Ga naar inhoud

Waas of staar in 1 oog


Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hoi, 

 

Onze voedster lijkt in één oog een soort waas of staar te hebben gekregen. Wat kan dit zijn?

 

Ik vrees direct voor EC, maar ze gedraagt zich verder nog normaal. Onze voedster was vandaag alleen meer op haar hoede, omdat we met bezoek in de tuin zaten. 

 

We maken maandagochtend een afspraak met de dierenarts.

 

Roos-Anne

 

aangepast door Roos-Anne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram had dit laatst ook. We hebben voor de zekerheid behandeld voor EC, daar kun je beter snel bij zijn en de behandeling is een ontwormimgsmiddel dus dat kun je bij een vermoeden veilig geven voor de zekerheid.

Uiteindelijk heb ik tijdens en na de behandeling geen verschil gemerkt bij mijn ram, dus is de conclusie dat het staar is. Ik ben heel blij dat we EC hebben uitgesloten en niet hebben afgewacht.

Bij de dierenarts zullen ze ook nog contrastvloeistof in het oog doen om te kijken of het echt in de lens zit en geen beschadiging van het hoornvlies is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, je behandeld inderdaad met meranox/panacur tegen de parasiet. Bij mij werd ook gezegd dat het aangetaste oog waarschijnlijk niet beter zou worden maar dat we zouden behandelen om te voorkomen dat het zou verspreiden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-6-2024 om 08:05, happy211 zei:

Nee, je behandeld inderdaad met meranox/panacur tegen de parasiet. Bij mij werd ook gezegd dat het aangetaste oog waarschijnlijk niet beter zou worden maar dat we zouden behandelen om te voorkomen dat het zou verspreiden.

@happy211Bedankt!

 

Hoe gaat het nu met je ram? Kan hij zich goed redden met de staar? Op de website van het Wilhelminapark lees ik vooral over medische ingrepen, maar weinig over het leven met staar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in het verleden een senior konijnen gehad met ouderdomsstaar. Die kon zich best goed redden. Zij zocht wel veel steun bij haar maatje. 

Zorg ook dat de indeling van het verblijf zo veel mogelijk hetzelfde blijft zodat ze toiletbak, eten en drinken weten te vinden. 

 

Hopelijk trekt het in jullie geval nog weg, met de behandeling tegen ec.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De witte vlek valt goed op, maar verder zou je niet zeggen dat hij ergens last van heeft. Hij gedraagt zich volledig normaal. 

Alleen als ik aan zijn blinde kant zit, heeft hij niet altijd door dat ik iets lekkers voor hem heb. Verder is hij helemaal oké.

Link naar reactie
Delen op andere sites

E.C. is een vermoeden bij het konijn van TS, het konijn wordt behandeld met fenbendazol, meer kun je niet doen. Afhankelijk van welke staar heb je wel opties als er meer problemen komen.

 

Problemen aan 1 oog vind ik vaak een red flag voor E.C., of het gebit, al kan 2 ogen tegelijkertijd ook.

 

Ouderdomsstaar is ook niet ideaal, de kans dat je daar ergens in moet grijpen is ook groot. Als leek kun je het verschil vaak niet zien, voor dierenartsen soms ook moeilijk. Om het nog lastiger te maken, alle vormen van staar kunnen gevolg zijn van E.C. , alleen is 1 vorm prominent aanwezig.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

De groothandel van de Meranox heeft problemen met leveren bij de dierenarts. Pas na woensdag verwachten ze weer een eerste levering.

 

We hebben voor ongeveer 1,5 dag Meranox in huis. De dierenarts schrijft tijdelijk Panacur (fles van 50 ml) voor en wil de behandeling daarna met Meranox afmaken.

 

Nu heb ik geen medicijnen gestudeerd, maar het uitwisselen van medicijnen tijdens de behandeling van EC lijkt mij niet verstandig. Hoe kijken jullie hier tegen aan?  

 

 

aangepast door Roos-Anne
Typefout.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit werkt ongeveer hetzelfde als 500gr paracetamol van het merk Roter en 500 gr paracetamol van Jumbo huismerk. De werkzame stof en dosering is hetzelfde (daar let de dierenarts wel op) maar de hulpstoffen kunnen eventueel wel verschillen. Die werkzame stof van meranox en panacur heet fenbendazol.

 

Van panacur heb je ook nog verschillende vormen, zoals pasta of de variant voor schapen uit een grotere fles. Dat zou je dan kunnen vergelijken met paracetamol tabletten of paracetamoldrank, dan gaat het om de vorm waarin je het medicijn tot je neemt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Werkzame stof is inderdaad hetzelfde, het is alleen een ander merk. De hulpstoffen kunnen wel wat verschillen, dat kan de acceptatie van de medicatie beïnvloeden. Maar het is geen heel ander middel, op de parasiet zou het geen invloed mogen hebben. Soms hebben hulpstoffen wel invloed op opname van de werkzame stof. In dit geval verwacht ik geen verschil of in ieder geval niet dusdanig dat het een probleem is.

 

Ik weet niet wat je voor de fles panacur betaald, maar ik zou dat ook eens nagaan. Meranox wordt dacht ik wel wat beter geaccepteerd, is soms duurder dan een flesje panacur die zelf door de dierenarts wordt gevuld.

 

Kijk even hoe de acceptatie van de fles panacur is. Dan kun je altijd kijken wat de beste optie is. In dit geval is niks gebruiken sowieso schadelijk, dus je zult wel moeten wisselen.

 

Ik moet eigenlijk niet zeggen dat dierenartsen ook winst moeten draaien, dus ze zullen niet altijd netjes omgaan met wat voor jou het voordeligste is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen Fluffy EC had in zijn oog, moest ik naast het oraal toedienen van panacur ook zijn oog druppelen met dexamethason druppels. Dat zie ik hier niet terug. Betekent dat, dat dit geen standaard keuze is van de dierenarts om in te zetten? Ik kan me eigenlijk niet meer herinneren of ik toen gelijk moest beginnen met die druppels of eerst alleen panacur kreeg.

Bij Fluffy heeft het toen helaas niets geholpen en om te voorkomen dat het oog er steeds verder uitgedrukt zou worden hebben we het toen laten verwijderen.

 

Hopelijk slaat de behandeling bij jouw konijn wel aan @Roos-Anne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! Dan stap ik morgen over op de panacur. Benieuwd of ze dat beter accepteren. 

 

@KolinoOver de kosten van de medicijnen bij de dierenarts heb je een terecht punt. Ik heb natuurlijk ook zelf gezocht naar Meranox. In de webshop van Medpets wordt het zelfde medicijn ongeveer twintig euro goedkoper aangeboden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

@mammafelina

We hebben ook een suspensie (zowel Panaxur als Meranox) die we in de mond moeten geven.

 

De dexametason is hier nog niet voorgeschreven. Ik durf niet of dit een standaard keuze is van dierenartsen. Dit is mijn eerste ervaring met EC met mijn eigen konijnen.

 

Bij de konijnenopvang waar ik af en toe vrijwilligerswerk deed kregen sommige konijnen met EC dexamethason en sommige konijnen niet. Ik was geen vaste kracht dus ik heb hier nooit naar gevraagd. De konijnen werden wel allemaal bij dezelfde dierenarts behandeld.

 

Ik hoop ook dat de behandeling hier aan slaat. De staar lijkt wat erger te zijn geworden, maar het oog is nog niet dikker. 

 

Hoe gaat het het nu met Fluffy?

aangepast door Roos-Anne
Typefout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meer konijnen met symptomen nu? Alle konijnen met symptomen behandelen, natuurlijk. Hoeveel konijnen zitten er bij elkaar? Soms scheiden konijnen die nog symptoomvrij zijn al wel parasieten uit. Dat je nu zegt dat er nog weer eentje symptomen vertoont, zou mij niet verbazen als het nodig is om ze allemaal te doen. Degenen zonder symptomen 14 dagen en met symptomen langer uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

We hebben een voedster en een ram. Beiden worden behandeld sinds de diagnose bij de voedster volgens de aanpak van het Wilhelminapark. Dat is nu bijna twee weken. De fendabezol lijkt alleen nog niet aan te slaan, omdat er symptomen bij komen.

aangepast door Roos-Anne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-6-2024 om 12:16, Roos-Anne zei:

Een van de konijnen lijkt nu ook urine te verliezen. Lijkt ook wat te slepen met een poot. Dat is geen goed teken, dus ik hoop echt dat de fenbendazol (nu bijna 2 weken) aan slaat. 

Wat naar dat het andere konijn nu ook duidelijk ec gerelateerde klachten laat zien. Hopelijk slaat de behandeling nu echt snel aan, het is zo’n rot ziekte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Update: Ram lijkt weer in orde. Voedster is nagenoeg blind aan beide ogen. Ze krijgt komende week meranox, prednison (tabletvorm) en dexametason (oogdruppels). Dierenarts hoopt dat we daarmee de parasiet onder controle te krijgen. 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Roos-Anne zei:

Update: Ram lijkt weer in orde. Voedster is nagenoeg blind aan beide ogen. Ze krijgt komende week meranox, prednison (tabletvorm) en dexametason (oogdruppels). Dierenarts hoopt dat we daarmee de parasiet onder controle te krijgen. 

Fijn dat de ram in orde is. Wat verdrietig voor jouw voedster.

Sterkte ermee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .