Ga naar inhoud

Het algemene konijnen en warm weer topic 2024


Aanbevolen berichten

27 graden hier, liggen languit tegen elkaar op het dak van het schuilhok. Voor morgen wordt 33 afgegeven dus ik heb nu toch de andere 2 icepods in de vriezer gelegd voor de zekerheid. Als er veel rust is achter her huis dan kunnen die 2 van mij rustig 4/5 uur pitten overdag en in die tijd komen ze ook echt niet van het schuilhok af. Omdat ze op het dak liggen kun je ook makkelijk een buikje op en neer zien gaan. Ik laat ze verder met rust. Pas als ze wakker worden ga ik een waterbak aanvullen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben jaloers waar jij woont Bobby. Hier geven ze 34 af met gevoelstemperatuur 36 en code geel voor de hitte en blijkbaar benauwd. Ik weet nog steeds niet wat ik ga doen, aan de ene kant denk ik buiten laten maar aan de andere kant binnen halen voor 10 uur. Pfff, ik haat zulke temperaturen 😔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij mogen ook echt niet klagen. Voorjaar en najaar ben ik jaloers op de mensen die dan al/nog buiten kunnen zitten maar in de zomer ben ik weer hartstikke blij. Het waait hier ook eigenlijk altijd wel. 

 

Ik weet niet hoeveel stress jouw konijnen van het verplaatsen hebben. Als ze daardoor van slag raken is dat ook een dingetje natuurlijk. Afwegen. Als het benauwd wordt lijkt mij dat ook pittig. @Newby1981

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je echt tekenen gaat zien van een hitteslag moet je natuurlijk in actie komen. 

Let dus wel echt op: Snel ademen, ademhalen met de bek open, suf, lusteloos, te rustig zijn, kwijlen. 

 

Als je dat ziet, temperatuur je konijn dan om er achter te komen of de lichaamstemperatuur nog goed is of te hoog (boven de 40).

 

Haal ze naar een koele plaats. Denk dan bijvoorbeeld aan een tegelvloer in de badkamer. En bel dan de dierenarts voor advies. In een warme auto reizen is meestal niet aan te raden bij een hitteslag, maar je zal wel moeten gaan koelen en de tips van de dierenarts nodig gaan hebben. Als het zo ernstig is dat er zelfs aanvallen zijn of sprake is van coma, dan is de dierenarts aan huis of met spoed richting de praktijk natuurlijk wel nodig! 

 

Meer tips staan in het artikel over konijnen in de zomer:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-in-de-zomer 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb ze toch maar binnen gehaald om 9 uur, ik durfde het niet aan. Op den duur gaf de weerapp 37 graden aan (gevoelstemperatuur) Ik vergeef het mezelf nooit als er iets gebeurd en ik had het makkelijk kunnen voorkomen. 
 

Ze vinden het uiteraard niet leuk om opgepakt te worden maar verder zijn ze direct gewend, de ruimte waar ze zitten is hun bekend dus scheelt hopelijk ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier blijft het gelukkig ook maar bij 28 graden in de schaduw. Apollo is toch maar naast de enge roze ufo gaan liggen onder het hok. Nèt niet aanraken, maar gelukkig toch wel in de koelte.

Pandora ligt lekker languit op de tegels. 

Voor nu laat ik ze maar vooral met rust, wel regelmatig even door het raam kijken. En dan vanavond lekker verwennen met wat extra groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren is het hier allemaal meegevallen. De temp ging niet hoger dan 28°C. Er stond veel wind en de konijnen waren niet minder actief. Zal vandaag wel anders zijn. Het is vannacht niet onder de 20°C geweest en om 6.00h was het al 22°C terwijl wij op dat moment een dikke regenbui hadden. Beloofd wat voor vandaag. Sterkte iedereen met de konijntjes en zichzelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag was het hier tegen het huis aan 37 graden. En inderdaad, er staat geen wind. Voel me haast schuldig als ik, samen met de hond, lekker binnen zit bij 25 graden. Maar de bikkels doen het weer zo goed! Elke keer als ik stiekem controleer hoe het gaat ben ik echt trots op ze. Ze liggen of zitten met een rustige blik op het koele beton of in het zand in de schaduw. Soms niet eens echt languit, en ook regelmatig lekker naast elkaar. Toppertjes!

Hoe is het bij jullie gegaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hetzelfde. Net lekker weer hun groente verorbert. Geen zon, koele klinkers. Gisteren lagen ze nog wel op het dak van het schuilhok, vandaag nog amper, ze zoeken de koelte van de klinkers op. Als het goed is moet het hier rond 9 uur gaan regenen maar we zitten aan de westkant van dat buienfront, kan maar zo zijn dat het net langs ons optrekt zoals zovaak

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook vandaag alles goed gegaan met mijn 2 nijntjes Aya en Verdi. Ik heb net als gisteren 2 icepods in de ren gelegd. Hier gaan ze niet op liggen maar ze gaan wel allebij er dicht tegen aan liggen. Ook heb ik ze regelmatig vers water gegeven en ik heb ze verwend met wat groenvoer en dergelijke. Een uurtje geleden lag Aya lang uit in het zand en Verdi lag onder in het tunneltje ook lang uit. Ik heb regelmatig ook op hun ademhaling gelet maar deze was normaal. Tussendoor waren ze ook allebei erg actief. Dus dat zit wel goed dacht ik zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zorg dat het zand in de zandbak niet echt opdroogt zodat ze ook even op het koele zand kunnen liggen. Verder zie ik ze languit op de tegels liggen. Wel voer ik nu anders. Ik strooi het niet rond maar leg het voor ze op de vloer. Ik wil niet dat ze zich in gaan spannen door te gaan zoeken naar voer.

's Avonds een grote bak met groen voer en daar smullen ze van. Die is de andere morgen helemaal op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scarlett heeft coupe Paardebloem zegt mijn man... alles pluist en wuift aan losse haren. We borstelen haar 2x per dag en het houdt maar niet op. Vanwege al die warme dagen lijkt het erop alsof ze eindelijk alles loslaat.


Helaas kreeg Lodewijk, haar lik slaaf, teveel haar binnen. Dit is al de derde keer dat hij in de  rui periode een verstopping krijgt. Vorige 2x opgelost met geduld, peterselie, andijvie en massage. Alleen ging het deze keer niet goed. Gebeld en ciseral toegedient na overleg. Ging beter, maar niet goed genoeg en het was inmiddels 22.30, ik wilde de nacht niet in met een konijn wat nauwelijks eet, al was hij levendig, dus spoedconsult en nood protocol. Meneer was zo gestresst dat hij geen ondertemp maar boventemp had. Darmen borrelden wel, maar niet voldoende en ze kon voelen dat hij vol zat met keutels. Naar huis met Primperan erbij, liefst 4x daags toedienen. Mijn man die avond al gedaan en dan vanochtend ook. Komt meneer al gewoon voor zijn brokjes. OK, dan, gaan we rustig afbouwen, met 2x daags do/vr, en dan za/zo kijken of we 1x daags genoeg hebben.

 

Ben blij dat alles weer goed is, maar wel stressvol. Vooral omdat ik niet mee kon. Ik denk dat hij al die geluiden van de afgelopen tijd en nieuwe geurtjes ook gewoon niet zo ok vond.

 

Eigen DA gaf aan dat ze nu goede resultaten behalen met Lax-A-Malt, omdat ze nu zoveel konijnen zien deze zomer met verstoppingen vanwege de rui. Waar lijnzaad e.d. niet voldoende werkt. Het is voor katten en konijnen. Ze zijn pas begonnen, dus hebben niet heel veel vergelijkingsmateriaal, maar ik ben benieuwd. Vind het fijn dat ik iets preventiefs kan doen. Ik maak me zorgen nu het vaker voorkomt, al is het telkens een hele lichte variant. Ik vroeg me af of iemand het kende?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het doet mij denken aan die zakjes voor katten met haarballen. Daar hebben we in het verleden wel topics over gehad.

 

Even nazoeken bevestigd mijn vermoeden, maar bij specifiek dit merk lijkt wel rekening gehouden te zijn met konijnen.

 

Zal er op een later moment eens dieper in duiken, met name of het ook voordelen heeft t.o.v. lactulose bijvoorbeeld.

 

Beterschap voor Lodewijk!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thx @Kolino Dat waardeer ik zeer.

 

Meneer Lodewijk is hier zijn eigen idiote zelf. Mijn man riep dus ook al gelijk: oh, maar dan hoef ik geen medicatie meer te geven. Ik herinnerde me nog heel goed hoe jij sprak over afbouwen, dus ik zei tegen hem:  jammer, maar helaas, die booster shot van vannacht raakt straks weg, die ochtend medicatie ook, dus dat wordt vanavond konijn-worstelen 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gisteren was hier een behoorlijk warme en benauwde dag.... toch dachten sofie en harold dat het prima weer was om samen opgepropt in een catcube te slapen 😂 Rare beestjes zijn het soms toch!

 

Ging het bij jullie goed? 

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier het zelfde. Sauna in de kamer. Kip veel badjes en zit wederom in de rui🙄 en de 2 weirdos liggen zo ongeloofelijk klef tegen elkaar dat ik er benauwd van word😰 

 

Leeuw verhaard ook weer enormmmm😱 straks maar even zachtjes met de stofzuiger erover. Is een miskoop en zuigt niks maar wel de losse plukken uit zijn vacht. Is ook de enige reden dat ik dat ding nog niet heb weggegooid. 

 

Vandaag iets minder warm maar morgen begint de hittegolf weer opnieuw🥵

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .