Mirtevh Geplaatst: 13 juni Geplaatst: 13 juni Hoi iedereen, Mijn konijn heeft nooit last gehad van gras of gasbuiken. Nu zijn we deze zomer beginnen opbouwen (kwartiertje per keer) op de gazon in de tuin en komt ze er regelmatig met een gas buik af. Uiteraard geen gemaaid/nat gras. We gaven vroeger brokjes van Selective, na de gasbuik meteen mee gestopt. We dachten even dat het beter was maar dat was niet het geval. Ik voel telkens een hard knobbel (maag?) aan de rechterkant (als je ervoor staat) net achter de ribben. Buikje is zacht. Maar ik merk dat ze last heeft, ze komt normaal meteen naar mij. Ze krijgt geen brokken meer, enkel onbeperkt hooi, nu momenteel 4u op de gazon en beetje groenvoer (wortel, witlof, wortelloof, tomaat,..) En toch blijft ze gas maken. Ik heb twee konijnen, eentje constant last, de andere nooit.. Hebben jullie tips? Ik weet echt niet meer wat te doen.. Dankjewel!
To van de Veluwe Geplaatst: 13 juni Geplaatst: 13 juni 1 uur terug, Mirtevh zei: Ik voel telkens een hard knobbel (maag?) aan de rechterkant (als je ervoor staat) net achter de ribben. Hoe weet je dat het een gasbuik is? Het lijkt me iets voor de DA om na te kijken. Het kan toch ook iets anders zijn?
Kolino Geplaatst: 13 juni Geplaatst: 13 juni 2 uren geleden, Mirtevh zei: Ik voel telkens een hard knobbel (maag?) aan de rechterkant (als je ervoor staat) net achter de ribben Staat het konijn met kop of kont bij je voeten? De maag zit eigenlijk een beetje naar het midden, maar niet helemaal, kan zowel naar links als rechts uitdijen en vooral naar beneden doordat hij groot wordt. Daarbij wordt de lever vaak naar voren gedrukt. Die ligt er weer deels op of onder, afhankelijk hoe je er naar kijkt. Dat past ook bij de omschrijving, maar die zit zoals ik het nu lees juist aan de andere kant. Je kunt de maag wel voelen zoals je het omschrijft, maar dan zou ik het weer niet omschrijven op deze manier (moeilijk om het goed op te schrijven, er is op internet ook geen goed plaatje of echt duidelijk terug te vinden wat waar zit). Oorzaak zou ik zoeken in wat je allemaal hebt veranderd. Heel eerlijk, brok stoppen is bijna nooit nodig. Hoe meer je verandert hoe rotter het is voor de darmflora. Ik zou een stap terugzetten in gras eten. Brokjes als snoepje weer opbouwen, zeg 5 brokjes, de dag erna 10, dan 15, tot je op 10 gram zit, per konijn. Gras terug naar max 1 hand per konijn, of nog minder tot de klachten weg zijn, daarna langzamer opbouwen. Wortel en tomaat mag je zien als snacks, een plakje of 1 snoeptomaatje of een klein stukje van een bospeen. Gas in de maag vind ik overigens wel een reden om direct naar de dierenarts te gaan. Nu twijfel ik waar je mee te maken hebt. Bij terugkerende problemen is een dierenarts inschakelen sowieso handig, die kan een röntgenfoto maken en dan precies zien of er gas zit en waar en medicatie voorschrijven. Dus dat is eigenlijk mijn tip, schakel de dierenarts in.
Aanbevolen berichten