Ga naar inhoud

Vachtverzorging bij klitten


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Mijn konijn heeft klitten bij zijn bips en achterpoten en ik vroeg me af of ik deze zelf nog weg kan borstelen/knippen en welke spullen ik daarvoor nodig heb voordat ik naar de dierenarts hiervoor ga. Ik zag nog geen topic met informatie hierover, maar misschien heb ik eroverheen gekeken.

 

Hij heeft verder geen last van de klitten en ze zijn klein en los van elkaar (dus niet een grote klit), en de dierenarts had al geopperd om het weg te knippen, maar destijds had hij andere gezondheidsklachten (nu niet meer gelukkig) en werd het te stressvol om uit te voeren. Maar ik zou graag willen weten wat ik er zelf aan zou kunnen doen ook om verdere klitten later te voorkomen. 

 

Ik zie graag jullie reacties tegemoet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het ook zelf proberen weg te knippen. Dat kan gewoon met elke schaar maar als het geen speciale vachtverzorgingsschaar is moet je wel extra oppassen, de punten zijn vaak scherp ipv ronde punten.

 

Je zou het ook met je vingers kunnen proberen los te maken: voorzichtig een beetje proberen en proberen niet aan de huid te trekken.

 

Als je het wel proberen te borstelen, dan kun je het beste een borstel van zwijnenhaar gebruiken, maar dat is best een investering als het konijn verder geen vachtverzorging nodig heeft.

 

Zelf zou ik het proberen weg te knippen. Beste met twee personen, dat 1 zich kan focussen op het konijn en kan zorgen dat die stil blijft zitten, terwijl een ander met de klitten bezig gaat. Zet hem op een tafel, dan kan je er zelf het beste bij. Wij zeggen altijd: pak konijnen niet op tenzij het nodig is maar dit voelt voor mij als een van die gevallen waarbij het nodig is.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Leeuw krab ik elke avond zijn kont en haal daarmee veel klitten weg als hij ze heeft. Verder een borstel en een kam. 

 

Toen we hem net hadden was krabben geen optie en heb na alles te hebben geprobeerd toch nog een foute kam gekocht waar ik het uiteindelijk mee weg kreeg. 

 

Knippen deed ik met zo.n neusknip schaartje. Zitten ronde punten aan waardoor ik m niet perongeluk prikte. 

 

Hij vindt het heerlijk als ik zijn kont krab en gaat er ook echt voor zitten en zo heb ik snel zijn klitten eruit nu.

 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

 

Ik ga dan zelf aan de slag met de schaar ✂️ Olivier is heel rustig, dus als hij tegen me aan ligt te slapen, dan kan ik stiekem soms wat klitjes wegknippen. En ik zal kijken wat voor borstel of kam goed voor hem werkt. Ik heb ook geprobeerd zojuist om aan zijn kont te krabben, maar hij was er volgens mij niet heel erg van gediend 😂 Hij werd een beetje verontwaardigd wakker toen ik het probeerde 😂 Ik doe nog wel een poging als de klitten eruit zijn, tegen die tijd zijn mijn kontkrabvaardigheden vast wel weer aangescherpt 💪🏻

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .