Ga naar inhoud

Niet poepen na prolaps en castratie


Aanbevolen berichten

Hee allemaal, 

 

Het zit ons weer niet mee. Mijn voedster Eldia had donderdag een afspraak voor sterilisatie. Die kon helaas niet doorgaan omdat ze tijdens de narcose stopte met ademen en ze het niet aandurfden (de DA die er donderdag werkt intubeert konijnen niet). Haar savonds opgehaald en ze ging weer knabbelen en een beetje keutelen. 

Nu zag ik gisterochtend een grote bult bij haar vagina en bloed. Direct gebeld, een uur later haar heen gebracht en ze bleek een prolaps te hebben, dus ze perste een deel van de vagina en blaas uit. Ze moesten alsnog met spoed castreren en hebben haar vulva gehecht zodat organen binnenblijven, ook als ze weer perst. Deze keer werd ze geopereerd door de andere DA die haar wel kon intuberen.

 

We zijn nu 24u verder en ze eet nog niet echt, hier en daar een blaadje basilicum en wat peterselie en dille. Heb haar ook wat gedwangvoerd maar dat is ook drama. Wat veel erger is, er zijn geen keutels geweest. Waren vandaag ook naar de spoed met haar omdat ze blijft persen en niet poept en door de prolaps haar urine niet kan controleren (natte vacht).

Hier werd ze nagekeken en geluisterd naar haar darmen. Die waren nog wel bezig, er was geen gas of stilliggende darmen zei de DA, maar door 2x narcose zou het allemaal langer duren. Ik ben een beetje einde raad en bestwel bang.

Ze krijgt emeprid, meloxidyl, antibiotica en sinds vandaag ook cisaral.

 

Heeft iemand nog tips of ervaringen hiermee? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met prolaps, ik ben blij om te horen dat je daarvoor al advies van een dierenarts hebt ingeschakeld.

Maar het komt wel vaker voor dat een voedster langer herstel nodig heeft na een castratie. Blijf haar vooral veel lekkere dingen geven die ze gewend is, groenvoer, gedroogde kruiden, verschillende soorten hooi. Brokken komen vaker pas veel later, het is vooral belangrijk dat ze zelf wat eetlust krijgt. Maar als ze niet zelf eet, dan is dwangvoeren erg belangrijk om alles aan de gang te houden.

Ze krijgt vast ook nog wel pijnstilling, toch? Die staat nu niet in jouw lijstje. Goed dat je er nu ook ciseral bij hebt. Dan heb je eigenlijk alles wat gebruikelijk is.

 

Veel succes met de hele behandeling, wat een drama!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt wel dat het langer kan duren voor er keutels komen. In jouw verhaal zou een aantal dagen me niks verbazen.

 

Waar ik nog aan zit te denken, ze zouden wel met een echo kunnen kijken, denk dat röntgenfoto te weinig info oplevert (je ziet dan de peristaltiek niet). Nu opereren lijkt me ook niet bevorderlijk, omdat narcose de darmen ff stil legt.

 

Wat wel kan is dat er in het laatste stuk darm een probleem is (dikke darm/endeldarm). Dat ze daardoor hard is gaan persen en het een dus gevolg is van het ander. Dit zou ik wel vragen om uit te sluiten.

 

Toch denk ik dat je normaal binnen een dag of 4 keutels gaat zien, zeker omdat er wel beweging is. Probeer af en toe te checken of dit zo blijft.

 

Dwangvoeren zou ik wel doen, omdat je anders in een neerwaartse spiraal komt. Probeer tussendoor rust in te bouwen, dus een keer of 4 a 5 per dag. Die paar blaadjes is niet genoeg om alles in beweging te houden.

 

Hoeveel hebben ze weggeschoren? Als in kun je haar een aantal keer per dag droog maken? Het is heel vervelend, maar volgens mij ook niet heel vreemd na deze operatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Dankjewel voor jullie reacties!

Stelt me toch even gerust. Het goede nieuws is dat ze heeft gekeuteld. Hele misvormde en slijmerige keutels, maar toch. Ze heeft nu ook iets meer eetlust,  er ging een heel blad andijvie in en twee blaadjes witlof. Ze heeft ook op een paar sprietjes hooi geknabbelt. Ik heb haar vandaag 2x gedwangvoerd. Ze stribbelt zo tegen dat ik bang ben dat ze haar wonden beschadigd..

 

 @Kolino ze hebben haar buik volledig geschoren, daar zit ook absoluut geen probleem. De urine blijft rondom haar geslachtsdeel en staartje zitten daar waar ook de hechting zit.. Er is daar niets geschoren, wat het lastig maakt. Het is heel zielig,  je ziet gewoon dat plassen heel pijnlijk voor haar is. Er zit ook bloed in de urine, de dierenarts heeft dit vandaag ook gezien en vindt het niet gek gezien haar operatie.  Ze krijgt ook antibiotica, dus dat zou goed moeten gaan. 

Ze heeft daarnaast  een kraagje om omdat ze continu aan de hechting wilt zitten. Dat probeert ze ook elke keer dat die kraag eraf gaat. Ik hoop gewoon dat we volhouden tot de controle op maandag. Dan ga ik ook vragen of ze problemen met het laatste stuk darm kunnen uitsluiten.

aangepast door Gina_
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Roos-Anne zei:

Hoe is de controle gegaan?

De controle ging goed! De hechting bij haar vulva is verwijderd (ondanks mijn angst dat ze weer zou persen). De DA heeft haar daarom nog een extra injectie ontstekingsremmers gegeven. Het lijkt nu goed te gaan. Ze heeft alleen een uur na de controle aan haar castratie wond zitten likken, die was daardoor flink dik en rood. Nog met de dierenarts gebeld en vandaag een rompertje opgehaald zodat ze er niet meer aan kan komen. Die draagt zij nu. Ziet er heel grappig uit. 😁

Al met al is zij ook weer actief, eet en poept. Al is dat nog minder dan normaal. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Kleine update: mevrouwtje is weer super te pas, wond is goed genezen na 10 dagen in een rompertje te hebben gezeten.

Na een heftige schrik afgelopen vrijdag en zondag ivm groene vliegen en een made op een keutel zijn beide konijnen gisteren door de DA als gezond verklaard (vrijdag gelijk helemaal ingespoten met anti myasis).

Enige wat haar nu nog mankeert is een schimmelinfectie met haarverlies. Arm beestje heeft bijna geen staartje meer over. Daarvoor behandelen wij sinds gisteren lokaal met aurimic druppels. Ze hebben beide verder nergens last van. 🙂

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .