Ga naar inhoud

Mijn konijn knaagt aan zijn kooi


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal 

Ik heb een konijn van 11 weken oud en hij heb van mij een bal voor groente of hooi in te doen en speelbal met bel erin en grote plateau om op te liggen maar hij knaagt aan zijn trailers en hij mag smorgens eruit zijn kooi en hij heb genoeg hooi en brokken en water en nog knaag hij daar aan.

 

Wat kan het zijn heb jullie oplossing 

aangepast door Evee
typfout in titel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt alsof je de ruimte die hij heeft vergroot en verkleint. Dat is echt vragen om tralie knagen.

 

De leeftijd is ook echt eentje van veeeel heel veel sloop gedrag, vanaf een maand of 3 worden het kleine monsters. Het valt me nog mee dat het plateau er niet aan gaat.

 

Wat je het beste kunt doen is zorgen dat hij altijd in dezelfde ruimte leeft, door middel van een ren. Het is geen garantie dat het iets oplost, maar meer ruimte en een vaste ruimte geeft wel duidelijkheid. Het zou me niks verbazen als het gedrag in de schemertijd is, dus ergens tussen 04:00 en het moment dat je hem loslaat en net nadat je hem hebt opgesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, rambogirl36 zei:

hij heb van mij een bal voor groente of hooi in te doen en speelbal met bel erin

Dat is niet echt knaagmateriaal. Die speelbal met een bel erin vind ik waardeloos. Die heb ik eens gekregen maar ze doen er niets mee. Wat moeten ze er ook mee? Een bal voor groente en hooi is zelfs gevaarlijk. Ik denk dat het zo'n open bal is. Daar kunnen ze met hun pootjes achter blijven haken.

Waar een konijn wel op knaagt, is wilgenhout, zonnebloemstengels. Er is zoveel te krijgen op dat terrein.

Maar jouw konijn heeft overdag geen afleiding dan alleen maar in een kooi te zitten. Als hij wat groter is, zoek je dan een vriendje/vriendinnetje voor haar of hem?

Konijnen horen samen te zijn. Je kunt je konijn laten koppelen in een konijnenopvang. Ga geen konijn op Marktplaats of winkel kopen. Dat is vaak vragen om ellende.

Is je konijn gevaccineerd?

Je konijn lijkt me overdag erg eenzaam te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee wijzigde de titel naar Mijn konijn knaagt aan zijn kooi

Heb je de informatie over gedragsproblemen al gelezen? Daar staat ook een stukje over tralieknagen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/gedragsproblemen-bij-konijnen

 

 

Quote


(Tralie) knagen Tralie knagen is een gevolg van te klein gehuisvest zijn, verveling en/of eenzaamheid bij een konijn. Als dit gedrag eenmaal is aangeleerd, is het echt heel moeilijk (bijna niet) af te leren. Zorg dat de basis goed is: het verblijf moet ruim genoeg zijn (liefst 2 vierkante meter per konijn of groter), zorg dat het konijn met een soortgenootje samen leeft, geef de juiste voeding en voldoende hooi en zorg dat er speelgoed en knaagmaterialen in het verblijf aanwezig zijn. Tralie knagen zie je ook vaak bij konijnen die een wisselende leefruimte hebben. Soms mogen ze wel loslopen, soms niet. Dat zorgt voor frustraties, het ene moment mogen ze wel het hele huis of de hele tuin doorlopen, en het andere moment mag het niet. Voor konijnen is dat lastig te begrijpen. Konijnen die veel van ruimte wisselen proberen vaak zelf een uitweg te vinden en graven daarom veel op de bodem, knagen daarom veel aan het hout van een hok of aan de tralies. Soms is alles echter al perfect, en blijft het konijn knagen. In de meeste gevallen is het dan echt een gewoonte geworden van het konijn. In dat geval is de enige oplossing om een hok te maken of kopen waar geen tralies in zitten. Of om de tralies af te schermen, bijvoorbeeld met plexiglas. Let wel op dat er altijd voldoende ventilatie blijft.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .