Ga naar inhoud

Ideeën voor opstapje zandbak


Aanbevolen berichten

Ik heb in mijn ren een zandbak (schelp) waar vooral Vlinder graag in graaft. Vlinder is een Franse hangoor van bijna 6 jaar. Nu is het zo dat Vlinder de laatste tijd wat moeite heeft om over de rand te komen, ik vermoed iets als artrose in haar achterpoten. Ze komt uit de languit lighouding ook moeilijker overeind. Het wisselt wel met de dag. 
Nu wil ik graag een opstapje aan de binnenkant van de zandbak wat niet teveel ruimte inneemt, aan de buitenkant heb ik een vlonder van hout. Maar als ze eruit wil springen blijft ze soms haken. 
Hebben jullie een idee hoe dit op te lossen? 
Ik heb hout voldoende om iets te maken. 
Wat is handig? 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verkocht vroeger van het merk Elmato deze trapjes, ik denk dat die iets te laag zijn voor de zandbak, maar dat waren wel hele fijne trapjes voor instapjes en uitstapjes voor konijnen:

 

 elmato (86).JPG

 

Ik denk dat dat ook is wat To omschrijft.

 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel 🙂 zoiets moet het inderdaad zijn, alleen, ik had dus eerst een trapje van vierkante stenen gemaakt voor de zandbak, wat doet mevrouw: ze springt ernaast erin en eruit 🙈 dus had ik daarom een vlonder gemaakt over de hele breedte. De zandbak staat tussen het hek en een hok en muur in, dus er is 1 rand vrij. Maar nu moet dat dus eigenlijk ook aan de binnenkant van de zandbak maar tegelijkertijd neemt dat over de hele breedte wel veel ruimte van de zandbak weg.. en de zandbak loopt ook nog eens rond, wat ook niet handig is in zo’n geval.

Een wilgenbrug heb ik ook geprobeerd maar ze blijven ook gauw daartussen haken is mijn ervaring. 
Anders moet ik maar voor een lager model zandbak gaan kijken.. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Wij hebben vorig jaar de Samla bak van de IKEA in de ren gezet om te kijken of ze wilden graven.

Die hebben een deksel, maar ze zijn niet 100% waterdicht.

 

SamenGravenSamla.jpg

Let op: ik heb 2 grote konijnen. Scarlett is Half Vlaams (4,5kg) en Lodewijk is kwart Vlaam (3,5kg)

 

Maat van de bak is 79x57x18 cm en er kan 55 l. Hier zat er 25kg speelzand in, met wat gemorst aan de randjes.

Volgens mij is de schelp groter, en ook maar iets hoger, dus misschien helpt het niet, maar misschien helpt de vorm wel.

 

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou kunnen proberen om een stuk uit de rand van de schelp laag te zagen. De schelp is aus kunststof, neem ik aan. Zoals konijnen-toiletbakken met een verlaagde instap. 

Alleen moet je een juiste zaag hebben en vooral echt geen scherpe kanten achterlaten. En wat zand zal ernaast gaan...

Dus ja ruimte sparend, maar mogelijk niet goed om te zetten. 

 

Of een kleine vierkante zandbak uit hout zelf bouwen (zoals een kinderzandbak in klein), en dan een lage instap maken of een stuk helemaal vrij laten, waar Vlinder door kan hupsen. Dan kan je de kanten wel hoog genoeg maken dat de zand er niet gauw overheen gaat (Hopelijk snap je wat ik bedoel).

 

 

aangepast door Fluff4ever
Toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-6-2024 om 13:44, Fluff4ever zei:

Dan kan je de kanten wel hoog genoeg maken dat de zand er niet gauw overheen gaat

Als er één kant lager is, kun je de hele dag zand gaan scheppen. Het moet echt vier wat hogere zijden hebben. In een schelp kan wel 50 kg zand maar dan gooien ze alles eruit. Ik heb er 25 kg in en dat gaat goed. Hier een daar soms wel wat zand. De brug van Evee is een beter idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .