Ga naar inhoud

Welke konijnenbrokken geef jij aan jouw konijnen?


Welke konijnenbrokken geef jij aan jouw konijnen?   

65 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat voor konijnenbrokken geef jij?

    • Geperste brokken
      20
    • Geextrudeerde brokken
      36
    • Geen brokken
      2
    • Dat wisselt
      7


Aanbevolen berichten

Welke konijnenbrokken geef jij aan jouw konijnen? 

Wat voor soort brok?

 

Geperst, dat zijn de standaard staafjes, zoals bijvoorbeeld beaphar nature, hobby first of bunny nature konijnendroom. 

 

Of geextrudeerd? Dat zijn de knapperigere brokken, zoals Supreme selective of beaphar care+ bijvoorbeeld.

 

Of wisselt het bij jou / geef je beide soorten? 

 

En misschien is de brok wel graanvrij, voor binnenkonijnen, junior konijnen, senior konijnen of dieetvoeding? Of geef je geen brokken? Misschien koop je gewoon wat er in een aanbieding is en wisselt het? 

 

Kortom: welke konijnenbrokken geef je? Merken en soorten noemen mag gewoon hoor!

En motiveer gerust waarom je voor die brok gekozen hebt! 

 

 

Ter verduidelijking een plaatje:

Naamloos.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gestemd op geëxtrudeerde brokken. Heel eerlijk, de afgelopen jaren wisselde het wel wat omdat ik kapotte zakken en over de datum brokken uit de webwinkel gevoerd heb. Maar... in de basis pakte ik de normale supreme selective adult brokken. Daar mengde ik dan doorheen wat op moest.

 

Ik heb het geluk dat ze niet zo gevoelig zijn op het gebied van eten. Ik heb wel heel wat brokken getest op deze manier in de loop der jaren en ik merk dat ze de geextrudeerde brokken lekkerder vinden van smaak dan de geperste brokken.  Uiteindelijk eten ze alles wel, maar de supreme selective brokken hebben gewoon de beste acceptatie hier. 

 

Ik moet er wel bij zeggen, ik geef maar weinig brokken. Op het moment geef ik 2 schepjes per dag, dat is 40 gram. En ik heb drie konijnen, 1.6, 1.7 en 1.8 kg wegen ze. Samen dus ongeveer 5 kilo konijn. Dan kom ik op ongeveer 8 gram per kilo konijn.

Ze krijgen hier wel dagelijks flink wat verse groenten, grassen en kruiden. En natuurlijk onbeperkt hooi. 

De conditie van de konijnen is zo goed, Sofie is ietsje stevig, maar Harold en Brenda zijn prima van gewicht. Zij zouden eerder nog iets aan mogen komen, dan dat ze meer mogen afvallen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Evee zei:

Geperst of gestudeerd

Ik moest inderdaad even studeren welke brok de Science Selective is maar door verder te lezen in jouw bericht kwam ik aan de geëxtrudeerde brokken. Echt een studie op zich om het überhaupt foutloos te typen.

 

Ik geef de supreme selective adult.

 

 

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beaphar care plus zijn gestudeerde brokken🤓 😜 (idd niet te doen met autocorrectie) haha.  Geëxtraheerd geëxtrapoleerd Geertruida en gestudeerd 🤪😂😂 

 

De ene keer vliegen ze erop af en de andere keer laten ze het staan.... Versele Laga eten ze wel direct op. Beaphar als laatste maar dan smikkelen ze er echt van.

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ook al jaren Supreme Science Selective, geëxtrudeerde brokken dus. Een aantal jaar terug heb ik een tijdje Beaphar Care+ gevoerd, die zijn ook geëxtrudeerd. De kwaliteit is vergelijkbaar.

 

Daarvoor gaf ik een geperste brok: hope farms super trio. Op zich ook een vrij goede brok, maar veel goedkoper. Dat ging lang goed, tot de konijnen het niet meer wilden eten. Dus toen ben ik bij Supreme Science Selective en Beaphar Care+ uitgekomen. Voor mij hoefde het niet per sé geëxtrudeerde brokken te zijn, maar deze brokken staan erom bekend dat ze een goede acceptatiegraad hebben en de analytische bestanddelen zijn ook netjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet zo vast met soort brok, beide hebben voor- en nadelen. Wel kijk ik naar de samenstelling. Ze hebben van alles gehad, van geen brok tot meerdere tegelijk. Nu geef ik geperst, maar de volgende zak is geextrudeerd, dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook al van alles aan de nijnen gegeven. Van intratuin brokjes, via sience selective, naar meadow menu, konijnen droom, Beaphar care + en nu door gewoon niet opletten zelfs gemengd voer 🫣

De nijnen zijn het met dat laatste niet helemaal eens, die hebben liever gewoon normale brokjes.

Gelukkig is het maar een klein zakje, dus ze kunnen snel weer over 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben begonnen met Science Selective, en het advies van de dierenarts was Beaphar Care +, omdat dat iets beter voor het gebit zou zijn. Maar dat is wat lastiger te krijgen, en flink duurder (Selective is regelmatig in de aanbieding bij Intratuin), dus krijgen ze een mengsel van deze twee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, mammafelina zei:

die hebben liever gewoon normale brokjes.

Toen ik dat vroeger ook had, pikten ze altijd het Johannesbrood er als eerste uit (ik wist toen nog niet hoe dat heette) en de staafjes (geperst gras) lieten ze altijd liggen.

SS wordt altijd door alle konijnen die ik de laatste jaren had/heb goed gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geed Trovet, gok dat die ook geextrudeblabla zijn😂. Wat een woord. Maar goed ik ga dus toch overstappen naar Science Selective wat ik haar ook jaren heb gevoerd. In de hoop dat ze die beter eet. Ben destijds overgestapt naar Trovet i.v.m. gebitsproblemen.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben begonnen met science selective en daarna de beaphar care +. Ik heb echter allemaal konijnen die gevoelig zijn voor haakjes op de kiezen en ben daarom overgestapt op beaphar nature. Daar eten ze minder goed van, maar uiteindelijk gaat het op. Ik heb het idee dat ze met die brokken meer hooi eten of dat het betere kauwen zorgt voor minder gebitsproblemen. Een konijn voer ik hij met een andere brok die ik heb liggen. Science selecrive of besphar care + meestal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gaven eerst de biks die het asiel gaf (wilde niet teveel veranderen) en zijn daarna overgestapt op Science Selective. Vinden ze idd heerlijk.

Gelukkig beide geen tandproblemen, anders zou ik ook wel voor een hardere brok kiezen. Dierenarts verwacht ook geen tand problemen, omdat het beide goede hooi-eters zijn en ze mooie spitse snoetjes hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik geef een hele mix van van alles en nog wat, maar het zijn voornamelijk geëxtrudeerde brokken en een paar graanvrije opties. Dit zit nu in de mix:

 

- Science Selective senior, adult, grain free (yeap, drie verschillende soorten)

- Baephar care+

- Versele Laga

- gedroogd johannesbrood

 

Daarnaast geef ik ook Fiba First, Vetcare Urinary Health, dat zijn graanvrije "brokken" die meer de textuur van hooi aanhouden. Dit geef ik aan mijn moeilijke hooieter en meer als een dagelijkse snack. Het heeft goed geholpen met zijn gebitsproblemen en hooi eten gaat hem makkelijker af nu, dus ik raad het zeker aan! En ik heb ook de graanvrije brok van JR farm gehaald om te proberen, hopelijk vinden ze het lekker hihi. Trovet heb ik nog niet gehaald, maar dat zou ik ook willen proberen. Maar toen ik laatst checkte vond ik het lastig om het in de winkel of online te vinden. 

 

Ik geef veel verschillende soorten brokken om hun magen aan zoveel mogelijk soorten voedsel te laten wennen en ook om het lekker gevarieerd te houden. Ik zou er zelf heel miserabel van worden om iedere dag hetzelfde te moeten eten, dus dat zou ik mijn nijntjes ook niet willen aandoen! Maar ik begrijp het als sommige konijnen echt alleen maar een brok willen eten of als de portemonnee het niet toe laat om meerdere brokken te geven. Bij mensenvrienden doe ik overigens hetzelfde, ik prop hen ook vol met zoveel mogelijk soorten eten ^^

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik geef brokken alleen als snoepjes. Mijn konijnen hebben timothy hooi en verse groenten als hoofdvoer en de brok een beetje voor erbij (ong 5 - max 10 brokjes per dag).

 

Ik heb heel lang Science Selective House Rabbit gegeven (het zijn ook binnenkonijnen), maar ben er recent Bunny Nature - Konijnendroom Herbs bij gaan geven. In eerste instantie lieten ze die een beetje liggen, maar inmiddels zijn ze om en vinden ze die net zo lekker.

 

Ik merk dat ze erg goed gaan op die Konijnendroom brokken van Bunny Nature qua gezondheid en vacht etc. En omdat ze qua hooi enkel timothy hooi krijgen, vind ik die brok ook wel goed voor wat meer variatie in hun voeding. Ze moesten er dus wel echt even aan wennen, maar ik kan ze wel echt aanraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Bunnie.and.Clyde zei:

Ik geef brokken alleen als snoepjes. Mijn konijnen hebben timothy hooi en verse groenten als hoofdvoer en de brok een beetje voor erbij (ong 5 - max 10 brokjes per dag).

 

Ik heb heel lang Science Selective House Rabbit gegeven (het zijn ook binnenkonijnen), maar ben er recent Bunny Nature - Konijnendroom Herbs bij gaan geven. In eerste instantie lieten ze die een beetje liggen, maar inmiddels zijn ze om en vinden ze die net zo lekker.

 

Ik merk dat ze erg goed gaan op die Konijnendroom brokken van Bunny Nature qua gezondheid en vacht etc. En omdat ze qua hooi enkel timothy hooi krijgen, vind ik die brok ook wel goed voor wat meer variatie in hun voeding. Ze moesten er dus wel echt even aan wennen, maar ik kan ze wel echt aanraden.

Hier laten ze de droom nog steeds liggen 🙈 Dacht ook lekker als snoepje...🤐 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .