Ga naar inhoud

Advies m.b.t. voeding bij nierfalen


Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

 

Onlangs is Bella (12 jaar) opgenomen bij de dierenarts i.v.m. niet meer willen eten en drinken. Allereerst werd er een ingegroeide korenaar gevonden in het wangslijmvlies. Helaas werd ook nierfalen geconstateerd. Ze eet en drinkt gelukkig weer goed, maar is erg vermagerd in de tussentijd. We besluiten haar in te laten slapen, mocht ze weer pijn hebben/niet meer willen eten/drinken. Dat is ook liefde. De dierenarts vond haar op dit moment nog wel levendig genoeg om weer mee naar huis te nemen.

 

Enfin, wat raden jullie aan qua voeding? Ze at voorheen Fibafirst, waar ze nog steeds dol op is. Ik heb vernomen dat hier alfalfa in zit, wat blaasproblemen kan veroorzaken. Dit i.v.m. nierfalen lijkt me geen goede combinatie. Verder ben ik begonnen met Science Selective Grain Free, dat vinden ze beiden ook erg lekker. Verder zijn ze gewend veel meer hooi dan brokjes te krijgen.

 

Wat zouden jullie voor voer aanraden/afraden?

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alfalfa / luzerne is vrij rijk aan eiwitten. Als er nierfalen is, kun je dat inderdaad beter niet / minimaal geven en wil je het inderdaad liever niet in de brok hebben. 

 

Er bestaan ook hele mooie calcium arme brokken van supreme die via de dierenarts verkocht worden, supreme urinary health heten die. Die lijken van vorm op de fibafirst, maar wel met een samenstelling die goed is voor konijntjes met urinewegproblemen. 

 

Mijn tip is vooral ook goed te letten op hoeveel het konijn drinkt. Veel konijnen drinken te weinig, waardoor afvalstoffen niet goed worden afgevoerd. Naast letten op voeding, dus ook goed letten op de hoeveelheid water die ze binnen krijgen.

 

Hier staat ook wat info, meer op calcium dan eiwitten gericht, maar wel handige tips voor konijntjes met urinewegproblemen/nierproblemen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/calcium-konijnenvoer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie advies! Gelukkig drinkt Bella goed en is verzot op appel. Ze heeft inderdaad alle kenmerken van nierfalen; apathisch, doorzakken achterkant, maar rent ondanks dat nog enthousiast. Ik heb even gezocht bij Supreme Urinary Health; daar zit inderdaad minder calcium in, maar nog wel alfalfa. Schiet ik daar dan concreet iets mee op?

 

Samenstelling:

 

Gemalen Timothy hooi, sojabonenmeel, gemalen erwten, havervlokken, gedroogd eiwitconcentraat uit alfalfa, lijnzaad (1.5%), johannesbroodpitmeel, gedroogde echinacea (1%), gedroogde paardenbloem (1%), gedroogde brandnetels, sojaolie, gedroogde veenbessen (0.25%), gedroogde bosbessen (0.25%), calciumcarbonaat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts adviseerde mij toen ons konijn nierfalen had om bleek selderij  en peterselie als extraas te geven.

 

Helaas was onze Lap toen al te ziek.

Had ook tand problemen en daar overheen nierfalen. Hij leefde ook nog ontzettend op waardoor de dierenarts dacht dat euthanasie nog niet hoefde. Maar nu blijft het schuldgevoel knagen aan me dat ik hem niet eerder heb in laten slapen voordat het echt te erg werd ( zat een maand of 2 tussen ziek worden, opleven en uiteindelijk met infuus en volledig op en ellendig sterven in de armen van de dierenarts) Hij was bijna 8 jaar... 🖤

 

Sterkte🤗

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Lappie2 zei:

De dierenarts adviseerde mij toen ons konijn nierfalen had om bleek selderij  en peterselie als extraas te geven.

 

Helaas was onze Lap toen al te ziek.

Had ook tand problemen en daar overheen nierfalen. Hij leefde ook nog ontzettend op waardoor de dierenarts dacht dat euthanasie nog niet hoefde. Maar nu blijft het schuldgevoel knagen aan me dat ik hem niet eerder heb in laten slapen voordat het echt te erg werd ( zat een maand of 2 tussen ziek worden, opleven en uiteindelijk met infuus en volledig op en ellendig sterven in de armen van de dierenarts) Hij was bijna 8 jaar... 🖤

 

Sterkte🤗

 

Wat sneu Lappie. Voor dat dilemma stond/sta ik helaas ook. Ik heb afgesproken met de dierenarts dat mocht zij drastisch terugvallen/pijn hebben/niet meer willen eten en drinken, wij haar laten inslapen. Zij is inderdaad ook al het traject ingeweest van infusen, bloedonderzoek en dwangvoeding en dat wil ik haar geen tweede keer aandoen. Gelukkig gaat het nu wel heel goed, maar weet dat het heel snel kan omslaan helaas. Dank voor je verhaal.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel ervaring met bovenstaande brok, van vetcare. Maar als jij zegt nu grainfree te voeren vind ik eigenlijk dat je al een goede keuze hebt gemaakt. Die brok is al laag genoeg in calcium, daarvoor zou ik echt niet overstappen.

 

Waar jij, of eigenlijk Bella, baat bij hebt, is de juiste groente aanbieden. Denk dat het gros wel in het gelinkte artikel staat. Ik zou je aanraden om de hoeveelheid langzaam te verhogen, omdat de darmflora daar aan moet wennen. Zo min mogelijk droge voeding aanbieden. Het klinkt misschien cru, maar eigenlijk wil je alles waar het vocht uit is gehaald, waar hooi en brok ook onder vallen dus in verhouding minder geven. Ik zeg dus niet, geen hooi meer, maar ga dat zien als noodvoer. De basis wordt groenvoer met lange vezels.

 

Als je kijkt naar de vetcare brok dan heb en ze daar brandnetel aan toegevoegd bijvoorbeeld, maar eigenlijk is dat met nierproblemen alleen vers te voeren. Datzelfde geldt voor paardenbloemen. Gedroogd zou ik afraden, maar vers en met mate, kan het best. Geen calcium is ook geen oplossing, dus wat je aan calcium binnen laat komen doe je met groenvoer om de nieren zo te ontlasten.

 

In het artikel wordt ook medicatie beschreven als ik het me goed herinner, dit zou levensverlengend/ondersteunend kunnen werken.

 

Hoe zijn de leverwaarden? Of is dat niet getest?

 

Oja waar je ook op moet letten is natrium en met name kalium. Dus geen bananen of tomaten geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is Bella niet zo'n groenvoer eetster. Appel is ze gelukkig wel verzot op. Witlof en andijvie laat ze liggen. Banaan vind ze daarentegen wel weer lekker en geef ik slechts een schijfje per dag. Timothy hooi geef ik niet, ze krijgen Tijssen hooi en Barn-i kruidenhooi onbeperkt. Daarnaast verse kruiden en de brokjes en Fibafirst met mate. 10 gram brokjes en 10 gram Fibafirst per konijn.

 

De leverwaarden heb ik niet vernomen, maar neem aan dat die getest zijn. Ik heb het geluk gehad dat mijn dierenarts Frank Verstappen is, hij staat in Nederland zeer goed aangeschreven. De nierwaarden waren veel te hoog, maar werden tijdens de opname weer normaal. Dat is ook de reden van ontslag geweest.

 

Is Timothy hooi van Beaphar een goede optie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee die van Beaphar is vaak heel bruin, is mijn ervaring. Als je het geld hebt, science selective of oxbow en anders versele Laga. Volgens mij heeft Tijssen ook Timothy hooi, maar daar ken ik de kwaliteit niet van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

Nee die van Beaphar is vaak heel bruin, is mijn ervaring. Als je het geld hebt, science selective of oxbow en anders versele Laga. Volgens mij heeft Tijssen ook Timothy hooi, maar daar ken ik de kwaliteit niet van.

Hier verkopen ze het Timothy hooi van Tijssen en ik moet zeggen dat het er altijd mooi groen en stevig uit ziet. Beaphar wat hier ook verkocht wordt is veel bruiner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
Op 18-6-2024 om 12:01, mammafelina zei:

Hier verkopen ze het Timothy hooi van Tijssen en ik moet zeggen dat het er altijd mooi groen en stevig uit ziet. Beaphar wat hier ook verkocht wordt is veel bruiner.

Ik heb gisteren een pak Tijssen Timothy hooi gekocht en het ziet er inderdaad vers uit. Helaas zitten er erg veel korenaren in, wat juist de veroorzaker was van de opname bij de dierenarts bij beide konijnen. Er zat een korenaar ingegroeid in het wangslijmvlies. Dit had de dierenarts nog nooit meegemaakt. Een paar weken later kwam konijn 2 bij hem op het spreekuur met nog een ingegroeide korenaar.

 

Bij elk handje wat ik geef, zitten er minimaal 5 korenaren, dus helaas moet ik hiermee stoppen.

aangepast door Barry
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-6-2024 om 09:46, Kolino zei:

Nee die van Beaphar is vaak heel bruin, is mijn ervaring. Als je het geld hebt, science selective of oxbow en anders versele Laga. Volgens mij heeft Tijssen ook Timothy hooi, maar daar ken ik de kwaliteit niet van.

Helaas zit Thijssen timothy hooi vol met korenaren, dus die sla ik over. De dierenarts heeft recentelijk bij beide konijnen ingegroeide korenaren in het wangslijmvlies verwijderd, vandaar. Zitten er in de andere genoemde merken korenaren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Marjoleink zei:

Dat is heel naar nieuws, sterkte! Heeft je dierenarts het gehad over medicatie? Mijn konijn kreeg nierfalen na EC, en die doet het al bijna 4 jaar heel goed op Semintra voor katten.

Ik gebruikte Metacam voor pijnstilling, maar merk geen verandering bij haar na het stoppen. In eerste instantie dacht ik ook dat Bella EC had, omdat ze een zwakke achterhand had. Toen heb ik haar wekenlang behandeld met Panacur, maar geen verandering. Dus ik betwijfel nu ten zeerste of het EC was, want een zwakke achterhand en doorzitten is ook een teken van nierfalen.

 

Ik zal de medicatie eens bespreken met de dierenarts, dank je! Ik had begrepen dat konijnen geen chronische nierziekte konden hadden, maar alleen een acuut nierfalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In versele Laga zitten aren, maar geen aren met weerhaken, in mijn ervaring. Daar heb ik nooit angst gehad dat er iets bleef steken, wel bij gras uit de tuin.

 

Ik vermoed overigens bij alle merken wel aren, of aren weerhaken hebben hangt af van het soort gras. Die 3 die ik noemde heb ik nooit problemen bij gezien of gedacht, dit is eng om te geven. Ook Beaphar heeft aren. Bij de merken die ik noemde  zijn de aren groot genoeg dat je ze er ook uit kunt halen. Ik deed dat juist wel eens als snack voor ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Barry zei:

Dus ik betwijfel nu ten zeerste of het EC was, want een zwakke achterhand en doorzitten is ook een teken van nierfalen.

E.C. kan juist ook nierfalen veroorzaken, het is een van de plekken waar de parasiet vaak toeslaat. De nieren merk je pas als ze het echt niet goed meer doen, dus best kans dat ze een tijdje onbehandeld heeft rondgelopen tot ook de achterhand ging meespelen. Je hebt dus juist heel goed gehandeld met de kuur. Als nierfalen er dik bovenop lag had de dierenarts eerder kunnen testen, zo niet, dan is het wat het nu is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-6-2024 om 17:44, To van de Veluwe zei:

Kun je ze er niet uithalen? Zoveel hooi eet een konijn niet op een dag en dat lijkt me wel te doen. Dan hoef je het hooi niet 'weg te gooien'!

 

Dan kan je mijn konijnen nog niet. 😉 Ze eten een pak kruidenhooi op van 500 gram en bijna een kilo hooi in de week. De aren verwijderen zal ik zeker gaan doen, maar ben wel op zoek naar een structurele oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-6-2024 om 10:11, Kolino zei:

In versele Laga zitten aren, maar geen aren met weerhaken, in mijn ervaring. Daar heb ik nooit angst gehad dat er iets bleef steken, wel bij gras uit de tuin.

 

Ik vermoed overigens bij alle merken wel aren, of aren weerhaken hebben hangt af van het soort gras. Die 3 die ik noemde heb ik nooit problemen bij gezien of gedacht, dit is eng om te geven. Ook Beaphar heeft aren. Bij de merken die ik noemde  zijn de aren groot genoeg dat je ze er ook uit kunt halen. Ik deed dat juist wel eens als snack voor ze.

Ik durf het risico inmiddels niet meer te nemen met de aren, ik hoef er maar een keer eentje over het hoofd te zien. Het meeste vertrouwen heb ik nu in de Barn-i kruidenhooi. Daar zitten geen aren in. Wel distels die regelmatig aan hun staartjes blijven klitten, maar dat neem ik op de koop toe.

 

Goed punt over EC. Ik ben toen eenmalig bij een andere dierenarts geweest, omdat dat de enige dierenarts was die open was na 12:00 op zaterdag. Zij gingen toen van EC uit, maar deden verder geen bloedtest. Bella doet het verder verrassend goed, is kwiek, heeft goede trek en drinkt goed. Haar achterpootje heeft niet veel kracht meer, maar daar weet ze goed mee om te gaan. Ze zit wel veel door, waardoor haar staartje vaak nat is van de urine. Dat hou ik goed in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi zonder aren, vergeet het maar. Ik snap je angst, vandaar dat ik ook aangeef versele heeft zachte aren. Dat je wel distel durft te geven verbaast me. Dat geeft ik liever niet aan konijnen met gebitsproblemen. Zou je weegbree aandurven? Dat kan qua calcium wel, als je je maar aan de hoeveelheid houdt. Onder de 40 gram per konijn per dag. 10 gram is ook prima. Dat geeft ook een goede slijtage en is een fijne aanvulling op timothy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .