Ga naar inhoud

Ervaringen: zowel konijnen (buiten) als hond als huisdieren


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Dit is meer een rondvraag. Zijn er mensen die naast konijnen houden (buiten dan) ook een hond hebben?

De konijnen zitten bij ons buiten en eigenlijk wil mijn partner altijd al graag een hond. Nu is dat niet nog niet mogelijk, omdat wij beide over dag niet thuis zij wegens werk. Maar met de mogelijkheden van home office enzovoort inmiddels...wie weet.

 

Soms passen wij op een hond uit de familiekring. Zij mag dan niet alleen in de tuin, want ze loopt toch graag kijken bij het konijnenverblijf (volledig afgesloten). De konijnen stampen dan. Ook als wij de konijnen op zo'n dag eten geven, of mijn partner bij zijn ouders is geweest & nog de hondengeur-kleding draagt, blijven ze echt op afstand of stampen. 

 

De konijnen lopen nooit los, ze hebben een afgesloten verblijf. Als wij een hond zouden hebben, zou ik evt nog een extta halfhoge schutting-achtig doen om de konijnen gescheiden te houden, en erop letten dat het een hond is met zo min mogelijk jagd behoefte. 

Momenteel zeg ik, zolang wij konijnen hebben, geen hond, want nu hebben wij leuke nabijheid met de konijnen.

 

Zijn er mensen met beide soorten, en hoe gaat dat dan? Zijn de konijnen eraan gewend geraakt? Is de hond specifiek getraind, erop gekozen? 

Ik wil graag alles weten eigenlijk 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vriendin heeft al langer konijnen buiten en vorig jaar kwam er een puppy bij. Het gaat heel goed, ze heeft het heel rustig opgebouwd. Eerst de konijnen aan de geur laten wennen. Dat is niet zo moeilijk, die gaat vanzelf in je kleren zitten of aan je handen. Daarna, toen de puppy ook wat ouder was, een extra barrière gemaakt door de puppy in de ene helft van de tuin te laten en de konijnen in hun eigen verblijf aan de andere helft. Uiteindelijk uitgebouwd naar de hond gewoon in de tuin laten en kunnen snuffelen bij de ren van de konijnen. Nu komen de konijnen gewoon enthousiast naar het gaas rennen om te kijken wat je bij hebt, of de hond nu naast je staat of niet.

 

De konijnen wennen er wel aan als je het rustig aanpakt. Dat is natuurlijk heel anders dan wanneer er een hond komt logeren. 

 

Ik heb zelf weinig verstand van honden, maar ik denk wel dat bepaalde rassen meer aanleg hebben voor jachtinstict. Dat zou ik wel meenemen in de keuze. Als je een hond adopteerd dan kun je ze er zeker op uitzoeken, dan zal dat bij de vorige baas of asiel wel bekend zijn denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-6-2024 om 13:25, Fluff4ever zei:

Ik wil graag alles weten eigenlijk 

Dat hangt helemaal van je konijnen af en is op voorhand niets over te zeggen. Wij hebben jarenlang konijnen en honden gehad. Er was niets aan de hand. Hond keek niet naar de konijnen in de ren en de konijnen reageerden niet op de honden. Later op de kat ook niet.

Maar nu heb ik twee konijnen in een afgesloten ren. Ik heb ze nu twee jaar en de kat hadden we eerder. Als ik in de ren ben en de kat komt voorbij schieten ze overeind en worden het stokstaartjes. En ..... de kat negeert ze volkomen. We hebben ook vaak koeien hier lopen. Ongeveer 5 meter van de ren komen ze wel eens voorbij. In het begin doken ze weg maar daar reageren ze nooit meer op maar op die sluipende kat....... Trouwens van honden houden ze ook niet. De hond van de buren stond ineens voor hun ren ten totale paniek. Gevraagd als de ze bij ons komt of ze de hond vast wil houden. En niet in de buurt van de ren wil komen.

Dus je kunt er niets van zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een koppel konijnen buiten en sinds november 2022 een hond.

Nu is onze hond, maar een klein hondje en toen we hem net hadden waren de konijnen zelfs groter.

 

Wij hebben Ollie vanaf dag 1 kennis laten maken met de konijnen. Gewoon door samen bij het verblijf te kijken en beide diersoorten aan elkaar te laten snuffelen. Ollie heeft nooit achter de konijnen aangejaagd en heeft geleerd dat hij rustig met ze moet doen. Als ik de konijnen verzorg loopt hij regelmatig achter mij het verblijf in. Soms krijgen de konijnen een kus en soms heeft hij meer aandacht voor de konijnen keutels dan voor de konijnen zelf 😅

Natuurlijk is Ollie nooit zonder toezicht in het konijnenverblijf het blijft toch een roofdier bij prooi dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben honden die ik niet bij de konijnen laat. Het zijn alaska malamutes, er zit gewoon echt te veel jachtinstinct in. De konijnen hebben lekkere ruime rennen met stevig gaas, goed afgesloten aan alle kanten. De honden kunnen er dus niet bij. Nou zijn ze onze konijnen wel gewend ze kijken er wel eens naar en laten geen jacht gedrag zien ofzo. Ze staan gerust neus aan neus te snuffelen door het gaas zonder problemen. Maar ik ga het risico niet nemen. Als we buiten een wilde haas of konijn tegen komen, al helemaal als die wegrent,  gaat dat instinct ook werken namelijk 😉

Ik kies de veilige optie dus. We hebben zowel honden als konijnen, maar ze leven gescheiden van elkaar. Daar is bij ons ook genoeg ruimte voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie voor de reacties!

 

@mammafelina @Evee jullie konijnen zijn dus gewend aan de hondengeur, of ze hebben er geen problemen mee gehad?

Mijn konijnen stel is echt niet relaxed met hondengeur, en ook katten niet (= katten van de buren die langs komen).

Zoals @To van de Veluwe zei, dat is dan waarschijnlijk net dat wij 2 sensibele konijnen hebben. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De geur lijken ze niet zo om te geven hier, niet van te schrikken.

 

Van de drie konijnen die ik nu heb is er één die de honden spannend vind. Geen enorme stress, maar ze gaat wel op een afstand zitten als ze bij het gaas zijn. De andere twee geven er niet om en/of zijn er zelfs nieuwgierig naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier lopen de konijnen buiten en binnen samen met onze Boxer, niet het minste hond(je) dus haha. Met twee boxers en 8 konijnen altijd samen geweest. Helaas kan ik geen foto’s uploaden weet niet hoe dat hier moet. Ze horen bij de roedel, een konijn (of kat) op straat zou niet veilig zijn dat zou hij opjagen maar met de konijnen van ons zelf echt geen probleem. Als je een pup van kleins af aan laat wennen zal dat nog makkelijker zijn. 

aangepast door Pippa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-6-2024 om 18:05, Fluff4ever zei:

Dank jullie voor de reacties!

 

@mammafelina @Evee jullie konijnen zijn dus gewend aan de hondengeur, of ze hebben er geen problemen mee gehad?

Mijn konijnen stel is echt niet relaxed met hondengeur, en ook katten niet (= katten van de buren die langs komen).

Zoals @To van de Veluwe zei, dat is dan waarschijnlijk net dat wij 2 sensibele konijnen hebben. 

 

Sorry voor de late reactie 😊

Mijn konijnen hebben totaal geen problemen met de hondengeur. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-6-2024 om 13:25, Fluff4ever zei:

Dit is meer een rondvraag. Zijn er mensen die naast konijnen houden (buiten dan) ook een hond hebben?

 

We hebben geen hond, maar we zouden het ook niet doen. Mijn man haalt altijd een hooibaal voor onze konijnen en daar loopt een hond los op het terrein. Die wil nog weleens tegen je op springen en/of mijn man wil hem nog weleens aaien. Zodra Lodewijk hond ruikt is hij al gelijk in paniek. Wegrennen, stampen, niet meer willen komen e.d. Scarlett zie je dan echt denken: "wat is je probleem, ik ruik wat, maar ik zie en hoor niets, dus er is geen probleem".

 

We hebben ook een keer bezoek gehad met een hond en daar reageerde Lodewijk ook erg sterk op. Hij vindt het echt 3x niets. Scarlett was ook niet heel gelukkig, maar die ook niet super gestresst ofzo.

 

Ik denk dat het echt aan je konijnen ligt en wat zij gewend zijn, als je dat wil combineren samen. Dus of samen opvoeden, zodat ze geen of minder angstreflex hebben of vanuit de opvang adopteren waar de konijnen al eens samen hebben geleefd met een hond. Volgens mij gaat het in heel veel gevallen best goed, zeker als je ze 100% gescheiden houdt, maar konijnen zijn prooidieren, en dus zul je bij sommige echt angst merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, bunnyempress zei:

Wegrennen, stampen, niet meer willen komen e.d.

Ja, zo is het bij ons dus ook bij het rammetje. Ons meisje is dan wel iets meer okay; niet gelijk wegschieten en geen stampen, maar wel niet meer willen komen en ver weg gaan zitten.

Ik zie het met deze twee niet zitten een hond te nemen. En wij hebben nu heel mooie contact met hun, dat wil ik niet missen 🙂

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees hier verhalen van mijn konijn is bang als een hond op bezoek komt of de geur van een hond aan jullie. Ik wil het niet veroordelen maar dat is iets anders dan je eigen hond. Als mijn vriendin met haar hond langs komt mogen de konijnen niet naar binnen komen, als we buiten zitten gaan ze even in hun buitenren en de hond van mijn vriendin mag niet bij de ren van mij. Dit is een vreemde hond en dus spannend. Voor beiden! 
 

Ik heb meerdere honden (boxers) gehad en veel konijnen (Allerlei soorten qua ras maar ook gedrag van extreem angstig bij binnenkomst tot super stoer ) er is er geen 1 geweest die niet samen kon met de hond. 
 

Wat vaak het probleem is, is dat mensen niet willen investeren zowel niet in het trainen van een hond als in het trainen van konijnen. Al mijn konijnen waren handtam gemaakt, luisterden naar hun naam, kwamen als ze groepen werden, gingen ook netjes zelf hun hok in als dat nodig was (s nachts bijvoorbeeld zitten ze in een veilige grote ren en hok en niet los in de tuin of binnen.) 

 

Dus even mijn eigen commentaar nuanceren, gaat het JA!! Kost het investering en energie JA!!!

 

Succes 😉 ! Als jullie graag een hond willen en je bent bereid daarin te investeren dan moet je je hart volgen ♥️ 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pippa

 

Ik denk toch dat, zelfs met veel tijd aan training, je geen 100% garantie hebt hoor. 

Het ligt ook echt wel aan instinct en karakter, zowel van hond als konijnen. 

 

Als ik zie hoeveel tijd er in het trainen van onze honden zit en wat het resultaat is 😅 dan heb ik er gewoon niet 100% vertrouwen in dat als ik niet in dezelfde ruimte ben, dat echt altijd goed gaat. En ik verwacht ook niet dat dat ooit anders zal zijn.

 

Het zijn geen robotjes die je kan programmeren maar levende wezentjes met een eigen wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Pippa zei:

Ik lees hier verhalen van mijn konijn is bang als een hond op bezoek komt of de geur van een hond aan jullie. Ik wil het niet veroordelen maar dat is iets anders dan je eigen hond.

 

Tja - ik heb geen hond, dus leek mij een hond op bezoek of geur aan je handen van een hond het meest lijken op een eigen hond. Ik denk dat ook veel mensen zo denken, voordat ze een hond adopteren en het blijkt niet goed te gaan met andere huisdieren. Je hoort ook vaak dat katten bijv. of wel of niet goed samen gaan met een hond. En die lijken me makkelijker uit de angst te trainen dan konijnen. Die zijn immers geen prooidieren.

 

26 minuten geleden, Pippa zei:

Al mijn konijnen waren handtam gemaakt, luisterden naar hun naam, kwamen als ze groepen werden, gingen ook netjes zelf hun hok in als dat nodig was (s nachts bijvoorbeeld zitten ze in een veilige grote ren en hok en niet los in de tuin of binnen.) 

 

Ze zijn hier hartstikke hand tam, kennen meerdere commando's, springen bij ons op schoot en zijn helemaal gek op ons en wij op hen. Toch zou ik Lodewijk dus geen hond aan doen, want hij is gewoon super schrikachtig. Hij rent nog steeds weleens naar binnen als hij een gans hoort overvliegen, als een panische angsthaas. Misschien heb je gelijk en valt het eruit te trainen, maar de vraag is natuurlijk of ik hem dat aan wil doen én of ik dat een hond aan wil doen. Met Scarlett zou ik het 100% durven, die is echt super diva en heel weinig angstig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant de verschillende ervaringen.

Ik zou het zelf niet vol houden om een angstig konijn te trainen op honden contact, geloof ik; té veel zorgen dat het ziek wordt door de stress 🫣

Als het een koppel zou zijn die beide relaxed zijn, dan eerder.

 

Maar, ik merk dat ik het nogal ingewikkeld vind; "wat als het toch problemen geeft".

Voor nu in ieder geval tevreden met alleen de konijnen (en meer gemoedsrust). Of misschien toch kijken naar andere dieren dan een hond. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-6-2024 om 07:54, Evee zei:

Het ligt ook echt wel aan instinct en karakter, zowel van hond als konijnen. 

Inderdaad ik denk dat een hond met een jachtinstinct onbetrouwbaar blijft. Zoals je schrijft over jouw honden en wat denk je van een Jack Russell etc.

Boxers zijn geen jachthonden. En ook al heb je kleine kinderen en gaat het heel goed met de honden, je kunt ze niet alleen laten.

Wij hebben Belgische herders en poedels gehad en  meerdere foto's dat de kinderen boven op de hond lagen te slapen of de hond(dwergpoedel) op de babysitter zat.

100% te vertrouwen maar nooit alleen gelaten. Het poedeltje verdedigde zelfs de baby.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-6-2024 om 07:59, bunnyempress zei:

 

Tja - ik heb geen hond, dus leek mij een hond op bezoek of geur aan je handen van een hond het meest lijken op een eigen hond. Ik denk dat ook veel mensen zo denken, voordat ze een hond adopteren en het blijkt niet goed te gaan met andere huisdieren. Je hoort ook vaak dat katten bijv. of wel of niet goed samen gaan met een hond. En die lijken me makkelijker uit de angst te trainen dan konijnen. Die zijn immers geen prooidieren.

 

 

Ze zijn hier hartstikke hand tam, kennen meerdere commando's, springen bij ons op schoot en zijn helemaal gek op ons en wij op hen. Toch zou ik Lodewijk dus geen hond aan doen, want hij is gewoon super schrikachtig. Hij rent nog steeds weleens naar binnen als hij een gans hoort overvliegen, als een panische angsthaas. Misschien heb je gelijk en valt het eruit te trainen, maar de vraag is natuurlijk of ik hem dat aan wil doen én of ik dat een hond aan wil doen. Met Scarlett zou ik het 100% durven, die is echt super diva en heel weinig angstig.

Precies de vraag is hoe graag wil je dit en wil je er in investeren dat is gewoon mijn punt. Je hebt net zoals @bunnyempress aangeeft altijd te maken met dieren. Een konijn koppelen aan een konijn geeft ook heel veel stress en is ook niet lang altijd een succes!!  Ik heb zelf een onkoppelbaar konijn gehad (wel met de hond haha, maar niet met de andere konijnen zelfs niet met 1, viel alles wat konijn heette aan met ernstige verwondingen) 

 

Dus het blijft een lastige het enige dat ik met mijn verhaal wilde duidelijk maken is dat alles mogelijk zou kunnen maar niets ZOMAAR. 
 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .