 

Wat een geruststelling. Heel fijn.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .