Ga naar inhoud

E-cuniculi


Aanbevolen berichten

Hoi mede BB-ers, even 'n vraag over EC.. Bij mijn Bella van 9 maanden zag ik vandaag 'n week geleden ineens dat zij met haar achterlijfje sleepte, en dacht meteen aan EC.. Ze zette zich nog 'n klein beetje af met één achterpoot maar sleepte zich dmv haar voorpootjes voort. Dus gelijk naar de spoeddienst, de DA trok 'n doorn (grote dennennaald) uit één vd achterpootjes, gaf haar nog een injectie tegen de pijn en hoopte dat dat 't was.

De volgende dag zag ik nog dezelfde verschijnselen dus ging naar m'n eigen DA. Deze vond 't jammer dat ik niet nog meer pijnstilling had meegekregen en schreef Metacam voor, voor 3 dagen. Mijn gevoel zei echter heel iets anders (EC).

Twee dagen later nog geen verbetering dus weer naar een andere DA en 'n röntgenfoto van de rug laten maken om rugletsel uit te sluiten. Rug was prima dus toch echt EC.. 😪 Meranox mee voor 'n maand en het advies om mijn andere 5 konijnen ook te behandelen.

 

Omdat 't dan wel heel veel geld ging kosten (was nu al 350,- kwijt in 'n paar dagen) en de anderen nog okay zijn, besloten om alleen Bella te behandelen. Ze eet overigens nog goed, plast en poept nog goed en is levendig. Het is alleen haar achterhand, ze zet zich soms nog wel af op de achterpootjes dus geen volledige verlamming. 

Maar ze wil zo langzamerhand wel uit de kooi. Haar hokmaatje heb ik meteen apart gezet en ze missen elkaar nu ook. 

De vraag is.. met het oog op besmetting.. Kan ik 'n stukje van mijn tuin afzetten en Bella daar laten lopen..? (De rest loopt daar dus ook in.)

Het hokmaatje wil ik ook wat apart houden dus hij gaat in één van mijn twee rennen.

En, mijn grootste vraag.. want ik rouleerde elke dag met de 3 koppels (dan dié los in de tuin, dié in de woonkamer en dié in de ren, en zo telkens afwisselen omdat ze 't zo leuk vunden om elke keer weer 'n nieuwe omgeving te hebben).. kan ik dat straks weer doen, mocht Bella opgeknapt zijn?

 

Verder las ik nog dat sommigen er naast Panicur/Meranox nog Dexamethason bij geven.. zouden jullie mij dat ook aanraden?  

Alvast bedankt voor jullie advies!

aangepast door dorah
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bella is op het moment dat je haar fenbendazol geeft al snel niet meer besmettelijk. De omgeving waar ze uit komt nog wel. De kans dat een van de andere konijnen uitscheidt en nog geen verschijnselen heeft is wel aanwezig.

 

Mijn zorg zit hem dus in dat een van de andere konijnen wel ziek is maar nog geen klachten laat zien.

 

In die zin is dus niet Bella het probleem, omdat zij andere konijnen nu niet meer kan besmetten. De andere konijnen haar wel opnieuw. Wel moet ik erbij zeggen, het heeft geen enkele zin heeft om fenbendazol te geven aan konijnen die geen parasieten uitscheiden.

 

Uit je verhaal begrijp ik dat ze wel een vast maatje heeft. Die twee kun je bij elkaar zetten, als hij er 2 weken voor de symptomen bij zat is hij er toch al aan blootgesteld. Mocht hij symptomen krijgen, behandel je hem mee. Maar dan wel als ziek konijn.

 

De andere konijnen zou ik niet direct of indirect contact met Bella en haar maatje laten hebben, tot je zeker weet dat de symptoomloze konijnen geen ziekteverschijnselen hebben gekregen. In mijn optiek is dit de enige manier om voor alle konijnen het beste te doen, zonder iedereen te behandelen. Zo zit niemand alleen en behandel je ook niemand onnodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kolini, súper bedankt voor je reactie. Ik kreeg 't advies vd DA om Bella 'n maand en de rest 2 weken te behandelen. Heb nog even getwijfeld om alleen haar hokmaatje 2 weken te behandelen, maar dat zou jij dus niet doen, gewoon erbij zetten nu.

Ik heb ook echt 't idee dat ze elkaar missen.

Incubatietijd is dus 2 weken? Dat is ook heel fijn om te weten.

Wat ben ik blij met je antwoord, als je deze 2 laatste dingen nog even zou willen beantwoorden dan ben ik je heel dankbaar, want dit hele gebeuren ligt als 'n steen op m'n maag.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het proberen versimpeld uit te leggen. De cyclus van de parasiet is 2 weken, dus op het moment dat een konijn besmet raakt en de weerstand is niet goed zul je vaak als de eerste cyclus rond is klachten zien. In de 2 weken voordat je klachten ziet zal een konijn andere konijnen al besmetten. Je kunt met alle waarschijnlijkheid zeggen dat de hokgenoot sowieso besmet is geraakt. Als de weerstand wel goed is kan de parasiet zich "verstoppen", het konijn wordt op dat moment niet ziek, maar heeft wel de "kiemen" van de parasiet in het lijf. Dit is wat een ziek konijn uitscheidt en is afhankelijk van de weerstand van het konijn of en wanneer dit zich ontwikkelt.

 

Helaas kan je dus niet zeggen dat geen van je konijnen veilig is, 2-3 weken na het starten van de fenbendazol bij Bella vind ik het wel aannemelijk dat er geen konijnen zijn die acuut ziek zullen worden en dus ook niet actief uitscheiden. Helemaal 100% uitsluiten kun je dat niet.

 

De hokgenoot is al besmet dus daarvoor geldt in mijn ogen hetzelfde, die zou ik alleen behandelen bij klachten of als Bella niet vooruit lijkt te gaan (omdat je er dan vanuit kunt gaan dat er nog een besmettingshaard is).

 

Een maand kan voor Bella te kort zijn, bij actieve besmetting is het vaak 2 weken hoog doseren en dan 6 tot 10 weken normaal doseren. Wel kun je na 4 weken eens kijken hoe het dan gaat.

 

We hebben hier ook een webpagina gewijd aan e.c. daarin staat ook de link naar het behandelplan:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel beterschap voor Bella! Duim dat je bij alle andere konijnen geen klachten ziet.

Er is gewoon heel veel verschil in wat dierenartsen adviseren. De ene is super voorzichtig en zegt: alle konijnen meebehandelen, omdat symptomen soms heel snel komen en de ziekte zo hard kan toeslaan. Andere dierenarts vindt dat veel te veel stress en die zegt wachten totdat je wat ziet. Bij mij zou ook meetellen hoeveel stress een konijn heeft bij het geven van medicatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kuur heeft eigenlijk echt vooral zin als er actieve EC is. Dus op het moment dat je symptomen ziet.

Ik heb nooit de partners meebehandeld. Als het zonder stress kan, kun je het wel overwegen. Maar meestal is het toch wel gedoe en geeft het stress.

 

Ik ga er vanuit dat ze het allemaal hebben hier, omdat ik in het verleden een EC konijn had. Maar anders dan bij dat konijn is het bij niemand actief geworden tot nu toe. Ik hoop natuurlijk dat dat zo blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank allen! @Kolino, nog één vraagje zodat ik 't goed begrijp.. Je schreef hierboven dat wanneer een konijn medicatie krijgt, 't al snel niet meer besmettelijk is, maar in de link die je meestuurde staat onder  'besmettingsgevaar': 'Deze ziekte is in de eerste twee maanden besmettelijk  voor andere konijnen'.. Hoe zit dat dan precies? Wordt hier dan bedoeld wanneer 't konijn niet behandeld wordt met medicatie? (Sorry als ik 't nog niet helemaal goed snap.. en super bedankt alvast weer voor je advies!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat blijft in de omgeving zitten. De parasiet overleeft, zeker in deze temperaturen, heel lang. Als in maanden. Je zult goed dus moeten schoonmaken. Uit mijn hoofd gezegd, extreem lage (-6, denk aan diepvries -18) en hele hoge (+60 graden) vindt de parasiet niet fijn. Maar de parasiet die Bella nog uitscheidt is kapot gemaakt en kan geen andere konijnen besmetten omdat deze de cellen niet meer kan binnendringen. De enige besmetting die er wel kan plaatsvinden komt dus of van een ander konijn of de omgeving waar Bella voordat ze medicatie kreeg is geweest. Beter kan ik het niet uitleggen, vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bobbyonthefloor zei:

Sterkte ermee. Ik heb Bobby nooit meebehandeld en gaat goed. Het is 2 jaar gelden dat Floor het kreeg.

@bobbyonthefloor Bedankt ook voor deze geruststelling!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ik wil even een update geven.. Bella reageert fantastisch op de medicatie. Dit is de 10e dag dat ik Meranox ga geven, en de afgelopen dagen ging 't al goed, geen slepende achterpootjes meer.

Na zoveel dagen in de kooi en in 'n kleine ruimte gezeten te hebben, heb ik haar (en haar maatje, die er alweer 'n aantal dagen bij zit) in de tuin gezet, waar ze letterlijk rondraced, alles markeert en haar maatje zelfs soms op z'n plek zet als hij teveel 'sjanst' met mijn andere konijnen in de ren. 😊

 

Ik moet de Meranox een maand toedienen en weet dat de kans dat de klachten weer terugkomen altijd aanwezig zal zijn, maar heb voor nu een heel blij en opgelucht gevoel. Haar hokmaatje en mijn andere twee koppels mankeren nog niets, dus ik hoop dat 't zo blijft!

Bella is ook nog erg jong, pas 9 maanden, dus dat zal er ook in meespelen dat 't zo goed aanslaat. 

 

Een paar dagen geleden was ik 1x een dosis vergeten (moet 2x daags) maar ben gewoon doorgegaan (heb geen dubbele dosis gegeven daarna).

Ik hoop er maar het beste van.

Nogmaals dank voor al jullie advies. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nog een tip, de Meranox is erg duur. Van het merk Panacur is online een puppy suspensie te bestellen. Deze is wel 4 a 5 keer zo sterk gedoseerd, maar die werkt voor mijn Vlamen perfect! Doe nu 2 maanden ongeveer met 1 flacon van 100ml à €32. Dus als het nodig zou zijn de andere konijnen ook mee te behandelen, en als ze niet super klein zijn (ivm goed kunnen doseren) dan is dat wellicht het overwegen waard. Fijn dat er al zo snel verbetering is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .