Ga naar inhoud

Tips voor de zomer of algemeen gebruik om beestjes in je voer tegen te gaan!


Aanbevolen berichten

😊De laaste tijd kunnen we warme zomers hebben in Nederland.  En dat betekend dus ook dat vliegen sneller actief zijn en in ons voer voor onze konijntjes eitjes gelegd kunnen zijn en diertjes kunnen zitten. Bahhhh!!!🤮, dat wil niemand.   Maar wat kun je nou doen om te verkomen dat  de eitjes of diertjes die in je voer zitten niet gevaarlijk meer zijn voor jouw konijn? En mag elk voer van konijntjes wel in de vriezer? Dat ga ik je hier snel en kort vertellen. 

 

(Om te beginnen elk natuurproduct kan je eigenlijk wel in de vriezer doen of houden. Voor de zekerheid zou ik aanraden om over je product wat je in de vriezer wilt doen, het na te checken bij de levenrancier, winkel of jouw product in de vriezer kan.  Ik zou zelf de producten niet langer dan half jaar/Jaar bewaren. )

Over de producten/merken waarvan ik wel weet dat het in de vriezer kan zal ik ook vermelden.  En hoelang je ze in vriezer moet houden voor dat je product beestjes vrij is.

 

Producten/merken die in de vriezer kunnen💚

  1. Verse kruiden voor je konijn
  2. Elk soort hooi.
  3. JR Farm Snacks
  4. Versele laga

 

Hoelang in de vriezer tot je product veilig is? 🧊🥶

14 dagen lang in de vriezer, dan zijn de eitje, beestjes volledig dood. 

Als je het dan eruit haalt kan je ze in de zak of met open zak laten ontdooien.

(Ik zou ze zelf gewoon in de zak dicht laten ontdooien, weetje ook zeker dat er geen vliegjes in kunnen komen).

 

Wat als je geen genoeg plek heb in je vriezer? 💙

Disclaimer: ik snap dat niet iedereen geld heeft om dit te kopen of ruimte ervoor heeft. Maar als je dat wel hebt, het aanschaffen van extra vriezer kan heel erg handig zijn.

Mocht dit dus niet mogelijk zijn, geen zorgen. Je kan namelijk ook voer zelf in zakjes doen en dan in de vriezer doen. 

 

Ik heb al beestjes gezien in mijn voer, kan die dan alsnog vriezer in?

Antwoord is, Nee!  ze zijn al uitgekomen en hebben mogelijk ziektes bij zich, en je voer aangetast. Bovendien eten konijnen ook geen insecten.  Weggooien dus.

Daarom raad ik aan zodra je voer binnen is vanuit de leverancier of je het net heb gekocht uit de winkel, het meteen in je vriezer te doen daarna. Zo geef je de beestjes/eitjes geen kans om uit te komen.  Mochten er  al beestjes inzitten na dat je het binnen heb of net heb gekocht, zou ik het meteen melden aan de winkel waar je je product heb gekocht, om je geld terug te krijgen of een nieuwe te krijgen. Maar ook omdat er wellicht in hun voer zonder hun weten, beestjes zitten. Zodat ze het weg kunnen halen. 

 

Hopelijk heb ik hiermee genoeg informatie gegeven en sommige kunnen helpen🤗. 

Mochten er vragen of opmerkingen zijn, mag dat altijd achtergelaten worden in de reacties!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-6-2024 om 22:12, To van de Veluwe zei:

Ik zie eigenlijk nooit beestjes in het voer. De brokjes hebben ze zo op en in hooi ben ik ook nog nooit wat tegengekomen.

Konijnen in de natuur eten ook wat de pot schaft. Dus het probleem zie ik niet zo. Wel als een konijn diarree heeft en dan kun je vliegen/maden probleem krijgen.

 

Fijn dat je het nog nooit heb gehad!. Tamme konijnen zijn wel anders dan konijnen in de natuur. Dus dat maakt wel degelijk uit en is behoorlijk verschil. Maar zolang je geen beestjes heb in je eten. Is er ook niks om je druk over te maken.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .