Ga naar inhoud

Naaktslakken eten


Aanbevolen berichten

Aan het in de tuin slingeren heb je natuurlijk niets. Dat is het probleem verplaatsen naar een later tijdstip want die komt weer terug.

Ik pak één naaktslak in de ren met keukenpapier en knijp er ietsje hard in en gooi het dan in de grijze kliko. Maar het kan zomaar zijn dat ze uit dat papier kruipen en dan weer op de rand van de kliko gaan zitten. Ik ga ze zo weer vangen in een laagje water. Af en toe wat bewegen met de emmer zodat ze niet omhoog klimmen en dan een eind verder dumpen. Dan weet ik zeker dat ik ze niet meer terug zie.

Gisteravond zaten er meerdere aan het plafond in de ren. Maar omdat het hok er staat, kon ik niet bij het plafond. Grrr. Het waren van die bleke, jonge naaktslakken.

Maar je leest nu overal dat het een plaag is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-5-2024 om 12:23, gaatjeniksaan zei:

maar als je zou met keukenpapier oppakt en weer in de tuin zet komen ze dan niet weer terug

Ja natuurlijk komen ze weer terug. Ze kunnen 600 eitjes per jaar leggen. (Ondertussen ben ik meer slakoloog dan konijnoloog).

Ze gaan op zoek naar blad en wie had nou gedacht dat ze zelfs op paardenbloemen zitten. Zag ze ook al bij de begonia's.

Maar elke slak die ik opruim, scheelt weer 600 slakken, denk ik maar. Ik zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen vanavond.

Dan moet je ze pakken en een paar honderd meter neerleggen. OF met papier en al in de kliko. Niet aardig. Ik weet het.

Ik heb ze ergens gedumpt en gisteravond weer maar ik zag er niet veel meer. Muizen en egels eten ze ook en ik denk dat er veel opgegeten zijn.

Is ook niet aardig. Ik weet het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Ja natuurlijk komen ze weer terug. Ze kunnen 600 eitjes per jaar leggen. (Ondertussen ben ik meer slakoloog dan konijnoloog).

Ze gaan op zoek naar blad en wie had nou gedacht dat ze zelfs op paardenbloemen zitten. Zag ze ook al bij de begonia's.

Maar elke slak die ik opruim, scheelt weer 600 slakken, denk ik maar. Ik zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen vanavond.

Dan moet je ze pakken en een paar honderd meter neerleggen. OF met papier en al in de kliko. Niet aardig. Ik weet het.

Ik heb ze ergens gedumpt en gisteravond weer maar ik zag er niet veel meer. Muizen en egels eten ze ook en ik denk dat er veel opgegeten zijn.

Is ook niet aardig. Ik weet het.

Mijn buurvrouw strooide zout circles om de planten. Is ook heel zielig maar ze had geen aangevreten tomaten planten. Wel een hoop opgedroogde slakken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cacaodoppen schijnen ook te helpen, maar die zijn wel giftig voor andere dieren (honden,katten,konijnen). 

Maar misschien is daar wel een barrière van te maken? 

 

(in mijn gedachten is die tuin van To nu echt een soort "proeftuin voor slakkenvallen" met allemaal test opstellingen om te zien wat het best werkt 😂)

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Slakkenvallen met bier helpt goed maar tegen honderden slakken niet op te boksen. Dan moet je wel 100 vallen neerzetten.

Gisteravond haalde ik een dikke rode wegslak (zo heet hij https://veluwezoominbeeld.nl/natuurinfo/insecten-ongewervelden/weekdieren/naaktslakken/

van de catcube af. Lag heerlijk op de hennepvezelmat. Hup in keukenpapier in de grijze container die vandaag opgehaald is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jasses! 
 

Hier zijn er ook heel veel. Ze komen in de konijnenren, maar ook in de rest van de tuin. De voerbak is inderdaad ook een favoriete plek van ze. De konijnen eten de brokjes wel snel op, maar de bak blijft dan een beetje vies en dan trekt dat de slakken weer aan. Tegenwoordig gooi ik de brokjes gewoon over de grond, is het meer verspreid. Maar er kruipen sowieso wel slakken.

 

Planten worden ook opgevreten. Ik had nieuwe planten gekocht, maar een aantal zijn vrijwel direct verdwenen. Helemaal opgevreten door die smerige slakken. Andere zijn ook flink aangevreten. Het is hier echt veel meer dan andere jaren. Ik ruim ze nu ook op, dat deed ik anders niet, maar het blijven er veel. Ik kan er gewoon een beetje boos om worden haha
 

 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Lienappelsien zei:

Jasses! 
 

Hier zijn er ook heel veel. Ze komen in de konijnenren, maar ook in de rest van de tuin. De voerbak is inderdaad ook een favoriete plek van ze. De konijnen eten de brokjes wel snel op, maar de bak blijft dan een beetje vies en dan trekt dat de slakken weer aan. Tegenwoordig gooi ik de brokjes gewoon over de grond, is het meer verspreid. Maar er kruipen sowieso wel slakken.

 

Planten worden ook opgevreten. Ik had nieuwe planten gekocht, maar een aantal zijn vrijwel direct verdwenen. Helemaal opgevreten door die smerige slakken. Andere zijn ook flink aangevreten. Het is hier echt veel meer dan andere jaren. Ik ruim ze nu ook op, dat deed ik anders niet, maar het blijven er veel. Ik kan er gewoon een beetje boos om worden haha
 

 

Voordeel dat de mijne binnen zitten 😜

 

Enige probleem wat wij hebben zijn die gigantische grote zwarte huisspinnen. Onze Lap ving ze en at ze op om vervolgens om kusjes te vragen...bleeeeh😵

 

Nu hadden we er weer 1 maar die ging onder de bank. Heb overal gezocht en nergens te vinden. Dus offff de boys hebben m gepakt of hij zit super goed verstopt. Nou zijn we niet heel bang voor spinnen....maar als ik m ineens niet meer zie krijg ik toch wel het brrrrrr effect🤪

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind er zelfs regelmatig binnen! Ik weet niet of ik ze dan met mijn schoenen mee heb genomen of dat ze op een of andere manier zelf binnen zijn gekomen (hoe dan?!). Het is dan een kleine naaktslak die op of in de buurt van de deur zit. 
 

Die grote zwarte spinnen zijn ook geen pretje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Lienappelsien zei:

Ik ruim ze nu ook op, dat deed ik anders niet, maar het blijven er veel. Ik kan er gewoon een beetje boos om worden haha

Hoe doe jij dat? Ik heb best een schuldgevoel. Maar ik las dat je een emmer moet nemen met een laag water en er zeep in moet doen. Ik heb een goede scheut afwasmiddel erin gedaan en ze lijken snel dood te zijn. Ik zie geen slak meer omhoog kruipen en het lijkt een snelle dood. Sneller dan gif en aaltjes.

En dan gooi ik ze bij de spoorsloot. De andere dag lijken ze opgegeten te zijn. Hoe dat nu vanavond gaat met dat zeepsop weet ik ook niet.

Slakkenvalllen met bier of gist met water werkt ook prima. Maar dan zou ik wel 100 vallen neer moeten zetten hier. Het gebied is best groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Lienappelsien zei:

Ik vind er zelfs regelmatig binnen! Ik weet niet of ik ze dan met mijn schoenen mee heb genomen of dat ze op een of andere manier zelf binnen zijn gekomen (hoe dan?!). Het is dan een kleine naaktslak die op of in de buurt van de deur zit. 

Ik had vanavond toen het nog licht was zo'n dikke rode op de deurmat. Ze komen onder de voordeur door. Daar zit meestal wel een kier.

Ik heb ook nog wat kleintjes van de deur afgehaald. Brrrr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Hoe doe jij dat? Ik heb best een schuldgevoel. Maar ik las dat je een emmer moet nemen met een laag water en er zeep in moet doen. Ik heb een goede scheut afwasmiddel erin gedaan en ze lijken snel dood te zijn. Ik zie geen slak meer omhoog kruipen en het lijkt een snelle dood. Sneller dan gif en aaltjes.

En dan gooi ik ze bij de spoorsloot. De andere dag lijken ze opgegeten te zijn. Hoe dat nu vanavond gaat met dat zeepsop weet ik ook niet.

Slakkenvalllen met bier of gist met water werkt ook prima. Maar dan zou ik wel 100 vallen neer moeten zetten hier. Het gebied is best groot.

Ik gooi ze in de klikobak. En ja, dan kunnen ze natuurlijk weer omhoog gaan. Het deksel is dan wel dicht, maar daar kunnen ze vast wel uit. Het is gewoon de makkelijkste manier 😉 Van de week zag ik een aantal huisjesslakken op de rand van de klikobak zitten, die waren er dus ook aan uit klimmen. Maar toen viel het deksel dicht, niet eens expres, en toen waren de huisjes kapot… 

 

Een leeg jampotje of iets dergelijks vullen met bier en dat ingraven is een oude bekende methode. Het is vast vergelijkbaar met wat jij had gekocht. Ze komen op het bier af en komen er dan niet meer uit. Maar dat heb ik nog niet gedaan. Ik vind dat eigenlijk ook vrij smerig haha, al kan je het potje misschien vrij makkelijk in de klikobak leeggooien. Misschien ga ik het nog wel doen. Ik hoop gewoon iedere keer dat de slakkenplaag gewoon snel voorbij is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Lienappelsien zei:

Het is vast vergelijkbaar met wat jij had gekocht.

Ja, maar het verschil is dat er een dakje boven zit dus als het regent wordt het geen waterig bier. Maar ik heb slechts vier van die potjes en daar kun je er geen duizend mee vangen. Wij wonen landelijk. Dus daar is geen beginnen aan. Ik ben elke dag een paar uur bezig. Die potjes slakkenbier gooi ik na een paar dagen ergens in het struikgewas. Vreten de kevers ze wel op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook veel slakken, gelukkig niet zo vaak in het konijnenhok. Die met huisje vind ik prima en laat ik ook. De naaktslakken trap ik met regelmaat per ongeluk plat als ik s avonds nog even een rondje konijnen doe, want ik kan ze niet allemaal ontwijken op het pad.

 

Helaas knagen ze hier ook de kit op van de schuifpui 😥 

 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lappie2 zei:

Veel mensen waren er super enthousiast over en bij anderen werkte het niet geweldig.

Knoflook is een plant die ze altijd meden. Nu dus niet meer heb ik gelezen. En ik heb heel wat over slakken gelezen. Er stond in het nieuws dat in Belgisch Limburg ze zelfs stembiljetten in de brievenbussen aten.

Bij mij werkt de tip goed dat je ze moet verzamelen en in een laagje water moet gooien met bijv. afwasmiddel erin. Ik zie dat ze direct dood zijn. Dus eigenlijk de beste methode. Gisteravond al minder slakken maar ..... het regende niet dus dat kan ook een oorzaak geweest zijn.

Alleen zag ik dat op de plaats waar ik ze de avond daarvoor gedumpt had, ze er nog lagen. Dus dat zeepsop zal niet bevorderlijk zijn om gegeten te worden.

Wellicht na een regenbui weer wel? Ik hou die plek even in de gaten. Op de composthoop wil ik ze ook niet gooien.

 

Weet iemand hoe het zit met slakken in een composthoop? Als je die aarde later gebruikt, zitten er dan geen slakkeneitjes in? Of gaan die dood door het broeien van het geheel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Lappie2 zei:

Ik vond dit gisteren. Veel mensen waren er super enthousiast over en bij anderen werkte het niet geweldig. In iedergeval zal de keuken heerlijk naar knoflook ruiken🤪

Screenshot-2024-05-30-20-04-25-690-com-f

Ik dacht toch even dat het een recept was voor slakken in knoflookbouillon ofzo.

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .