Ga naar inhoud

Konijnen paspoort


Aanbevolen berichten

Wat is precies een konijnenpaspoort?

Staat daar ook een foto van je konijn in of is dat voor wanneer je konijn gechipped is?

 

Wordt dat veel gebruikt? De dierenarts of bij de koppelservice heeft daar bij mij nooit naar gevraagd.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste konijnen hebben alleen een vaccinatieboekje. Een gratis boekje, meestal gesponsord door merken konijnenvoer of vaccinatie producenten. Dat heb je nodig om bij een pension of opvang aan te tonen dat ze gevaccineerd zijn.

 

Er bestaat ook een Europees huisdierenpaspoort. Als je reist naar het buitenland met je konijn is chip + officieel paspoort wel aan te raden. Daarin staan vaccinaties maar bijv. Ook gezondheidsverklaring van de dierenarts. 

Voor konijnen krijg je dat paspoort niet standaard, je moet er ook voor betalen. Voor honden is het wel standaard, omdat die vaker reizen en omdat die verplicht geschipt zijn (en minimaal rabies vaccinatie nodig hebben voor reizen). 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijnen paspoort is in de meeste landen om ons heen ook niet nodig, als je maar niet meer dan x konijnen meeneemt (sommige landen hebben een maximum van 3, anderen van 6 hobbymatig, geloof ik). Soms heb je een gezondheidsverklaring nodig van de dierenarts die x aantal dagen oud is. Vaccinatie is voor konijnen ook niet verplicht in de meeste landen om ons heen, dan moet je echt specifiek alle landen waar je doorheen reist bekijken. Regels verschillen echt per land, let ook op invoeren en uitvoeren!

 

Konijnen hebben meestal alleen een vaccinatieboekje, maar ook dat is niet verplicht. Een gezondheidsverklaring is belangrijker, daar kan ook de vaccinatie in worden vermeld natuurlijk. Soms is het handig om te kunnen bewijzen dat het jouw dieren zijn. Dat kan dus al met de gezondheidsverklaring, maar een paspoort mag ook (zover ik weet in de EU niet nodig, daar buiten mogelijk wel). Als je lang reist dan kan het zo zijn dat je dieren in quarantaine moeten onderweg, meerdere keren zelfs. 

 

Vaccinatie boekjes zijn overigens niet altijd gratis, sommige dierenartsen vragen hier toch geld voor. Al heb je daar bij konijnen uit de opvang geen last van, want die hebben al een vaccinatieboekje als het goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als ze ernaar vragen en je hebt ze niet? Maar wel de facturen van vaccinatie etc met naam van het konijn erop.

 

Een geel boekje is ook niet echt een bewijs dat het bij dat specifieke konijn hoort als er geen foto of chipgegevens in staan. Ik kan theoretisch een ander konijn meenemen en dan zeggen dat het die naam heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet precies wat er in een dierenarts verklaring staat. Het konijn zal vast ook omschreven worden qua uiterlijk denk ik hoor.

 

Een chip en boekje/database zijn wel gekoppeld, hoewel het niet verplicht is voor konijnen, is dat wel de meest waterdichte methode om te bewijzen dat het jouw dier is.

 

Als je bewijzen die je nodig hebt niet hebt, wordt je dier in beslag genomen, zover ik weet. Het is hopen dat je die dan terug krijgt. Soms wel, soms niet. Dus ik zou dat echt goed onderzoeken, voordat een dier de grens over gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat een (vakantie)opvang de factuur of uitdraai van de dierenarts ook wel accepteert als bewijs dat het konijn gevaccineerd is, maar dat kan wel per opvang/pension verschillen. Dat zou je na moeten vragen.

 

Het is natuurlijk niet zonder reden dat ze die vaccinatie bewijzen vragen, je moet er niet aan denken half je opvang konijnen of meer aan zo een ziekte te verliezen. 

 

Heeft jouw dierenarts geen boekjes? Of misschien moet je er gewoon even om vragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze accepteren ook de facturen.

 

Inderdaad niet waterdicht. Stel dat ik 2 voedsters heb, en er eentje heb laten vaccineren, en ik ga met een andere naar de opvang en zeg dat het dat gevaccineerde konijn is, dan accepteren ze dat. Je kan een konijn niet om zijn naam vragen 😁

 

Maar in de praktijk zal dat niet zo snel voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je echt wil, kun je inderdaad de boel belazeren. Chippen is nog niet verplicht voor konijnen, dus controle is lastig. 

 

In de praktijk zijn dat hopelijk maar heel weinig mensen die er over liegen. 

 

Er zijn wel konijnenopvangen die alles wat binnenkomt nog zelf laten vaccineren, omdat ze dan zeker weten dat ze bij plaatsing gevaccineerd zijn. Dan heb je wel kans dat een konijn 2x gevaccineerd is. Maar ben je in ieder geval 100% zeker dat het zo is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds de laatste enting (13 mei) pas een vaccinatie boekje van Kushi. Ze gaan morgen naar het pension omdat wij ook op vakantie gaan en de vorige keer werd er niet naar gevraagd. Toen had ik alleen het boekje van Micha omdat hij uit de opvang komt en Kushi van familie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga ook zo'n boekje regelen. Ik dacht altijd, waarom zou ik, ik heb de factuur als bewijs... dat boekje voegt niets toe.

 

Je kunt alleen de boel belazeren als je meerdere konijnen hebt waarvan maar een deel recent gevaccineerd. Maar je snapt het niet helemaal als je maar een deel van je konijnen laat vaccineren en een ander deel niet. Ik denk ook dat als iemand naar een opvang gaat, al een hart voor konijnen heeft anders zou het konijn wel in het bos gezet worden of ergens gedumpt.

 

Het zou mooi zijn als ze wat dingen gingen verplichten, zoals een basiscursus konijnen houden wanneer iemand een konijn aanschaft, en een verbod op konijnen in dierenwinkels.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .