Ga naar inhoud

Vechten tijdens rangorde bepalen?


Aanbevolen berichten

Helaas is op koningsdag mijn rammetje overleden. Mif heeft nu ruim twee weken een nieuw maatje. Morgen zijn ze twee weken samen thuis. Eigenlijk ging het tijdens de koppelvakantie en bij thuiskomst gelijk goed. Alleen was er een probleem met het toilet. Als de een erop zat, wilde de ander er niet bij. Het lijkt erop dat ze er ook nog niet helemaal uit zijn wie de dominante van de twee is. Mif was dit altijd, maar nu lijkt haar maatje deze rol op te eisen.

 

Een paar dagen geleden lagen er plukken vacht in de ren. Ik dacht eerst aan jagen, maar vandaag heb ik ze zien vechten. Tussendoor gaan ze wel bij elkaar liggen en ze eten ook samen. Ik heb het kunnen filmen. Graag hoor ik van jullie of dit eruit ziet zoals je bij een koppeling/rangordebepaling kan zien of dat dit foute boel is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vrijwilliger in een konijnenopvang en zie vaak de eerste dagen van een koppeling. Als dit dan zou gebeuren, dan zou ik ze daarvoor wel uit elkaar halen en doorzoeken naar een betere match. Ze reageren allebei erg heftig op elkaar, willen duidelijk beiden niet toegeven aan de ander. Heel fijn dat je het hebt kunnen filmen, dat geeft echt een duidelijk beeld. Heb je dit ook gedeeld met de opvang waar je de koppelvakantie hebt gedaan?

 

Moet je ze nu direct uit elkaar halen? Dat vind ik een lastige. Ik noem dit inderdaad wel echt vechten, en als dat gebeurt als je er niet bij bent, dan kan het slecht aflopen. Aan de andere kant zeg je ook dat ze daarnaast veel samen liggen en samen eten. Dat zijn dan weer goede tekenen, waarbij we bij de konijnenopvang zeggen dat de koppelvakantie geslaagd is en ze naar huis mogen.

Hoe gingen ze na dit gevecht verder? Aan het einde zie je dat het wel klaar lijkt, dat ze uit elkaar gaan en beiden een moment van rust pakken. Was het daarna ook goed of bleven ze rijden/jagen/vechten?

Wat denk je dat de aanleiding hier is geweest? Van dit stukje film zou ik inderdaad zeggen: dominantiestrijd. De witte probeert de dominante positie in te nemen door te eisen door de japanner gewassen te worden. Die is het niet eens met deze verdeling en weigert. Daarna gaat de witte erachteraan, ik denk in een poging tot rijden om het nog een keer extra te willen bevestigen en dan bijt de japanner van zich af. Wie is wie? Als Mif de Japanner is, dan zou het kunnen zijn dat ze de dominante positie kon vasthouden op haar territorium, maar nu het nieuwe maatje meer gewend is, wil die toch zelf die positie overnemen. Dan zou een stap terug naar neutraal terrein misschien de oplossing kunnen zijn en daar echt lang laten, dat het echt duidelijk bepaald is voor ze weer naar het uiteindelijke verblijf teruggaan, en die echt volledig schoonmaken en herinrichten.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarna hebben ze een hele tijd uit elkaar gezeten. Tot ze groente kregen. Dat gingen ze naast elkaar opeten, maar Miffie (de Japanner idd) trok zich op een gegeven moment wel terug. Ik heb daarna eigenlijk alleen nog maar twee keer jagen gezien van George (Papillon). Net zaten ze samen in de toiletbak hooi te eten. Mif heeft zich daar teruggetrokken als veilig plekje. In de opvang was alles koek en ei. Ik heb contact met hun opgenomen. 

 

De afgelopen dagen met het mooie weer hebben ze alle ruimte gekregen, dus ook het buitenplaatsje in bovenstaand filmpje. Advies van de opvang is om de ruimte voorlopig weer te verkleinen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjonge jonge. Ik heb dat zolang wij konijnen hebben nog nooit gezien. Ik zou me wild schrikken. Ik begrijp dat je advies wilt hebben.

Wat ik nu wel zie dat ze vaak aanraden dat een konijn een schuilplaats moet hebben maar dat helpt hier kennelijk niet. Daar word je gewoon uitgejaagd.

Of dit goedkomt??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 20-5-2024 om 23:20, To van de Veluwe zei:

Of dit goedkomt??

Nou... niet dus :(. Een paar dagen geprobeerd in een kleinere ruimte, maar ze kwamen er niet uit. Toen ze op een woensdagochtend bij het ontbijt gingen vechten, heb ik ze gelijk uit elkaar gehaald. George binnen in een bench en Mif in haar eigen ruimte. Anderhalve week rust gegeven en toen terug naar de opvang en George omgeruild.

 

Miffie en Mackie zijn vandaag precies een week thuis en twee weken samen. Bij het ophalen was het al een wereld van verschil. Toen ik haar riep, kwam ze gelijk naar mij toe. Bij het ophalen met George bleef ze in het midden van het verblijf zitten. Achteraf gezien was ze gewoon doodsbang van George. 

Mackie is echt een heerlijk lief knuffelkonijn, zolang je hem niet oppakt. Hij komt vanaf dag 1 op schoot zitten en springt zelfs op mijn rug. Hij is de baas en Mif vindt dat prima. Tijdens etenstijd stampt zij een aantal keer en jaagt hij haar achterna totdat het bakje voer er staat. Dan gaan ze gelijk samen eten. Ook een duidelijk teken dat het goed zit, want de eerste drie dagen met George durfde Mif haast niet te eten. Biks at ze helemaal niet meer. Met Mackie gelukkig vanaf het eerste moment wel. 

 

Ik vond het eerst heel erg om een konijntje weer terug te brengen, maar nadat ik zag hoe erg hij Mif aan het toetakelen was, was het opeens heel makkelijk. Gelukkig heeft George ondertussen ook een nieuw maatje. Hopelijk snapt hij nu wel hoe het moet ;). 

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Nijn & de Mifster zei:

Ik vond het eerst heel erg om een konijntje weer terug te brengen, maar nadat ik zag hoe erg hij Mif aan het toetakelen was, was het opeens heel makkelijk. Gelukkig heeft George ondertussen ook een nieuw maatje. Hopelijk snapt hij nu wel hoe het moet ;). 

Eind goed al goed lijkt het. Fijn voor George maar ook voor jou dat hij een maatje heeft.

En wat ontzettend fijn dat iedereen nu volop kan genieten. Veel plezier.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat het eerst misgelopen is maar fijn dat ze nu een goede match gevonden heeft. Dat is wat je wil als baasje, gewoon een fijn konijnenkoppel. Dan zie je ook echt het verschil tussen elkaar tolereren en echt een goede match zijn.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-6-2024 om 21:45, happy211 zei:

Dat is wat je wil als baasje, gewoon een fijn konijnenkoppel. Dan zie je ook echt het verschil tussen elkaar tolereren en echt een goede match zijn.

Precies!! En ik weet dat konijnen een maatje uitkiezen op karakter en dat uiterlijk er niks meer te maken heeft, maar... Mif heeft alleen maatjes met hangoren gehad en George had die niet. Mackie weer wel. Had uiterlijk ermee te maken gehad, dan ligt het in dit geval dus duidelijk aan de oren. Nu kan Mif weer een oor omhoog flappen om te poetsen 🤪

 

Maar even zonder gekheid. Mack is echt de dominante van de twee (tot nu toe was Mif in elk koppel de dominante), maar hij dringt zich niet op. Hij gaat liggen en zij begint hem gewoon te wassen. Jammer dat foto's nu niet meer zo makkelijk te delen zijn, want ze liggen veel languit tegen elkaar aan. Een blij stel 🙂 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Nijn & de Mifster zei:

Precies!! En ik weet dat konijnen een maatje uitkiezen op karakter en dat uiterlijk er niks meer te maken heeft, maar... Mif heeft alleen maatjes met hangoren gehad en George had die niet. Mackie weer wel. Had uiterlijk ermee te maken gehad, dan ligt het in dit geval dus duidelijk aan de oren.

Konijnen gebruiken natuurlijk heel veel lichaamstaal. Ik denk echt wel dat die voor een konijn met hangoren anders is dan voor een konijn met staande oren. Dus ergens ook niet gek dat dat invloed kan hebben op een koppeling.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, happy211 zei:

Konijnen gebruiken natuurlijk heel veel lichaamstaal. Ik denk echt wel dat die voor een konijn met hangoren anders is dan voor een konijn met staande oren. Dus ergens ook niet gek dat dat invloed kan hebben op een koppeling.

Leuke theorie om een keer te onderzoeken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .