Ga naar inhoud

Jongen doodgeboren (met foto)


Aanbevolen berichten

Ik heb 2 konijnen in een grote ren, ze zitten al ruim een half jaar samen. Ging ervanuit dat het 2 voedsters waren. Vandaag liep er ineens een jong in het hok van ongeveer 3 a 4 weken. Ze hadden door het grondgaas gegraven.

Toen ik het hok inliep, kwam onze pup er helaas bij in. Na de schrik pakte ik er een op en zag dat ze bloedde. Ineens zag ik twee mini konijnen liggen. Ze was aan het bevallen. Daarna zijn er nog 3 geboren. Allemaal rood en doorzichtig of zelfs in vlies met placenta. 
 

Voedster begin gelukkig daarna te eten (wel da gebeld). Moeder en het jong zitten nu apart van de ram. 
 

Hoe kan dat ze maar 1 “groter” jong heeft en deze 2e leg een doodgeboorte en denk vroeggeboorte is? Door de stress van de hond of is dit puur toeval?

 

Spoiler

IMG-4914.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Rovie wijzigde de titel naar Jongen doodgeboren (met foto)
Geplaatst: (aangepast)

Omdat konijnen een ei-sprong hebben wanneer ze gedekt worden. Ze kunnen na de geboorte van het 1e nest meteen al weer gedekt worden. De draagtijd is ongeveer een maand dus dat verklaart het 2e nest. Ik zou de konijnen echt goed scheiden, niet met een stuk gaas want ongecastreerde rammen zijn zeer vindingrijk om bij de voedster te komen. Ook moet de ram gecastreerd worden wil je niet nog meer jongen krijgen. De ram is tot 3 weken na de castratie nog vruchtbaar dus zolang moeten ze gescheiden blijven

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben ze echt in aparte hokken gezet, dus bij elkaar kunnen ze niet meer. We dachten dat het 2 voedsters waren. Dat ze zo snel achter elkaar nestjes kunnen hebben, weet ik. Gaat me meer om de geboorte van het tweede nestje. Dat de jongen zo geboren werden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Dollie zei:

Deze jongen zijn inderdaad niet voldragen, denk tussen de 2 en 3 weken.

Het klinkt niet leuk maar als het mij zou overkomen, zou ik blij zijn dat het maar bij één jong konijn gebleven is. Je moet er later weer een goed huis voor vinden, zodat ze niet in een klein hok komen te zitten. Maar had je dat groter jong nog niet eerder gezien? Wat zul je geschrokken zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, vooral bijzonder dat we niet gemerkt hebben dat ze een jong hadden. Ik vind het voor de voedster ook beter zo hoor. Ze kan nu weer op kracht komen.
 

We hebben veel ruimte, dus we zouden de jongen zelf gehouden hebben. Nu 1 jong is mooi, die blijft gewoon bij ons, maar wist niet dat konijnen ook een miskraam / vroeggeboorte konden krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-5-2024 om 00:32, Rovie zei:

Nu 1 jong is mooi, die blijft gewoon bij ons,

Mooi joh dat dat kan. Maar het jong moet ook weer op tijd bij de moeder weg als het bijv. een rammetje is. En dan weer afwachten of het botert tussen die twee of je toch weer een partner aan moet schaffen Maar dat is van later zorg. Nu maar zorgen dat het kleintje groot wordt.

En je weet natuurlijk niet precies hoe oud dat jong is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .