Ga naar inhoud

Verdikking onder kin


Aanbevolen berichten

Hey, mijn konijntje is bijna 14 dagen geleden geopereerd aan een abces. Ondanks dat hij eerder de draadjes zelf los getrokken had, gaat het verder erg goed. Is vrolijk, eet goed..enzovoort.  het abces bevond zich links tussen zijn oogje en mondje zeg maar en vrij dicht net schuin onder zijn mondje. Er zijn toen foto's genomen het had niks met de tanden te maken wss wondje dat is beginnen ontsteken.

 

Maar nu begin ik toch te twijfelen of ik aan de andere kant ook geen bolletje voel, op dezelfde plek maar rechts .. tot ik hem dan opneem en dat zelfde bolletje ook gwn links voel. Is dat mss gewoon de anatomie van de kin? Want op den duur weet ik het niet meer wat ik voel of niet voel haha. 

 

Ik heb wel een nieuwe da afspraak gemaakt ter controle, maar ben zo bezorgd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een paar keer lezen ben ik er nog niet precies uit waar het abces zat.

 

Bij de onderkaak voel je wel een soort ribbel, een overgang. Dat is normaal. Dat zit aan beide kanten. Ook hebben konijnen geur klieren, ook onder de kin. Daarmee chinnen ze, geven ze geur af, "zo, dat is van mij!"

 

Soms kun je hele kleine bultjes voelen waar de snorharen uit de huid komen, ook dat vind ik niet perse zorgelijk. Er kan natuurlijk een haarzakje of klier ontstoken raken.

 

Is er wel een vermoeden waarom er een wondje is ontstaan? Ergens aan bezeerd, ruzie gehad met een ander konijn (of dier)?

 

Als je echt twijfelt is een bezoek aan de dierenarts wel handig. Je kunt dan ook vragen kwijt waar je op moet letten. Bedoel, de schrik zit er toch in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog eens goed gevoeld. De 2 bultjes, 1tje links en 1tje rechts die ik voel zitten echt vlak langs de onderlip.  Of heeft elk konijntje dat? Of is dat toch mss die ribbel dat je bedoelt, maar ik vind dat meer voelen als een bolletje als je dat afzonderlijk voelt.

 

 

Het abces zat meer aan de kaak ..hij had daar ook regelmatig korstjes en ik vermoed dat hij destijds een korstje afgekrabt had en dat onder de vacht een wondje was. 

 

Ook de korstjes waren een raadsel.  Daarom ga ik nu naar een andere dierenarts in de buurt. Al zijn die nu niet meer aanwezig. Hij is een binnenkonijn dus geen idee waaraan hij zich kan bezeerd hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn wel meerdere ziektes die plekjes rond de bek veroorzaken, denk aan krentenbaard en syfilis. Er zijn nog meer opties.

 

De ribbel die ik bedoel zit niet vlak bij de lip. Die zit op de overgang van bolvorm naar langgerekte kaak.

 

Zoals je het omschrijft zitten de geurklieren ook lager. Hoe groot zijn de bultjes? Je zou nog aan talg kunnen denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt om mee te denken. 

De draadjes liepen tot net aan zijn kaakje(onder oog) maar ook na 14 dagen blijft het daar een beetje gezwollen, vermoed dat er nog wat vocht inzit?

Dat masseren zou dat wat helpen?

 

De bultjes zijn zeg maar een erwtje of nog kleiner, maar je voelt ze wel als je hem zo vanvoor beginnend onder zijn kinnetje mee aait. Stel je aait hem je voelt zijn neusje, mondje, bolletje, kin..Er zitten geen korstjes ofzo gwn onderhuids. 

 

Heb wel gemerkt dat waar denk ik die geur klieren zitten zijn haartjes zowat ineen geplakt zijn. 

 

Ja, als ik hier vind hoe zal ik een foto toevoegen. 

 

Talg zeg je, kunnen ze daar mss ontsteking van krijgen?feit is wel dat momenteel nog wel meloxidyl krijgt. 

 

Maandag heb ik in de vm een afspraak, maar een gewone dierenarts. Al vrees ik dat ik wss toch terug naar de konijnkundige zal moeten gaan gwn vervelend da dat altijd een halfuur in de auto is voor hem. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben voormiddag langs geweest bij een andere dierenarts hier in de buurt. De bultjes aan de onder lip zowel links als rechts lijken identiek dus hij denkt dat dat iets anatomisch is. Er is me wel gevraagd om het in het oog te houden of dit zou groeien. 

 

De verdikking onder zijn oogje lijkt nog vocht te zijn van na de operatie, ook dit moet ik in het oog houden of het groeit of dikker wordt. En zeker nu we aan het einde van de medicatie zijn zullen we zien wat het geeft. 

 

Heb ook de dokter die hem geopereerd heeft op de hoogte gebracht maar zijn idee is hetzelfde, ik ga het dus even aankijken maar denk zowiezo een controle inplannen binnen een week of 2. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-6-2024 om 09:51, Kolino zei:

Er zijn wel meerdere ziektes die plekjes rond de bek veroorzaken, denk aan krentenbaard en syfilis. Er zijn nog meer opties.

 

De ribbel die ik bedoel zit niet vlak bij de lip. Die zit op de overgang van bolvorm naar langgerekte kaak.

 

Zoals je het omschrijft zitten de geurklieren ook lager. Hoe groot zijn de bultjes? Je zou nog aan talg kunnen denken.

Het bultje onder zijn oog, voelt vrij warm vind ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .