Ga naar inhoud

Haar verzorging bij bange konijnen


Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb twee konijnen uit het zelfde nestje. Ze zijn nu nog maar 12 weken, dus heel jong. Ik heb eerder konijnen gehad. Maar met deze twee loop ik aan tegen een probleem.
 

Ze willen absoluut niet aangeraakt of opgepakt worden, dat geeft ze veel stress, maar ze hebben lang haar dat snel in de klit raakt en matteerd en moeten eigenlijk elke dag geborsteld worden. Ik wil ze niet nu bang maken en onze band beschadigen door ze te borstelen waar ze lopen (wat niet gaat omdat ze wegrennen) of ze continu stress te geven door ze op te pakken.. ze rennen echt heel hard weg en zijn dan heel bang.

 

Ik ben ze aan het laten wennen aan mij heel langzaam om ze tijd te geven maar ik wil ook niet dat hun vacht in de knoop raakt en ik ze straks pijn moet doen om het uit de knoop te krijgen..

 

Heeft iemand ideeën over hoe ik dit het beste kan aanpakken?

 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar heb je de konijnen vandaan? Zij kunnen je vast wel tips geven over de vachtverzorging, hoe vaak dat moet en hoe je dat moet opbouwen bij de kleintjes, als het een goede fokker of asiel/opvang is ten minste. 

Heel eerlijk: dit is een van de redenen dat ik tegen langharige konijnen ben. Het heeft geen enkel voordeel voor de konijnen en vaak vinden ze het juist erg vervelend, de verzorging en de hitte en de problemen die komen als het slecht verzorgd wordt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@happy211 de konijnen heb ik uit een huis gehaald waar niet goed verzorgd werden, vandaar ook de angst voor mensen denk ik. Het gaat al steeds iets beter maar borstelen elke dag is nog steeds niet haalbaar zonder stress.. Ik heb ze niet uitgezocht op het lange haar, dat hadden ze nou eenmaal.. De stappen in het bonding proces gaan steeds beter. Hopelijk kan ik ze snel goede verzorging geven. Nu doe ik het borstelen en verzorgen om de dag, om de stress zo laag mogelijk te houden maar het blijft een lastig dilemma..

Maar wat je zegt over langharige konijnen snap ik helemaal. Alleen antwoorden bij waar ze vandaan komen kan ik niet krijgen. Ze komen uit een huis waar ze hagelslag als eten kregen, dat zegt al genoeg denk ik..

 

Bedankt voor je antwoord!

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is korter knippen van de lange plukken geen optie? In ieder geval voorlopig, zodat je wat ruimte hebt om ze te laten wennen. Ik weet dat het er niet uit ziet, maar dan ben je wat minder gebonden aan dagelijks moeten borstelen. Ben het eens met dat zoveel vachtverzorging zielig is, de meeste konijnen haten het en blijven het haten, al zijn er uitzonderingen. Denk dat het wel een goed advies is om hulp te vragen bij ervaringsdeskundigen, zodat je het voor de konijnen leefbaar maakt en voor jezelf haalbaar. Misschien zit er een goede konijnen trimmer in de buurt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit oppakken - bijna geen enkel konijn vindt het tof om opgepakt te worden. Liefst zelf bukken en dan vanaf de grond borstelen. Kan je niet zo lang op je hurken of knielen, probeer dan met een laag krukje of kussentje op de vloer voor jezelf. Je kan ook krukjes e.d. neerzetten voor de konijnen, want veel konijnen houden van springen en als zij hoger zitten, hoef jij minder te bukken.


Elke vacht en elk konijn is anders. De ene borstel werkt beter bij het ene konijn dan de ander. Er zijn ook handschoenen, maar sommige mensen hebben bijv. veel succes met eerst aaien met natte handen en daarna pas borstelen of kammen.

 

Zelf zou ik, vanwege dat ze verwaarloost en schuw zijn, eerst kijken of er een trimmer is die ze weer presentabel kan maken. Dan associeren ze jou niet met pijn en vervelende dingen en kan je daarna de band opbouwen met snoepjes en een borstel die ze het best accepteren. Je kan ook informeren bij het knaagdierenasiel/konijnenopvang uit de buurt, die hebben vaak ook wel contacten en soms zelfs cursussen.

 

Blij dat ze een beter plekje bij jou hebben gevonden. Let er wel op dat ook binnen konijnen gevaccineerd moeten worden en dat ze nu te jong zijn om goed samen te koppelen met 12 weken. Kans is dus groot dat je binnenkort ruzie hebt of een nestje, als de geslachten niet goed zijn bepaald. Rammen worden met 12 weken geslachtsrijp. Er is hier iemand geweest die van 2 konijnen die ze had gered naar 13! is gegaan! Konijn 1 & 2 die ze zou redden bleken mannetje/vrouwtje, dus voordat ze ze opgehaald had, waren het er al 7 (nestje geboren met 5 kleintjes) en toen bleek dat vlak na de geboorte er niet snel genoeg gescheiden was, dus toen kwamen er 4 weken later, nog 6 uit een tweede nestje en toen zat ze met 13 konijnen thuis. Niet leuk als je denkt dat je iets goeds doet.

 

Hier lees je meer over koppelen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

 

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .