Ga naar inhoud

Zandbak schoon houden / maken


Aanbevolen berichten

Hoi!

 

Hoe maken jullie de zandbak schoon en hoe zorgen jullie dat deze schoon blijft? Onze zandbak voor onze konijnen is te groot (ongeveer 6 m2) om als het speelzand iedere vier maanden te vervangen. 

 

Groet! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk dat ze zo'n grote zandbak hebben. 😍


Schoonmaken van de zandbak is vaak heel lastig.  Sommige konijnen gebruiken hem namelijk als toilet en zeker met plas is het heel irritant.

Ik heb er af en toe keutels in, vaak maar 4-6 en die kan ik er makkelijk uithalen.  Desnoods zeef ik hem even. Wel heeft Lodewijk er een keertje in geplast en toen wilde ik het zand weggooien. Mijn man heeft het echter gewassen en daarna hebben we het weer laten drogen. Klein plasje dus dat ging nog wel.  Volgens mij is er voor  plas niet echt een goede oplossing.

 

Ze krijgen hier dus af en toe een bak met zand om te spelen en hebben nog geen vaste grote plek gehad, omdat ik bang ben dat ik het telkens schoon moet maken of zand moet weggooien. Ik ga dit topic dus even volgens, misschien heeft een ander lid nog een veel beter idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Bedankt voor je bericht! We hebben de zandbak al ongeveer 2 jaar op advies van onze dierenarts (om beginnende sore socks tegen te gaan). Dat ging goed tot ons laatse jaarlijkse bezoek aan de dierenarts om ze te vaccineren. Sindsdien doen ze hun behoefte ook in de zandbak. 

 

Voorheen schepte ik alleen het zand dat nat wordt weg 1 x per kwartaal weg. Het droge deel harkte ik dan naar het natte deel. En het droge deel vulde ik weer aan met nieuw speelzand. Nu ze er ook hun behoeften in doen lijkt dat niet meer voldoende.

aangepast door Roos-Anne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Joh wat een drama. Zand is niet echt duur maar om regelmatig te vervangen veel te duur en nog zwaar werk ook en waar laat je al dat zand?

Helpt het niet als je  een hoek toiletbak in een hoek zet of de toiletbak met hooiruif daar ergens neerzet.

Ik hoef mijn zand nooit te vervangen maar doe dat één keer per jaar. Maar hier blijft het schoon. 

De zandbak tijdelijk verkleinen? Maar ja je hebt het zand met een bepaalde reden.

Je zou het zand ook kunnen wassen zoals hierboven staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ik de zandbak schoon houd? Niet. Ze snapte er niks van: ze graafden er niet in, maar dan ook echt gewoon niet. Geen enkele keer. En wat deden ze er wel in: precies, hun behoefte. Ik heb van alles geprobeerd, van met de hand eruit halen, tot een wc in de zandbak zetten, maar nee, het werkte niet 🙄. Stelletje boefjes die het zijn. Omdat ze er en niet in graven en er hun behoefte op doen, heb ik besloten de zandbak weg te halen. Ik ga het vervangen voor iets anders leuks, ik weet nog niet wat, maar ze zijn dol op klimmen en klouteren….🙂

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb losse zandbakken (de schelp) dus voor mij is verschonen makkelijk. Met een kattenbakschepje haal ik verdwaalde keutels er uit en ongeveer 2x per jaar doe ik er nieuw zand in. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:

Hoe ik de zandbak schoon houd? Niet. Ze snapte er niks van: ze graafden er niet in, maar dan ook echt gewoon niet. Geen enkele keer. En wat deden ze er wel in: precies, hun behoefte. Ik heb van alles geprobeerd, van met de hand eruit halen, tot een wc in de zandbak zetten, maar nee, het werkte niet 🙄. Stelletje boefjes die het zijn. Omdat ze er en niet in graven en er hun behoefte op doen, heb ik besloten de zandbak weg te halen. Ik ga het vervangen voor iets anders leuks, ik weet nog niet wat, maar ze zijn dol op klimmen en klouteren….🙂

 

Dat is naar zeg - je had hem net aangelegd. Wij hebben een zandbak vorig jaar aangeboden in een grote IKEA bak. Kon best veel zand in en ze vonden het alletwee wel leuk. Maar hij kon dus dicht en weer naar binnen, zodat we er veel zicht op hadden wat ze er mee deden. In de nieuwe konijnentuin kunnen ze in de aarde graven en dat hebben ze ook gedaan. Alleen heb ik daarna wat plantjes geplant voor hen. Alleen heb ik nog geen tijd gezien om het hekje even om te zetten, want de enige plant waar ze bij kunnen, daar rennen ze gelijk heen en die eten ze. Wel heel leuk, maar nu wordt er dus niet meer gegraven 😛 En als ik dat zo door laat gaan, dan is de plant straks dood. De kleine stekjes zaten wel achter een hek, dus die zijn inmiddels al een stuk groter. Ik dacht dat zo'n grote plant het wel zou redden, maar hij is inmiddels 15% kleiner en hij gaat het niet overleven denk ik. Dus ik zet het hek iets verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-5-2024 om 20:16, bunnyempress zei:

Dat is naar zeg - je had hem net aangelegd.

Ja inderdaad, ik baalde echt wel…. Maar het was echt geen doen meer, schoonmaken vind ik niet zo’n probleem, maar hier was ik iedere dag uren mee bezig, dat ging me een beetje te ver… en ze graafden er ook niet in. Erg jammer, maar ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben ook een zandbak (een standaard kinderzandbak van 1,2 x 1,2m). Als ik hem helemaal vul gaat er wel 150kg speelzand in. Ze graven er veel in en maken een hol, dat soms dagelijks veranderd.

 

Ze doen een deel van hun behoeften net buiten het hol (instinctief denk ik). Ik probeer af en toe de keutels te verwijderen, maar ze graven er ook in dus het is praktisch niet te doen. Dus om de zoveel weken vervang ik de toplaag.

Veel werk, maar aangezien ze er veel in graven heb ik het ervoor over.

Die zandbak is ook hun favoriete stekkie, daar brengen ze de meeste tijd door.

 

Ik heb het zand ooit een keer vervangen door houtsnippers, maar dat was geen succes. Dat werd alleen maar een grote toiletbak en ging ook schimmelen door alle regen. Het was ook nog veel duurder.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .