Ga naar inhoud

Oud konijn kwakkelt


Aanbevolen berichten

17 uren geleden, Kolino zei:

Ik ben de laatste tijd wel anders naar brokken gaan kijken, als in, wat het met het gebit doet. Harde brokken kunnen juist problemen met kiezen veroorzaken.

Ik zat hierover na te denken. Ik voer SS en ze zijn er stapelgek op. Die brok is niet hard. Maar als we naar de wilde konijnen kijken, dan eten die toch ook geen harde dingen?

Het zijn kruiden, bladeren en hooguit een bast. Dan lijkt het inderdaad logisch zoals je zegt dat het voer niet echt hard mag zijn. Mijn twee dwergen krijgen samen één handjes brokjes per dag en dat is zo op en verder een volle bak groenten met van alles en nog wat 's avonds. Gisteravond bijv. witlof, paardenbloem, loof van wortel, munt, origanoblaadjes, peterselie, basilicum, wat aardbeienblaadjes, druivenblad en gedroogde weegbree, gras en een appelschil. Die volle bak is 's morgen leeg op wat witlofstukjes na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, pakyakker zei:

Ik krijg haar dus ook slecht aan het hooi eten. Af en toe een stengel maar meer ook niet. Zou niet weten hoe ik dit moet stimuleren. Als alternatief geef ik haar wat gras. Dit is niet veel omdat ze dit niet nog gewend is.

Is Fibafirst misschien iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ervaring met een slechte hooi eter en helaas heb ik geen gouden tip. Gedroogde kruiden at ze wel graag en als ik iets nieuws had (kruidenhooi bv), at ze soms een beetje. Veel afwisselen misschien? Ik heb het uiteindelijk losgelaten, zelfs "uithongeren" en alleen hooi werkte niet. Groente en brokken at ze wel goed, dus daar heb ik het bij gelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlekje was echt een grote hooi en brokjes eter. Dus dit gedrag verbaasd mij. Brokjes nat maken helpt ook niet meer. Goed ze heeft gisteren weet wat brokjes gehad dus heeft ze even een buffer.

 

Vandaag tegen 6 uur in de ochtend was ze blij en kreeg ze pijnstiller maar toen mijn moeder tegen een uur of 10 kwam weigerde ze alles qua lekker eten. Beide waren we aan het werk. Gek genoeg dacht ik ach komt wel goed want dit is een beetje een patroon aan het worden. Toen ik om 16 uur thuis kwam was alles weg en kwam ze zoemend bij mij. Terwijl je dan zou denken dat de pijnstilling uitgewerkt is. Ik snap er werkelijk waar niks meer van.

 

Net ook lijnzaadbrokje en erwtenvlokken gaan erin als koek terwijl dat ook hard eten is. Misschien dat ik morgen maar dwangvoeding probeer en dit op een schoteltje spuit. Misschien dat ze dat smakelijk vind. Ik ben echt het spoor bijster wat betreft brokjes.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar sinds zondag geen pijnstilling meer gegeven. Dit ontatond eigenlijk omdat ik veel te laat wakker werd. Normaal zet ik de wekker zodat ze op vaste tijden pijnstilling krijgt maar dat was ik vergeten. Dus ik was een paar uur te laat. Maar ze was echt hartstikke vrolijk, ik dacht ik kijk het voor deze dag aan want ik ben toch vrij. Wat blijkt ze lijkt het bijna beter te doen zonder pijnstilling dan met. Ze eet meer brokjes. Niet haar ADH maar wel de helft ongeveer. Ik snap er officieel niks meer van.😂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms kan het ook net na de maag problemen geven, maar de maag zelf kan ook inderdaad. Het is bekend dat het maagzweren kan veroorzaken. Het valt in dezelfde groep als ibuprofen en naproxen (al kun je dat dus NIET aan konijnen geven). Wat ik er duidelijk mee wil maken, wij gebruiken dan ook vaak maagbeschermers. Dat kun je bij konijnen ook doen. Mocht er toch artrose zijn, zou ik daar naar kijken. Je hebt wel verschillende opties, dus daarin moet je samen met de dierenarts even kijken wat voor haar het handigste is. Ligt er aan waar de problemen zitten. Maagbeschermers hebben nadelen, soms kan het dan handig zijn om ook naar vitamines te kijken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-6-2024 om 22:56, pakyakker zei:

Jaa uiteindelijk nog wel wat meters kunnen maken. Ik kan gewoon niet slapen van de gedachte wat ik met haar moet. Het leek op buikpijn in het begin maar nu ik haar de hele dag heb geobserveerd ga ik toch twijfelen. Zou alleen niet weten wat het wel moet zijn. Het valt mij op dat ze wel steeds op een aparte manier gaat liggen. Ze strekt haar achterpoten helemaal uit, gaat op haar 'tenen' staan en dan soort van nog half op haar achterpoten staand gaat ze liggen.

Het is gewoon ook waar doe ik haar nog goed aan op die leeftijd en haar chronische kwaaltjes. Het dierenartsenbezoek twee weken terug gaf mij goede moed. Ze leek ook op te knappen door haar een onderhoudsdosering Novacam kat te geven.

Kon ze maar praten dan was het zo makkelijk.

Ik typ hier btw hele verhalen maar maakt mij ook niet heel veel uit of iemand dit leest. Ik merk door steeds iets te typen over haar dat ik het dan kwijt kan en het een beetje los kan laten. Ik hoop dat dat nu ook heeft gewerkt en dat ik nu gauw in slaap kan vallen.


dat raar liggen herken ik van Vlinder, waar ik vanmiddag mee naar de dierenarts ben geweest omdat ze ook weleens struikelde over een rand of opstapje. Blijkt gewricht in achterpoot te zijn waar ze last van heeft. Kan dat bij haar ook niet zoiets zijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is naar een andere dierenarts geweest dan waar ze normaal naartoe gaat. Dit was dus een soort van second opinion. De dierenarts heeft haar lichamelijk helemaal onderzocht en heeft er ook een aantal bewegingstesten gedaan. Bij bij het voelen van de buik en de organen waren geen bijzonderheden ze voelde alles goed zitten en was allemaal normaal. De bewegingstesten waren een paar afwijkend. Vooral haar rechter heup en het hol of bol maken van de rug. Hierna hebben we haar grond gezet en moest ze een stukje gaan lopen. De dierenarts zag meteen al dat ze niet lekker bewoog. In combinatie met de bewegingstesten is besloten om foto's te gaan maken. Op de foto's was te zien dat ze artrose heeft in haar rechter heup en artrose heeft in de voorste ruggenwervels. Haar buik en andere organen die op de foto kon zien zagen er heel goed uit. Het is een lang consult geweest met veel wikken en wegen. Ik had vooral het doel dat ik niet wil dat zij onderliggend lijden heeft en daardoor geen kwaliteit van leven. Afgelopen week ging het juist heel goed met haar, was blij en at meer brokjes. De dierenarts zag ook wel dat zij nog veel tegoed is om te laten gaan. Ze heeft nog veel ondeugendheid en wil in zich wat al bleek tijdens het lichamelijk onderzoek en foto's maken wat ze echt niet toeliet. Daardoor is besloten dat we haar wel maximale pijnstilling geven en dat we de komende twee weken een dagboek bij moeten houden hoe ze zich gedraagt of ze pijn heeft, wat ze heeft gegeten en of ze blij was bijvoorbeeld. Zo probeert de dierenartsen kijken of er een patroon is tussen bepaald eten en gedrag of pijnstilling de dierenarts vond het niet ehtisch is om geen pijnstelling te geven Omdat ze toch wel duidelijk last heeft van haar rug en heup. Het is een heel lang verhaal maar ik ben blij dat ze eigenlijk inwendig nog best wel goed op wat artrose na. Het is even zoeken hoe we dit het beste kunnen behandelen of verlichten. Bij de dierenarts kwam ik er ook achter dat haar oog helemaal blauw was. Blijkbaar heeft ze in haar oog een beschadiging opgelopen. Gelukkig is dit wel het oog waar ze staar in heeft, ze krijgt hiervoor oogzalf. Een heel lang verhaal maar zoals ik al zei was het ook een heel lang consult en heb ik veel met de dierenarts gepraat. Ik ben blij dat zij zo duidelijk aangeeft dat ze echt nog heel goed is voor haar leeftijd. Bij elke medewerker die op de gang liep of in spreekkamer kwam was ze ook helemaal enthousiast van kijk ik heb hier een konijn van bijna 10 jaar. Echt heel grappig wel.

 

Zo lange update maar nu zijn jullie weer bijgepraat.

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je omschrijft precies het gevoel dat ik de laatste tijd bij vlekje heb, goed aan de pijnstillers zetten (eventueel kan daar iets bij voor de maag) en dan kijken hoe het gaat. Geen pijnstillers is inderdaad geen optie. Hoe je pijnstillers geeft kun je gaandeweg ook nog bekijken.

 

Het zou leuk zijn als ze de 10 haalt, toch?

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er hier iemand die Fibafirst voert? Zo ja mag ik tegen betaling een probeerzakje opgestuurd krijgen? Vind namelijk erg veel en duur om even te proberen. Zeker nu mevrouw opeens heeeeel kieskeurig is geworden.

 

Wilde net ook dwangvoer voor haar klaar maken op een schoteltje. Gewoon om te kijken hoe ze daar op reageert. Zie ik dat alles al een jaar over de datum is.🥲🥲

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je zo'n goed gesprek hebt gehad met een andere dierenarts en dat er nu meer duidelijkheid is. Gewichtsproblemen bij oudere konijnen komen helaas veel voor.

Ik hoop dat je gauw blijvende verbetering ziet met de juiste pijnstilling. Wij wilden echt van alles uit de kast halen voor Lodewijk om hem te laten wennen aan pijnstiling krijgen 2x per dag, maar uiteindelijk likte meneer het gewoon van het spuitje af 😅. Hij komt er zelfs om vragen door op de boomstronk te gaan zitten en dan zo van:  "hey, ik zit er al, waar ben jij met de spuit". Alleen als het heel hard regent en je probeert het binnen te geven of bijv. bij de dierenarts, dan is hij te afgeleid en wil hij niet. Vaak helpt het dan gewoon om een half uurtje later te geven. Ik hoop dat Vlekje ook zo makkelijk is met pijnstilling. Scheelt een hoop.


Helaas voer ik geen Fibafirst - ik zag dat je wel in België kleine hoeveelheden kan bestellen, maar dan heb je weer hele hoge verzendkosten, tenzij je aan die kant van het land woont (kan ook ophalen).

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou eventueel naar die koekjes kunnen kijken van supreme. De lange staven, ook duur, maar daar zit niet zoveel in. Zal qua vezels wel ietsje lager zijn, maar als je iets wil proberen wat er op lijkt, zou dat een optie kunnen zijn. Dan hoef je niet een hele doos te kopen.

 

Qua ingrediënten is het wel ietsje anders maar ook niet dusdanig anders dat ik verschil heb gemerkt bij mijn konijnen. Je kunt eventueel ook nog naar vetcare kijken, al zal dat niet goedkoper zijn. Allemaal dezelfde soort staven, maar net een andere toevoeging.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfffff krijg net appje van mijn moeder dat ze het niet vertrouwt. Sws sinds we naar de dierenarts zijn geweest vind ik haar slechter. Ik heb het idee dat ze zich daar pijn heeft gedaan met haar getrappel en daar nu last van heeft. Maar ze at nog wel, nu zegt mijn moeder dat ze peterselie ook niet eet. Ik ben op stage. Meestal na een paar uur is ze wel beter qua eten. Alleen dat ze nu veel slechter beweegt zit mij niet lekker. Aan de andere kant heeft ze ook weer momenten dat ik denk nu loopt ze wel normaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie je een patroon? Mij is de laatste keer opgevallen dat pijnstilling eigenlijk 3 keer per dag zou moeten bij een konijn dat een pijn probleem heeft. Zelf zou ik daar door die ervaring nu op hameren bij een dierenarts, minimaal door te vragen om die optie te onderzoeken.

 

Niet fijn om op je stage te zijn en dan zo'n bericht krijgen. Moet je nog tot laat of is er een optie dat je weg kunt?

 

Stel het is 8+ uur na de pijnstilling, zou je even kunnen bellen met een dienstdoende dierenarts of je daar een aanpassing in mag doen. Ik weet niet hoeveel je geeft, dus ik durf niet te zeggen of dat kan. Er is wel een maximum mg per kg per dag, wat men op dit moment verantwoord vindt namelijk. Dit kan in 2 keer, maar in theorie ook in 3 keer per dag. Zonder dierenartsadvies zou ik dat niet doen, maar ik weet wel zeker dat er minimaal 8 uur tussen 2 giften moet zitten.

 

Ik zou er toch maagbeschermer bij vragen, het klinkt alsof dat nodig is. Niet eten en pijnstilling is een slechte combinatie, want het mag niet gegeven worden op een lege maag en je linkte niet eten al aan de pijnstilling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Patroon proberen we nu bij te houden door een dagboek bij te houden. Vorige week voor de dierenarts was ik helemaal gestopt met pijnstilling en toen deed ze het heel goed. Had nog wel een klein pijn aanvalletje maar verder prima. Na de dierenarts is het dus alleen maar slechter gegaan. Maar gisteravond kwam ik haar nog groeten brengen en toen was ze wel weer happy en zat ze aan het gaas te krabben met haar poten van ik wil eten. Zoals vandaag vond ik haar niet perse slecht qua eten maar wel qua beweging. Alsof ze door een achterpoot zat. Zoals ik al zei op sommige momenten loopt ze wel alsof er niks is.

Als ze zo blijft is het wel klaar. Maar als ze zo is als vorige week dan kan ze nog prima door. Het is echt verschrikkelijk zulke onzekerheid.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat echt heel slecht. Er is bijna niks ingegaan en ze is echt een zielig hoopje. Zo dierenarts bellen. Heb haar naar binnen gehaald en heb bij haar geslapen. Ik ben heel bang dat dit het einde is en dat kan ik echt niet aan. Mijn lieve babybeer. Dit is ook geen leven zo natuurlijk. Of het buikpijn of heuppijn is geen idee. Buik is wel wat hard maar normaal gezien is ze dan niet zo slecht.

  • Verdrietig 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, pakyakker zei:

Het gaat echt heel slecht. Er is bijna niks ingegaan en ze is echt een zielig hoopje. Zo dierenarts bellen. Heb haar naar binnen gehaald en heb bij haar geslapen. Ik ben heel bang dat dit het einde is en dat kan ik echt niet aan. Mijn lieve babybeer. Dit is ook geen leven zo natuurlijk. Of het buikpijn of heuppijn is geen idee. Buik is wel wat hard maar normaal gezien is ze dan niet zo slecht.

Sterkte straks bij de da. Je doet er alles aan. Hopelijk knapt ze nog op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel, het is maagontsteking, dat is oplosbaar. Als je maagbeschermers vraagt of voor een aantal dagen injectie en daarna weer oraal met maagbeschermers. Het zou een oplossing zijn.

 

Natuurlijk weet ik ook dat het helemaal fout af kan lopen. Het, ik kan het niet gevoel, het is ook moeilijk. Het is een keuze die je uit liefde maakt, maar ondertussen moet je iets kiezen wat je wereld totaal veranderd en afscheid nemen van een beestje waar je een mega band mee hebt. Voor de een is dat makkelijker dan de ander. Als je iets nodig hebt in het proces, wees open naar de dierenarts. Als je geen hele gekke dingen vraagt kan er veel.

 

Ik hoop ergens dat dit gewoon maagontsteking is door de medicatie, maar besef me ook dat het meer kan zijn. Heel veel sterkte bij de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb 11:30 afspraak. Vannacht is er een klein stukje peterselie in gegaan en een plakje wortel. Verder weigert ze alles. Ik kan haar ook gewoon oppakken dan mag ik nooit, dus dat is al slecht nieuws. Ik ga zeker vragen naar maagontsteking o.i.d. Punt is wel dat ze bijna niet keutelt..

Als er echt meer achter zit en niks helpt ja dan is het gewoon haar tijd hoe erg ik het ook vind. Ik bedoel hoe ze er nu bij ligt dat is niet mijn Vlekje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .