Sashavbeek Geplaatst: 18 januari Delen Geplaatst: 18 januari Ik weet niet of ik hier ook een vraag over cavia’s mag stellen maar misschien kan er toch iemand helpen. Ik heb 8 cavia’s, 4 mannetjes en 4 vrouwtjes, buiten in een ruime ren met een tochtvrij nachthok erboven. (Mannetjes en vrouwtjes zitten wel apart). Nou ging ik net voeren en zag ik dat een van de caafs mager is en een vies oogje heeft, je voelt z’n ribjes.. Normaal gesproken kan ik mijn cavia’s niet heel makkelijk oppakken aangezien ze niet super tam zijn maar deze liet het gewoon gebeuren. Wat moet ik doen? Ik heb hem nu even naar binnen gehaald.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 18 januari Delen Geplaatst: 18 januari Naar de dierenarts. Ik vermoed gebitsproblemen als ik eerlijk ben. Cavia's en afvallen is geen goede combinatie, ik zou dit niet afwachten en vandaag nog bellen voor een afspraak. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sashavbeek Geplaatst: 18 januari Auteur Delen Geplaatst: 18 januari Oké, moet ik hem even binnen laten? Of is het dan een probleem dat ie niet zo makkelijk meer naar buiten kan? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 18 januari Delen Geplaatst: 18 januari Ik zou hem tot je bij de dierenarts bent geweest binnen houden, en daar overleggen wat verstandig is. Met deze kou en als hij door te weinig eten ondervoed is geraakt, dan kun je je afvragen of buiten houden niet teveel energie kost. Maar dit vind ik echt een vraag voor de dierenarts. Ook zul je hem, als hij onder narcose moet, binnen moeten houden tot hij weer zelf goed zijn temperatuur kan houden. Ik ga er vanuit dat als je vandaag een afspraak maakt, morgen of maandag terecht zal moeten kunnen voor de behandeling van het gebit, als dat de oorzaak is. Er zijn wel andere oorzaken te bedenken, maar dan zal de dierenarts waarschijnlijk bloedonderzoek willen doen. Ik denk dan in de orgaanrichting, maar dat traanoogje verraad eigenlijk al dat richting het gebit denken logischer is. Of het is toeval dat er twee dingen aan de hand zijn, maar goed, dat moet een dierenarts bekijken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 18 januari Delen Geplaatst: 18 januari Ik weet niet wat @Suus1978 en @Lollie en @mammafelina hier van denken, maar ik denk dat dwangvoeren hier wel gepast is. Maar liever zie ik je eerst naar de dierenarts gaan en dan dwangvoeren. Van mijn caviaverleden herinner ik me in dit soort gevallen toch echt dwangvoeren tot de gebitsbehandeling en ook cavia's die dit niet gered hebben. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suus1978 Geplaatst: 18 januari Delen Geplaatst: 18 januari De overgang van deze kou naar 20 graden (of meer) binnen is wel groot, maar buiten laten zal hem alleen maar verder verzwakken, zoals Kolino al zei. Heb je misschien een schuur of bijkeuken? Of een snuggle safe waar hij op kan zitten? Een magere cavia is echt niet goed, dus ik zou zeker gaan dwangvoeren. Tarwegras vinden ze vaak lekker, maar eigenlijk is alles wat naar binnen gaat goed. Is hij oud? Eet hij wel? Het zouden ook de nieren kunnen zijn. Dan worden ze vaak broodmager, terwijl ze het verder nog goed doen en voor 10 eten. Ik neem aan dat je inmiddels contact hebt gehad met de dierenarts? Wat was zijn advies/inschatting? Ik hoop dat je op tijd bent, want het klinkt niet zo best eerlijk gezegd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 18 januari Delen Geplaatst: 18 januari Ik sluit me bij @Suus1978 en @Kolino aan. Een zieke cavia is voor zover ik weet altijd spoed omdat ze echt meester zijn in het verbergen van ziekte. Tarwegras is goed om als dwang voer te gebruiken, maar havermout of Brinta aangemaakt met water kan in nood ook. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 19 januari Delen Geplaatst: 19 januari Hoe is het nu met de cavia? Is het nog gelukt om naar de dierenarts te gaan? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.